Ja exact die. Tof hé.
Niet onaardig inderdaad. Hoe zit dat met die F / E indicator op de 6 uur positie? Hoe werkt dat? Zal ongetwijfeld over de batterij gaan. Full/ Empty. Maar zie geen wijzertje of iets dergelijks.
Alsie full is staat er F
Alsie empty is staat er E
Jij editte nog, dat wijzertje heeft 2 functies
Hoe dan? Want de wijzer ernaast lijkt mij de seconden danwel minuten wijzer van de chronograaf
Wanneer je de chrono activeert springt dat wijzertje naar 12.
Na resetten van de chrono moet je nog es resetten en dan springt het wijzertje terug in solar charge modus.
Best tof gedaan. Hadden ze beter die lame 24u aanduiding rechts weggelaten ipv deze complexe dual functie te implementeren. Jazeker.
Als je de chronograaf activeert dan gaan de secondes in de onderste sub dial tikken. Als je de chronograaf pauzeert en weer reset, dan zal de wijzer weer de F/E indicatie aangeven.
Ik vind het wel cool gedaan.
Dat is wel tof gedaan inderdaad. Lekker dat het solar is ook.
Er is in ieder geval consensus
Het is een erg tof ding hoor. Goed gebouwd. Frisse witte plaat. Perfecte maat. De band is ook prima.
Wat ik zelf ook super vind is de 100m waterdichtheid, zie je toch minder vaak gecombineerd met een chrono.
Daarentegen er bestaat wel een ‘Seiko went as the first to space’ watch. Die is veel interessanter. Alleen onbetaalbaar tweedehands. (Op de Russen na natuurlijk die als eersten in de ruimte waren.)
Ik vind de Omega Speedmaster een bloedmooi en gaaf horloge.
Waar ik een beetje simpel van word is dat meerdere fabrikanten op de ‘ruimtevaart’-marketingtrein zijn gestapt. Met als locomotief Omega; die melkt in zijn marketing dat ‘maangebeuren’ maximaal uit. Maar er is meer onder deze zon en buiten de aarde.
Ik heb voor al onze astronauten/ruimtevaarders in spé - die het belangrijk vinden dat hun horloge naast het duiken tot 500 meter diepte ook in de ruimte danwel op de maan functioneert - een overzichtje gemaakt.
1e horloge wat buiten de dampkring is geweest was van Gagarin: een Sturmanski
1e horloge wat buiten een schip in de ruimte is gedragen: Poljot/Sekonda/Strela
1e horloge wat buiten een schip in de ruimte is gedragen door een Amerikaan: Glycine Airman
1e automatische horloge in de ruimte: de Seiko 6139 Pogue
Astronauten die hun ‘eigen’ horloge mee de ruimte in hebben genomen, niet gecertificeerd, niet verstrekt door fabrikant (?), hadden ze thuis op hun nachtkastje liggen:
- Audemars Piguet Royal Oak Piece Unique (duurste horloge tot nu toe wat buiten de dampkring is geweest)
- Omega Seamaster 2296.80.00
- Rolex GMT-Master and GMT-Master II
- Sinn 140S
Door NASA ‘voorgeschreven’ danwel verstrekte horloges. In de sixties: Bulova Accutron GMT later hernoemt in Astronaut. Door NASA op dit moment gecertificeerd:
- Mocht je werkzaamheden doen in een ruimteschip en hoef je niet naar buiten. Dan ben je voor € 50 tot € 100 klaar. Alle Casio DW-5600C, DW-5600E, DW-5900, DW-6600 en DW-6900 modellen zijn gecertificeerd.
- Timex Ironman Triathlon Datalink
- Omega Speedmaster Professional (met 321 uurwerk) voor ruimtewerk én maanwerk. Ik moet nog nagaan of de 3861 wel geschikt is voor het maanwerk.
Chinese austronauten hebben een Fiyta.
Russische kosmonauten hebben tegenwoordig een Fortis B42 Cosmonaut.
Doe er je voordeel mee.
Dat schijnt niet te kloppen. Dat is de ‘tweede’ Seiko die in de ruimte is geweest. Ik probeer het artikel (dat ooit hier is gepost) te vinden dat aangeeft dat een Seiko duiker eerder was. Ben het type vergeten.
Ik dacht dat het de Seiko 6159 was die als eerst in de ruimte is geweest en daarmee de eerste automaat in de Westerse wereld.
Veel tekst
Als je dat te veel tekst vindt, dan ben je bij Twitter beter af dan hier.
Ik heb gezegd ‘veel tekst’ niet ‘te veel tekst’.
Dat terzijde vind ik het ook te veel tekst.
Ok, point taken. Hoe dan ook voor mij mogen meer mensen zoveel tekst schrijven als ze willen. Als het maar nuttig info is. My 2 cents.
No problem maar sinds wanneer moet je alles lezen wat er staat?
Ik wil het leesbaar houden, ik gebruik leestekens en maak soms een grapje. Kom je op ongeveer op die lengte uit.