Seiko quartz horloge slaat af en toe op hol

Mijn Seiko horloge, 3 jaar oud, slaat af en toe op hol. In een halve dag kan het horloge zomaar een half uur voorlopen. Er is geen peil op te trekken, soms zit er een week tussen, maar het kan ook meerdere malen per week gebeuren. Hetgeen erg vervelend is. Ik mag toch aannemen dat een Seiko langer meegaat dan 3 jaar? Mijn vraag: is dit een bekend probleem?

1 like

Wat voor uurwerk zit er in? Een 6r15c?

1 like

Het is een quartz chronograaf, welk uurwerk, geen idee. Type Kal.7T92.

Ik heb even je topic titel gewijzigd zodat meer mensen je kunnen helpen. Succes!

1 like

Dank je wel!

Ik heb hetzelfde gehad met een TW steel quartz. Het uurwerk is toen, onder garantie, vervangen.
Als het niet aan de batterij ligt zou je moeten kunnen verwachten dat deze storing niet binnen drie jaar optreed bij een Seiko. Mits het horloge hard gevallen is ofzo.
Verder zo moeilijk te beoordelen waar het aan ligt.
Welke Seiko heb je en waar heb je hem gekocht?

Type Kal. 7T92. Dat staat tenminste op het bijgeleverde instructieboekje. Misschien staat er nog iets op de achterkant, maar dat weet ik nu even niet omdat het horloge via de zaak waar ik het heb gekocht bij een horlogemaker is. Binnenkort weet ik misschien meer.

Is een bekend uurwerk.
Wellicht is het een citroen, een maandagmorgen exemplaar.
Ik zou in dit geval opteren voor een nieuw uurwerk.
Dat kan niet meer zijn dan E60,-
Ook even de case back pakking laten vervangen.

Aan de andere kant vind ik dat Seiko horloges (ook wel qua prijs) toch wel tot de betere klasse behoren en dat ik mag verwachten dat zo’n klokje wat langer meegaat dan drie jaar, m.a.w. dat ik moet kunnen rekenen op enige coulance. Toen ik het horloge wegbracht kreeg ik al gelijk te horen dat ik moest rekenen op €80 of meer reparatiekosten. Enfin, we zullen zien!

Ik gebruik nu tijdelijk een opwindhorloge, ooit van mijn vader geweest, dat al zeker 50 jaar oud is maar het nog altijd prima doet. Dit is een Indus horloge, maar ik vergeet steeds het klokje op te winden zodat ik met dit horloge ook niet zeker weet hoe laat het is. In de Seiko zit nog altijd de eerste batterij!

Een beetje horlogemaker repareert hier niks aan en plaatst een nieuw uurwerk.
Het is niet de moeite dit uurwerk helemaal uit elkaar te halen als dit uberhaupt al kan.
Wat ik al eerder melde zo’n uurwerk kost E60, misschien voor een horlogemaker iets
minder.
Dus 80 Euro vind ik een normale prijs, maar dan moet er wel een nieuw uurwerk in en
niet alleen een nieuw batterijtje, dan wordt je geflest voor deze prijs.

Klopt. Aan een kwartsuurwerk valt weinig meer te repareren - mijn voormalig docent uurwerktechniek heeft de hele opkomst van elektrische- en kwarts-werken meegemaakt, en zou er nog een aardig eind mee kunnen komen. Hij soldeerde destijds zelfs aan de printplaten… :sweat_smile: …er waren toen ook enorm gecompliceerde kwarts-testapparaten van Witschi. Die zijn -uit de jaren '70/80- nu nog ruim boven de 1000 euro als je ze vindt.

Gaat dus gewoon een nieuw werkje in, kan niet anders. Of een nieuw e-bloc - de printplaat met spoel en kwartskristal. Da’s bij een ETA vaak de oplossing.

1 like

Hoe het allemaal afloopt kan ik nog niet vermelden omdat mijn horloge nog steeds niet terug is van de horlogemaker. Maar… nádat het horloge weer terug in mijn bezit is zal ik nog even vermelden wat er allemaal gebeurd is. Tot dan, en dan kan deze topic worden afgesloten.

1 like

Inmiddels heb ik mijn horloge weer terug. Er zit nu een nieuw uurwerkje in en ook een nieuwe batterij plus weer waterdicht gemaakt. Het oude binnenwerk heb ik nu ook. Dus, alles is weer oké.

2 likes

Nu zijn we bijna een jaar later, en hetzelfde euvel treedt opnieuw op. Ook het nieuwe uurwerk heeft nu last van racekak. Vervelend is wel dat je niet ervan zeker kan zijn hoe laat het echt is. Misschien moet ik dan toch maar een ander type horloge aanschaffen?

1 like