Seiko pogue 6139-6002 Aussie Chrono laten lopen of stil zetten wat is slimmer

Beste forumleden
Wat is verstandig
Een vriend van mij zei dat het slim is om je Chrono continue te laten lopen
Is dit waar of maakt het niet uit

3 likes

Extra slijtage lijkt me niet zinvol. Gewoon af en toe een keer om een beetje te smeren?

Ja. Dat is wat ik ook doe.

Bij dit type uurwerk met verticale koppeling is de consensus om de chrono te laten lopen. Bij stilstand “slipt” de koppeling continu, zou theoretisch voor meer slijtage zorgen. Zeker bij hele oude uurwerken als deze Seiko kan dat m.i. een factor zijn.

10 likes

Dat klopt inderdaad, het is voor de kopeling beter. Maar bij een ongserviced uurwerk qua slijtage dan weer minder. Dus wat is wijsheid? :thinking:

1 like

Hij is geserviced

Klopt, dit heb ik ook gehoord. Juist het voortdurende slippen van de koppeling zorgt voor slijtage. Omdat dit soort uurwerken kennelijk nogal lastig te servicen zijn zou ik hem laten lopen.

2 likes

Sterker nog….het bewuste onderdeel is gruwelijk lastig te vinden. Seiko kan deze al een eeuwigheid niet meer leveren en als je er 1 via eBay vindt is het maar afvragen hoe ver deze al heen is.

Dus gewoon laten lopen zeggen de meeste
Dat is best jammer omdat anders de wijzer gecentreed staat en het er super mooi uitziet

Dit heb ik je geloof ik gisteren op insta geappt als Hanishi.

Kijk ook even hier: https://www.youtube.com/watch?v=pHxB8SqwZsw

Dit lees je nou nooit bij Pogue advertenties. (De reden waarom ik op HF zit :+1:)

In de comments :rofl:

1 like

Yes