Seiko Professional hi beat marine

Beste Seiko Liefhebbers en verzamelaars
Tot mijn verbazing niet wetende dat seiko horloges zoveel waard zijn verbaasd deze wel op ebay op duitsland
http://cgi.ebay.de/Seiko-Professional-Diver-6159-7010-300M-hi-beat-Marine_W0QQitemZ200082938649QQihZ010QQcategoryZ55195QQrdZ1QQcmdZViewItem

een seiko Professional Diver-6159-7010 300M hi-beat Marine duurt nog een uur en staat nu al op 2050 euro.
ebay Artikelnummer: 200082938649
weet iemand waarom deze seiko zo zeldzaam is dat men zoveel erop biedt.
Groet Thomas

Deze seiko is een van de eerste 'professional " Duikers, een waterdichtheid van 300m diepte was in mei 1968 toch redelijk uniek, evenals de schroefkroon.
Dit is de voorloper van de hedendaagse Marine Master.
In die tijd was dat ook al een redelijk prijzig horloge dus zoveel kom je er niet tegen, werd destijds niet overal verkocht. In Nederland en de rest van Europa werd ie niet verkocht. Of er inderdaad maar 800 van gemaakt zijn…durf ik niet echt te zeggen.
Uiteraard komen ze allemaal van Japan maar de meesten zijn hier gekomen door vertegenwoordigers of militairen…en als je er eentje tegenkomt en hem wilt hebben …zul je diep $$ moeten gaan. In goede staat …denk dat er nog een 25 tot 30 % bijkomt.

Leuk detail: ze kwamen destijds met 2 rubberbanden, de zgn “Waffle-straps” (niet te verwarren met de Yaffle-straps :smiley: ) eentje in het zwart en eentje in blauw. De zwarte banden kom je nog wel eens tegen…de blauwe is heel zeldzaam. Vorig jaar is zo’n band op ebay verkocht voor rond de 800 USD. Yep, alleen het bandje…

Hi-Beat staat bij Seiko voor 28.800 BPH…ook uniek in 1968, de meeste horloges tikten toen met 21.600 bph of zelfs nog minder

Hier in Nederland word nog wel eens wat minderwaardig gedaan over Seiko maar ze hebben nogal wat historie, zeker op het gebied van duikers. In andere landen zitten echte Die-Hard Seiko verzamelaars (die hun neus optrekken voor Rolex.) en dit model is een van hun “holy grails”.

Beste Lucien

Bedankt voor je uitgebreide goede uitleg zo komt men toch wat te weten over bijzondere horloges ik dacht eerst gezien ik vaak op ebay kijkt naar omega horloges die hebben meestal als ze uit thailand of azie komen ook zo achter deksel dus ik meende dat deze seiko`s uit azie kwamen.
Alvast bedankt voor je mooie en duidelijke uitleg
Groet
Thomas

Grappig om mee te kijken! Ben denk ik ook een beetje bevooroordeeld ondanks dat ik er zelf een mijn pols heb (seiko sub) en er erg blij mee ben. Heerlijk voetbal luisteren en horloges kijken…
Groet en dank voor de uitleg
Ger

Duidelijk en interessant verhaal Lucien. Bedankt! Hier in NL wordt Seiko inderdaad nog weleens vergeleken met ‘rommel of goedkoop’, maar het is toch best een innovatief en betekenisvol horloge (geweest). Alleen jammer dat het niet Zwitsers is. :wink:

Seiko goedkoop ? Ik zou zeggen een goeie koop :slight_smile:
Seiko rommel ? das complete onzin,eerder degelijk en betrouwbaar, best value for your money of zoals een duitser zegt preiswert.
tijdens mijn werkvakanties draag ik meestal een Seiko, een echte werktool.
mensen die een Seiko goedkoop en rommel vinden, weten dus echt niks van horloges in het algemeen.

groet, André

Andre,
Geen rommel maar het heeft op een of andere manier niet ‘de naam’ , weet dat het een beetje snobby klinkt maar het is wel zo. Dit echter niet af aan het feit dat het een top prijs-kwaliteit is. Heb recent een seiko aangeschaft bij rob en ben zo blij als een kind, kan op het moment geen issue-rolex-sub-1956 tegen op.
ger

andre Schreef:

Seiko goedkoop ? Ik zou zeggen een goeie koop

groet, André

dat is voor brabo’s verwarrend die zeggen goeie koop als ze bedoelen goedkoop, dus misschien komt daar de Seiko verwarring wel vandaan :wink:

ik heb zelf 4 seiko automaten en 4 citizen automaten, en om eerlijk te zijn kunnen ze de strijd met een prijssegment hoger zwitserse automaten prima aan ( die ik ook heb, maar ik zie net perse de meerwaarde daarvan als je het puur over kwaliteit hebt )