Wellicht een tip/idee voor andere Seiko liefhebbers:
Ik houd van het uiterlijk van de Seiko R02F011J0 band waarop o.a. op de Turtle geleverd wordt maar ben niet zo’n fan van het materiaal. Siliconen is welliswaar erg soepel maar ook een beetje ‘plakkerig’ en het trekt stof aan. Bovendien zie je snel draagsporen/slijtage aan de randen.
Een paar weken geleden kwam ik dit tegen op AliExpress, een band die verdacht veel leek op de originele band van mijn Turtle, maar dan in FKM.
De band is niet precies hetzelfde, maar het komt aardig in de richting en de originele gesp en ‘keeper’ passen er perfect op. De band is een stuk steviger dan de siliconen band, maar lang niet zo stijf als de Z22 van de SKX. Het voelt erg degelijk/kwalitatief aan en trekt inderdaad geen stof aan.
Helaas passen er geen 2.5 mm fat spring bars in, je hebt dus een setje ‘skinny fat’ bars nodig. Behalve dat is dit m.i. een prima upgrade die dicht bij het origineel blijft.
Dit zijn in min of meer chronologische volgorde (op een SKX009 na) alle verschillende Seiko’s die ik in de afgelopen 15 jaar gehad heb. Op dit moment heb ik de 7T32, de 5 GMT en Turtle nog in bezit.