Seiko quality control

Ik wil hier geen polemiek starten, en Seiko zal niet het enige merk zijn waar niet alle horloges perfect zijn maar toch blijkt een Seiko kopen iets weg te hebben van “Duimen maar !”.

De laatste jaren gaan prijzen omhoog omdat Seiko meer upmarket zou gaan, maar de QC zou net de andere kant opgaan.

Hoe moet ik hier als leek naar kijken ? Storm in een glas water of is er toch iets meer aan de hand ?
Het gaat niet alleen over bezel of alignment issues maar ook over de calibers die niet zouden tikken zoals het klokje zou moeten tikken…

Enfin, zoals gezegd, ik gooi geen stenen naar Seiko maar wou toch even de mening horen van mensen die Seiko’s in hun collectie hebben. :wink:

2 likes

O.k., dit dus.

2 likes

Ja, ok, maar ik zou toch durven zeggen dat je niet zou hoeven te checken of het horloge ok is. Dat zou vanzelfsprekend moeten zijn…

Of ben ik te veeleisend ?

Bij online kopen blijft het lastig … maar dan heb je weer een rede om een keer naar de plaatselijke juwelier te gaan :wink::+1:

Te veel teleurstellingen gehad en de prijzen matchen niet meer met de kwaliteit. Onbegrijpelijk ook dat ze nu een SKX007 kloon verkopen zonder schroefkroon en dan nog voor te veel geld.

2 likes

De betrouwbaarheid van de 6r kalibers is wel een punt. Wat mij betreft het grootste nadeel van veel van dat soort Seiko’s tegenwoordig deze 6r kalibers die ondermaats zijn.

En daar is de Seiko hater weer :smile:

Nee. Die (af en toe) slechte uitlijning is gewoon stom en iets waarvan ik eigenlijk niet begrijp dat ze het niet oplossen. Verder vind ik Seiko een prima merk, dat mooie horloges maakt en (nog steeds, imo) een goede prijs-/kwaliteitsverhouding biedt. Ja, vroeger waren ze goedkoper. Maar die prijzen waren ook gewoon wel heel erg laag. Leuk, hoor. Maar Seiko is ook niet gek, natuurlijk. Ze kunnen het er voor vragen, ze krijgen het, prijzen zijn heel reëel en ik zou het ook doen. Nou ja, da’s hoe ik erin sta.

1 like

Van de naam ge/misbruik maken in plaats van prijs/kwaliteit leveren is een zwaktebod als je het mij vraagt.

Bepaalde zaken zijn absoluut niet meegegroeit, met name de uurwerken en is de prijs/kwaliteit totaal zoek op dat gebied en niet reeel. Dus zeker niet eens.

En boer Koekoek is er ook weer. Ik ben geen Seiko hater. Heb er zeker 50 gehad. Vroeger waren ze leuk. Nu overpriced en gewoon slechte QC. Maar geniet lekker van je collectie en maak je niet druk om andere meningen. Citizen doet het beter.

wat een polemiek weer!

2 likes

Natuurlijk wil je dat wel.

Ik vind het met name gelul. Ten eerste zijn er zeer veel merken die een bezel niet helemaal uitgelijnd krijgen, ik heb het idee dat dat bij Seiko onder een vergrootglas ligt. Maar dan nog heb ik met al mijn Seiko duikhorloges (twee SKX horloges, een Stargate, nog een Stargate, twee stuks Baby Tuna’s en een Uemura) mazzel gehad, want datum en bezel lijnden keurig op.

Daarbuiten heb ik een SARB033, 035 en 019 gehad, een SDGM003, een Sharp Edge in het zwart, een Seiko 5, meerdere quartzen, een Limited 6L Alpinist en King Seiko, een Presage emaille, en meer dan een paar Grand Seiko’s.

In mijn beleving niks mis met de QC van al die horloges. Ik heb wel problemen gehad met twee horloges met een 6R35 uurwerk. Ik ben van dat uurwerk niet onder de indruk geraakt, maar Seiko heeft het in beide gevallen keurig binnen garantie vervangen.

Aan de andere kant: Iedereen die iets met een Soprod heeft moet leven met sponzige kronen en speling op de minuutpijp, als je een Hamilton koopt heb je vaak kutbanden en erg, erg spiegelend saffier, bij Certina en Tissot heb je op veel horloges datums die kolderiek ver naar binnen staan omdat de uurwerken niet in de kasten passen, en zo kan ik doorgaan.

Bij de ene Christopher Ward die ik ooit bestelde voelde alles goedkoop en plat aan op de wijzerplaat, en was de kast te dik voor wat het was, en driekwart van alles met een Kleine Seconde heeft dat ding zo dicht op de centrale as staan omdat het uurwerk ooit is gemaakt voor een 34mm kast, terwijl ze nu horloges van 36-40mm bouwen met hetzelfde uurwerkje, etc etc etc. Ook merken als Nomos.

Kortom, Seiko is de enige niet met design quirks en kleine QC issues, maar ze maken wel de beste wijzerplaten in heel, heel erg veel prijssegmenten. Dat begint bij de cocktail times voor 400 ballen, en dat eindigt bij de Credor Eichi II voor 40.000 ballen.

Ome Jody reviewt regelmatig ook dingen waarvan ik denk mwoah. Maar goed, hij is geslaagd voor z’n doctoraat (wat mooi is, ook op een leuk onderwerp) en kocht vervolgens dit:

Voor wie Youtube niet aan wil klikken:

Compleet met marginaal scheef staande bezel. Kun je overigens ook wel terug wringen, zit altijd een graad of twee backplay op. :slight_smile:

Zoals gezegd, de eerste generatie 6R35 is underwhelming, maar de 4R en 6L er omheen zijn fantastisch. En zelfs een brakke 6R35 voelt aan de kroon beter dan alles wat ik ooit van Soprod in handen heb gehad, te weten Serica en Baltic.

Natuurlijk wel.

Maar ja, je moet kiezen in het “onder de 1000” genre:

• Of je hebt van veel entry-level Swatchgroep merken kutwijzerplaten en hele saaie horloges
  • Of je koopt een Seiko met fantastische wijzerplaten maar wel een iets minder strak lopend uurwerk dan een ETA / Sellita
  • Of je koopt Micro Brands die ook allemaal hun eigen eigenaardigheden hebben.

Er zullen mensen zijn die vinden dat Citzens voor 650 een mooie optie zijn, maar die hebben weer te korte stick wijzers, terwijl alle low-end Citizen mineraalglas heeft wat zachter is dan Hardlex.

Het is ook altijd wat, en voor perfectie mag je meer dan 1000 pietermannen betalen. Zo makkelijk is het.

Ik weet niet man, je koopt nog steeds een 5KX voor minder dan de listprijs van een SKX destijds, en ook de hele cocktail serie is gewoon waar hij altijd was.

8 likes

Jaren 70 seiko is qua afwerking on point met huidige generatie rolexomegaetc

Zelfs de cheapo quartzjes.

Die waren in de jaren 70 nog vijf keer zo duur als een Rolex, Henk. Da witte gij ook.

Deze is de volgende dag retour gegaan.
Stofje (3 uur) op de zwarte glansende dial en 12 uur marker zat uit het lood/scheef. Rest is weerspiegeling.

Dat idee heb ik ook. En als het op bezels aankomt is het nog wel wat gecompliceerder. Er zit op bezels (van alle merken) namelijk ook gewoon een beetje speling en ligt het er ook maar net aan hoe je hem draait of hij wel of niet uitlijnt.

Die kocht je voor bijna 250 euro, in ieder geval onder de 300. Dat is nu ook verleden tijd.

Dat is niet correct. Er waren zeker exemplaren die duurder waren maar ook die niet meerdere keren duurder waren.

Dat gedweep met die Seiko dials is er ook wat over. Tissot en Certina bieden prima partij.

1 like

Zonder karakter, saai en inspiratieloos.

2 likes

QC wordt met internet verkoop alleen maar belangrijker.
Fysieke winkels zijn voor degene die dat nog leuk vinden, maar die groep neemt ieder jaar af.
Bij een goed merk moet je ongestraft online kunnen kopen. .

1 like

Welles!
Maar goed, 't is weekend. :beers:

Overigens Seiko kan 't best hoor, mijn Astron is Daihatzu gepolijst … alles staat spot on recht en het voelt bijna als een GS. Veel waar voor 't geld.

Verder denk ik dat het, zoals gewoonlijk uitgebreide, betoog van @Fate_Amenable_To_Change wel aardig beschrijft hoe het allemaal in elkaar steekt. Niets aan de hand dus.

Déjà vu. Wie van de oudgedienden had dat ook alweer, continu spaties voor de leestekens … :thinking:

3 likes

Moet zonder spatie, maar ik ‘vertik’ het. Komt de leesbaarheid niet ten goede…

1 like