Seiko Pressage steeds te laat

Hallo allen,

Ik ben nieuw hier op het forum.
Sinds kort in het bezit van een Seiko Pressage met een 4R39A uurwerk.
Het horloge loopt over het algemeen heel netjes (op tijd) echter loopt het horloge soms ineens een paar uur achter.

Ik heb geen flauw idee hoe dat kan? Wellicht door schokkende bewegingen? Of juist te weinig beweging? Iemand een idee?

7 likes

Da’s echt niet de bedoeling. Zit je heel toevallig nog in fabrieksgarantie…?

Vreemde klacht trouwens; ik ben zelf part-time horlogemaker maar dit heb ik nog niet eerder gehoord. Maar ik heb de laatste tijd wel eens vaker dingen waar ik echt niet uit kom…

En welkom natuurlijk! :+1: Hier komen we wel uit, er zijn zat Seiko-experts op het forum en daar ben ik er niet 1 van. :wink:

3 likes

Probeer hem iedere ochtend eens een aantal slagen op te winden. Misschien beweeg je te weinig tijdens het dragen. Mijn vrouw had dit probleem ook en is zo opgelost.

2 likes

Het Seiko automaat-opwindsysteem is juist zeer efficient, bij normaal gebruik - zelfs als je een kantoorbaan zou hebben - moet pakweg 16 uur per dag dragen ruimschoots voldoende zijn. Maar Seiko uurwerken schijnen de laatste jaren wel vaker “bugs” te hebben.

3 likes

Wordt dat magic lever systeem ook bij de goedkopere uurwerken gebruikt?

In het voorbeeld van mijn vrouw (Oris met SW200) droeg zij hem ongeveer 12 uur, dan een dag niet en dan kwam ze er halverwege de volgende dag achter dat hij achter liep. Wellicht niet de beste vergelijking

1 like

Jawel, er zijn maar een paar automatische Seiko uurwerken die dat systeem niet gebruiken.

1 like

Ik heb dit jaren geleden ook gehad bij een Breitling automaat (basic ETA uurwerk), al was het toen telkens een half uur tot een uur dat ie achter liep.

Een servicebeurt van €500😢 heeft dit toen definitief opgelost.

1 like

Zou het niet het uur rad kunnen zijn die omhoog gewipt wordt door het mogelijk ontbreken van de spacer (kan even niet op het Nederlandse woord komen) onder de plaat? Heb dit wel eens mogen ervaren bij een seiko waar iemand dus niet de spacer had terug geplaatst (dat was ik zelf)

3 likes

Spreidveertje? Tja, ik zie geen datumschijf (dan heb je geen spreidveertje) dus heel misschien is het zoiets…

2 likes

Wow wat overweldigend veel reacties al!
Ik zat zelf te denken iets magnetisch? Of is dat heel stom en is het allemaal netjes rvs?

Het is me nu een keer of 4 gebeurd in een paar weken tijd, dus probeer er zelf nog zicht op te krijgen wanneer het gebeurt.

Over het algemeen leidt magnetisme tot te snel lopen door verkleving vd balansveer. En het zou dan ook vreemd zijn als hij doorgaans goed loopt en dan opeens langzamer

1 like

Kan het zijn dat je uren wijzer niet helemaal goed vast zit? Blijft de minutenwiizer wel de juiste tijd aangeven?

1 like

Hier moest ik ook direct aan denken, schijnt ook veel voor te komen bij goedkope skeleton horloges. Ik zou hem eens handmatig opwinden en gewoon eens een dag op tafel laten liggen, als dit dan nog zo is heb je die oorzaak al uitgesloten.

Ehm blijft de Presage wel lopen? Dus staat de secondewijzer nooit stil? Dan kan het de cannon pinion klemming zijn die niet goed meer klemt op de minutenpijp. Dat is het connectie punt van de overbrenging van het uurwerk gedeelte (rotatie van de wijzers) naar het wijzerplaat gedeelte (de wijzers).
2) Of de wijzer blijft hangen achter andere wijzer door schok is een wijzer los gekomen. Of blijft achter een indice hangen op de wijzerplaat. Maar dan staat je secondewijzer ook stil als t goed is.
Ff naar vakman brengen servicebeurtje!

Heel lastig, ik weet niet of het klokje blijft lopen. Dat de urenwijzer los zit en wellicht door een bepaalde beweging/schok even niet mee draait klinkt best aannemelijk.

Ik heb hem nu handmatig opgewonden en weggelegd, even afwachten hoe hij vanmiddag staat

Intermittente problemen zijn vreemd.

• Heb je een patroon kunnen ontdekken?
  • Is dat patroon reproduceerbaar?
  • Doe je het horloge bijvoorbeeld 's nachts af en loopt het dan 's ochtends achter?
  • Gebeurt het op specifieke tijden? Of met specifieke regelmaat?
  • Hoe gebruik je het horloge? Dagelijks dragen, of wissel je af?

Laat me de vraag omdraaien: Speel je er veel squash mee of werk je met pneumatische beitels? :slight_smile: Heb je het horloge bijvoorbeeld ooit op een stenen vloer laten vallen, of zo iets?

Zonder meer informatie is het moeilijk om iets zinnigs te zeggen.

Dat klopt als een bus. Je zou bij magnetiseren verwachten dat hij altijd strak voor loopt, je zou bij een behoefte aan service verwachten dat hij altijd stroperig loopt of dat het niet intermittent is.

@Biko, heb je al eens een timegrapher-app op je telefoon geïnstalleerd om te zien hoe hij loopt? Zonder propere timegrapher is het minder accuraat te zien, maar een app is vele malen beter dan helemaal geen idee hebben. Watch Accuracy Meter voor Android, bijvoorbeeld, geeft je frequentie, beat error en afwijking, maar geen amplitude. Evengoed een mooie meting.

Ten eerste is RVS wel degelijk te magnetiseren, maar als het uurwerk gemagnetiseerd is wordt de balansveer effectief veel korter, waardoor hij +40 - +120 seconden per dag voor gaat lopen. Ineens een paar uur achter klinkt niet aannemelijk voor gemagnetiseerde balansveren.

1 like

Beste @Biko, wind het horloge op met 35 héle omwentelingen van de kroon. Veel mensen hebben dit nooit of te weinig gedaan, vandaar. :wink:

Kijk daarná nogmaals of het probleem van het ‘achter lopen’ wederom optreedt, want waarschijnlijk is het dán al verdwenen.

Wanneer je ná die eerste keer zó opwinden, je horloge dagelijks 's morgens of in de loop van iedere dag 10 héle opwindingen geeft, is het probleem echt opgelost. :smiley:

1 like

@PeterLC, Peter, het zou wellicht een ‘blinde datum’ kunnen zijn. Wél een datumfunctie, maar onzichtbaar door een ‘dichte’ wijzwrplaat ervóór geplaatst. :wink:

Dan nog kun je vóelen aan het datum omscgakelen bij het wijzers doordraaien tot 24 uur erna.
Dan voel je hem (=datum) ‘omslaan’ na 12 uur verder draaien met de wijzers, óf na 24 uur verder draaien. :slight_smile:

1 like

Sorry voor mijn type-o’s , @PeterLC. :slight_smile:

1 like

Zeer mooie presage in ieder geval :wink:

2 likes