Seiko is al jaren bezig zich meer ‘up-market’ te begeven, door langzaam maar zeker de prijzen voor nieuwe en vernieuwde modellen op te schroeven. Maar daarbij moet je wel in gedachten houden dat Seiko’s een aantal jaar geleden gewoon belachelijk goedkoop waren, voor wat je ervoor kreeg. Ik durf te stellen dat de populariteit onder horlogeliefhebbers en hier op HF daarmee te maken heeft. Ik vind zelf dat nu Seiko’s wat reëler geprijsd zijn. Maar nog steeds concurrerend. Goed, that said, de listprijs voor dit model is, zo zag ik € 1.190. Dan vind ik € 950 een goede deal.
Edit: Verder, als ik verschillende recensenten moet geloven (ik heb 'm zelf nog niet in handen gehad), staat de Sharp Edge-serie qua afwerking op uitzonderlijk hoog niveau. Duidelijk een stap hoger dan de SARB033/035. Dus ook hierdoor is een hogere prijs te rechtvaardigen. Maar zoveel meer? Ja, als je bedenkt dat de volgende stap een Grand Seiko is, die echt vele malen duurder is.
Ik heb 2 SARB’s gehad en nu een Sharp Edged. De SARB’s waren enorm mooi geprijsd voor die kwaliteit. En de Sharp Edged is van een stuk hogere afwerking, maar heeft naar mijn idee een premium van zo’n €200. Maar toch heeft het me er niet van weerhouden er een te kopen.
Langzaam niet. Dat is in 2 a 3 jaar ineens heel erg snel gegaan. Oud model er uit, nieuw duurder model er voor terug. Vind het zelf wel jammer dat de uurwerken achter blijven. Ik denk dat gezien de prijzen de accuratesse wat mensen nogal ns wat tegen kan gaan vallen. De prijzen 2 a 3x zo hoog maar de uurwerkjes grotendeels ongewijzigd.
De SARX en SDGM waren destijds ook een stapje boven de SARBs en waren dacht ik 5-600. Maar goed das war einmal. Er zijn andere (kleinere) merken die nog wel steeds die prijs/kwaliteit bieden. Maar Seiko niet langer helaas.
Ik vond dat vroeger erg aantrekkelijk aan Seiko. Op de een of andere manier spreken de modellen mij vaak aan en de prijzen vond ik prima value-for-money. Nu vind ik de snelle prijsontwikkeling te gek worden - er staat voor mijn gevoel niets tegenover. Het is al een tijd geleden dat ik een nieuwe Seiko kocht en ik zie het mijzelf nu eigenlijk helemaal niet meer doen. Ze zitten inmiddels in een prijsklasse waarvan ik denk: als ik zoveel uit zou willen geven voor een horloge, dan is de keuze ineens reuze. En voor mij wordt dat te gek.