Dank je, ik ben echt een leek op het gebied van horloges nog, dus voor mij is hoe het horloge er uit ziet nog meestal de belangrijkste reden om het wel of niet te kopen.
Maar probeer dus steeds meer te leren en lezen.
Maar ik vind het wel een heel mooi horloge om te zien.
De 220 of 270 euro van die dingen niet. Maar die waren ook gewoon minder dan 500 euro list.
Het gebruik van dezelfde uurwerken in horloges die 2 of 3x de oorspronkelijke prijzen waren vind ik een zwaktebod en een erg scheve verhouding qua uurwerk/prijs. Dat zelfde geldt ook voor de 4r uurwerken, niet alleen de 6r.
Er zijn uiteraard altijd deminishing returns als je omhoog gaat in prijs. Nogmaals, je snapt het punt niet helemaal. Als uurwerk X door Seiko eerst werd gebruikt in een horloge van 500 euro. Een paar jaar later dat zelfde uurwerk X door het zelfde merk in een horloge van 1500 euro is dat vreemd.
Absoluut niet. Een horloge dat +25 sec per dag mag afwijken heeft niks te zoeken in de prijsklasse van bijna 2000 euro. Of dat nou in 2000 is, 2010 of 2020.
Alle moderne uurwerken van Seiko zijn prima. Ik zou zelf alleen geen 7s26 meer willen omdat het in mijn ogen verouderde reut is zonder hacking en handwind.
Seiko gebruikt niet veel verschillende uurwerken… Binnen de zwitserse horloge wereld is er veel meer verschil in fabrikant.
Wat Koekie zegt is dat ie vanaf een bepaald bedrag een luxer Seiko uurwerk verwacht dan dat ie van Seiko krijgt.
Ik heb zelf goeie ervaringen met de 4R, 6R en 8L familie. Maar de 6R schijnt wat meer variabel te zijn, of mensen klagen meer omdat ze er in de regel meer voor hebben moeten betalen dan voor de 4R. Of misschien is het ding inderdaad moeilijker af te stellen of kwetsbaarder.
Je kan niet kiezen en ik zou er geen horloge om laten liggen.
Bij de 6r15 bleek de smering een probleem die soms slecht was en het horloge daardoor ook slecht en onregelmatig ging lopen. Dezelfde problemen lijken bij de 6r35 ook voor te komen dus waarschijnlijk ook dezelfde oorzaak.
Dat klopt. Maar ik zou wel 2x nadenken voor je zo’n horloge koopt en bij tweedehands aankopen ook daar voorzichtig mee zijn.