Natuurlijk wil je dat wel.
Ik vind het met name gelul. Ten eerste zijn er zeer veel merken die een bezel niet helemaal uitgelijnd krijgen, ik heb het idee dat dat bij Seiko onder een vergrootglas ligt. Maar dan nog heb ik met al mijn Seiko duikhorloges (twee SKX horloges, een Stargate, nog een Stargate, twee stuks Baby Tuna’s en een Uemura) mazzel gehad, want datum en bezel lijnden keurig op.
Daarbuiten heb ik een SARB033, 035 en 019 gehad, een SDGM003, een Sharp Edge in het zwart, een Seiko 5, meerdere quartzen, een Limited 6L Alpinist en King Seiko, een Presage emaille, en meer dan een paar Grand Seiko’s.
In mijn beleving niks mis met de QC van al die horloges. Ik heb wel problemen gehad met twee horloges met een 6R35 uurwerk. Ik ben van dat uurwerk niet onder de indruk geraakt, maar Seiko heeft het in beide gevallen keurig binnen garantie vervangen.
Aan de andere kant: Iedereen die iets met een Soprod heeft moet leven met sponzige kronen en speling op de minuutpijp, als je een Hamilton koopt heb je vaak kutbanden en erg, erg spiegelend saffier, bij Certina en Tissot heb je op veel horloges datums die kolderiek ver naar binnen staan omdat de uurwerken niet in de kasten passen, en zo kan ik doorgaan.
Bij de ene Christopher Ward die ik ooit bestelde voelde alles goedkoop en plat aan op de wijzerplaat, en was de kast te dik voor wat het was, en driekwart van alles met een Kleine Seconde heeft dat ding zo dicht op de centrale as staan omdat het uurwerk ooit is gemaakt voor een 34mm kast, terwijl ze nu horloges van 36-40mm bouwen met hetzelfde uurwerkje, etc etc etc. Ook merken als Nomos.
Kortom, Seiko is de enige niet met design quirks en kleine QC issues, maar ze maken wel de beste wijzerplaten in heel, heel erg veel prijssegmenten. Dat begint bij de cocktail times voor 400 ballen, en dat eindigt bij de Credor Eichi II voor 40.000 ballen.
Ome Jody reviewt regelmatig ook dingen waarvan ik denk mwoah. Maar goed, hij is geslaagd voor z’n doctoraat (wat mooi is, ook op een leuk onderwerp) en kocht vervolgens dit:
Voor wie Youtube niet aan wil klikken:
Compleet met marginaal scheef staande bezel. Kun je overigens ook wel terug wringen, zit altijd een graad of twee backplay op. 
Zoals gezegd, de eerste generatie 6R35 is underwhelming, maar de 4R en 6L er omheen zijn fantastisch. En zelfs een brakke 6R35 voelt aan de kroon beter dan alles wat ik ooit van Soprod in handen heb gehad, te weten Serica en Baltic.
Natuurlijk wel.
Maar ja, je moet kiezen in het “onder de 1000” genre:
- Of je hebt van veel entry-level Swatchgroep merken kutwijzerplaten en hele saaie horloges
- Of je koopt een Seiko met fantastische wijzerplaten maar wel een iets minder strak lopend uurwerk dan een ETA / Sellita
- Of je koopt Micro Brands die ook allemaal hun eigen eigenaardigheden hebben.
Er zullen mensen zijn die vinden dat Citzens voor 650 een mooie optie zijn, maar die hebben weer te korte stick wijzers, terwijl alle low-end Citizen mineraalglas heeft wat zachter is dan Hardlex.
Het is ook altijd wat, en voor perfectie mag je meer dan 1000 pietermannen betalen. Zo makkelijk is het.
Ik weet niet man, je koopt nog steeds een 5KX voor minder dan de listprijs van een SKX destijds, en ook de hele cocktail serie is gewoon waar hij altijd was.