Seiko Premier Kinetic Perpetual SNP005P1

Ik dacht, met het aanschouwen van de morgenzon, dat het wel een mooi moment was voor mijn meest-recent verworven ‘horlogeverhaal’. Een geinige anekdote al zeg ik het zelf.

Toen ik 18 werd, mocht ik van mijn opa en oma een horloge uitzoeken voor het ‘nooit tanen naar’ een sigaret. Een klassieker, maar hoewel heus wel eens geprobeerd voldeed ik tot dan toe aan de criteria.

Enfin, met dit cadeau is tevens mijn liefhebberij voor horloges geboren. In de vitrine zag ik voor het eerst een horloge die ik onwijs mooi vond en waar ik iets bij voelde.

Het horloge moest toen als ik het goed zeg €599 kosten. Het was het duurste cadeau dat ik ooit had gekregen. Ik droeg het onafgebroken en keek er uren naar.

Helaas had deze SNP005P1 (referentie van het horloge) band een dramatische (vouw-)sluiting, zo bleek later. Tijdens de eerste kermis nadat ik het horloge had gekregen merkte ik plots op dat het horloge niet meer om mijn pols zat. Het gevoel dat je portemonnee kwijt is in het kwadraat. Weg was hij.

Verschrikkelijke vond ik het, en ik durfde het niet te vertellen. Ik schaamde me dood, en dat was denk ik wel terecht. Ik besloot te sparen voor een exact dezelfde en zo geschiedde. Ruim een jaar later kocht ik een nieuwe SNP005P1 en ik was weer een beetje ‘heel’.

Overigens ben ik het horloge daarna nog meer dan eens verloren van de pols doordat de sluiting het begaf, maar toen had ik het wel door. Werd in de garantie gerepareerd en de zwakte werd erkend.

Nu comes the monkey out of the sleeve. Ruim 10 jaar later, wederom kermis, zij het in een ander dorp. Een kennis uit mijn dorp spreekt mij aan en wijst naar mijn horloge. “k heb er ook zo één, die heeft mijn vader een keer gevonden met kermis”. Say what?? Dat meen je toch niet!?

Zij woonde naast het kermisterrein en toevalligheden kwamen allemaal samen.

Ik heb het hele verhaal uit de doeken gedaan en de beste heer bood mij meteen mijn horloge terug aan. Hij kwam mij toe zei hij.

Het horloge had een aardig traject afgelegd en dat was duidelijk te zien. Onder andere zijn opleiding van het Korps Mariniers heeft de bewuste jongen dit horloge gedragen. De kast is beschadigd en de datumschijf is dronken. Ook zat er geen band meer bij.

Inmiddels was het voor deze jongen ook een erfstuk geworden aangezien hij zijn vader verloor. In een moment van bezinning bedacht ik me nog dat hem dit horloge misschien wel meer toekwam dan ik, maar ik mocht hem terug.

Heb er nu een originele nieuwe band opgezet, maar beide horloges verdienen wat aandacht. Daarom breng ik ze morgen weg en maak ik misschien van twee minderen één hele knappe.

Inmiddels draag ik prachtige Zwitserse uurwerken en ben ik een volwaardig liefhebber. Geboren uit dit verhaal. Prettige dag iedereen.

Zie hier nog een foto van het duo ;

28 likes

Heel leuk en apart verhaal. Dank je voor het delen. :slightly_smiling_face::+1:

1 like

Erg leuke anekdote. Mooi om te zien hoe een horloge bij verschillende mensen zoveel kan los maken, en hoe horloges een levensverhaal kunnen vertellen.

1 like

Mooi verhaal, mooi horloge ook. Ook wel een bazenactie om gewoon alles op alles te zetten om exact hetzelfde horloge te kopen in plaats van toe te geven dat je 'm kwijt was.

1 like

Leuk verhaal en heel mooi horloge :+1:t2:. Heb hem zelf 5 jaar lang gehad voordat ik hem vorig jaar verkocht. Echt een mooi horloge met mooie techniek maar de originele band doet het niet zo voor mij, veel te stug. Maar met een Hirsch of een nato is het veel beter te doen.

1 like

Leuk verhaal heel mooi horloge :+1::ok_hand:

1 like

Dat vergat ik nog te melden; het comfort is erg matig.

Bedankt voor de reacties !

Heb dezelfde 12 jaar geleden als 1e echte horloge gekocht. Direct de band eraf gehaald. Met verschillende bandjes vind ik hem toch echt heerlijk dragen. Naar alle swiss geweld blijft dit toch de klok die ik nooit verkocht.

3 likes

Prachtig verhaal !
Dit maakt horlogerie leuk

1 like

Normaliter reageer ik niet op topics die niet meer leven…

Maar toen zag ik mijn oude/eerste echte horloge wat voor mij toen een rib uit het lijf was. Volgens mij gekocht ergens tussen 2006 en 2007 nadat ik was afgeknapt op een Armani horloge die na 1a2dagen stil stond ivm een lege batterij (little did I know) Mocht het horloge terugbrengen ook al wilden se gratis een batterij erin doen maar nee. Mijn collega destijds gaf aan, koop een merk wat alleen horloges maakt en geen kleding oid en gaf Seiko als voorbeeld. Ik zag dit model in de etalage en was volgens ook 650 ofzo maar helaas had ik niet zoveel geld op die leeftijd. Dus 1maandje gespaard en terug naar de winkel en had mijn eerste echte Seiko gekocht en wat was ik trots!!

Ik heb zelf nooit problemen gehad met dit horloge en droeg het elke dag. Heeft alles gezien een meegemaakt (zon,zee strand in Spanje… ja zelfs de zee in) en het leder begon te scheuren. Ik heb het toen verkocht voor 300euro incl gescheurd bandje en daar heb ik nu zoveel spijt van. Kon iemand mij maar vertellen dat ik dit nooit had moeten verkopen (emotionele waarde)

Is op dit moment niet mijn smaak horloge, maar toch zou ik het drage omdat het pure nostalgie is geworden.

Geniaal verhaal wat zijn er toch een mooie mensen om ons heen :-). Dank je voor het delen

Besef me nu pas dat de hoofdpersoon in dit verhaal er niet meer is. Heeft zich vorig jaar op de N99 richting Den Helder van het leven beroofd omdat hij het leven niet meer zag zitten. Vreselijk sneu.