Mijn nieuwe horloge een Seiko Presage “Cocktail Time” is binnen gekomen en nu wil ik hem graag meteen graag dragen.
Horloge band even met bandentool ingekort en mij verbaasde het hoe makkelijk de pins eruit gingen vergeleken met banden van andere horloges.
Terug de pins erin gaat ook gewoon te makkelijk. De pins zitten gecentreerd en als je deze dan er verder in wilt duwen dan floepen ze er aan de andere kant weer uit. Centreren is bijna niet te doen, want de pins schieten makkelijk door.
Nu houd ik het horloge zijwaarts en schud een beetje en ja hoor hoppa de pins vallen er na een paar keer schudden uit.
Zit er nou niet bepaald op te wachten dat ik straks met mijn nieuwe horloge rondloop en deze binnen een paar uur op de grond klettert.
Wat is de oplossing voor de pins, zodat ze wel blijven zitten? Las in andere topics een beetje lijm?
Zo ja wat voor lijm en hoe pas ik dit dan toe?
Misschien dat je de kraagje bent kwijtgeraakt die over de pins heenzitten. Weet niet zeker of op deze band ook kraagjes zitten maar ze schieten heel makkelijk weg en zijn aan de kleine kant.
Er lijken geen kraagjes over de pins heen te zitten. Heb zojuist het stuk wat ertussen uitgehaald is even rustig een pinnetje uitgehaald en deze kwam er stroever uit en ik zag geen kraag. Als ik deze pin terug probeerde te duwen ging dat niet met mijn vinger en wat kracht. Nadat de pin helemaal verwijderd was glijd die er super soepel doorheen. Beide kanten op.
Seiko maakt (vaak) gebruik van pin-collar systemen. In de collar blijft de pin vastzitten zodat de schakel, zoals nu niet t geval is, blijft zitten. Misschien dat Rob van Monsterwatches of Perry aka @Voordeligbijdetijd van Mister Limited wat voor je kan betekenen.
Ik weet net als Temporis ook niet of deze armband bijeen wordt gehouden d.m.v. de ‘pins and collars’. Probeer voor de zekerheid nog een schakel eruit te halen en let goed op of er een kraagje loskomt bij het eruitdrukken van de pin. Zo ja, denk ik dat je een kraagje kwijt bent.
Ik zie nu ook de 2 uitsparingen van de link 1 klein gat heeft en 1 groot gat.
De kraagjes zitten dus niet aan de uiteindes maar in het midden zit er 1.
//EDIT// een korte zoektocht op de grond en ik heb er 4 gevonden op de vloerbedekking. De kraagjes komen er dus niet uit, maar op het moment dat je de links uit elkaar haalt valt de kraag eruit.
Blijft vreemd dat een roemrucht merk als Seiko zo’n ongelofelijk dom en gebruiksonvriendelijk systeem gebruikt voor haar bracelets. Sukkels!
Vroeger was het nog dommer want toen zaten de buisjes niet in het middendeel maar aan de buitenkant. Met het er in drukken van de pen drukte je het buisje er uit.
[quote] De kraagjes zitten dus niet aan de uiteindes maar in het midden zit er 1.
//EDIT// een korte zoektocht op de grond en ik heb er 4 gevonden op de vloerbedekking. De kraagjes komen er dus niet uit, maar op het moment dat je de links uit elkaar haalt valt de kraag eruit.
[/quote]
Is een bijzonder systeem van Seiko met pennen en busjes, maar is heel effectief als je weet hoe het in elkaar zit. Ten eerste natuurlijk de pennetjes met een goede tool eruit drukken in de richting van het pijltje dat aan de binnenkant op de schakel staat.
Uiteraard zorgen het busje in het midden in de gaten te houden tijdens het verwijderen, die zijn echt inie-mini. Pennetje vervolgens weer tegen de richting van het pijltje op de schakel terug erin. Kind kan de was doen zou je zeggen
Alleen zorgen voor goed gereedschap dan heb je hem 5 minuten later om je pols.
Zuinig zijn op de busjes, die zijn 2 euro p/st namelijk…
Goed te lezen dat het gelukt is!
Nu genieten van je prachtige nieuwe aanwinst