Seiko Samurai datum niet strak

Hallo allemaal.

Ik ben sinds vorige week de trotse bezitter van een Seiko Ocean Samurai. Echter, het valt me op dat de datum niet strak in het midden staat. De datum hangt tegen de bovenkant van het kadertje aan. Ik weet dus niet zeker of dit al zo was bij aankoop en weet ook niet zeker of ik de datum in mijn nieuwigheid met horloges per ongeluk heb aangepast tussen 22u en 02u. Ik heb hier bij de aankoop niet op gelet en nu valt het me op. Zou dit de allignment hebben kunnen aangepast of heeft dat er niets mee te maken?

Is dit problematisch of valt dit binnen de marge van dergelijke horoges? Ik erger me er toch een beetje aan namelijk maar weet niet goed of het heel abnormaal is…

Las bij het zoeken al dat het in ieder geval niet makkelijk te repareren is.

Advies gevraagd :slight_smile:

1 like

Volgens mij is dit redelijk normaal bij seiko, maar ik snap je wel…

Klopt. Hoort er gewoon een beetje bij. Het blijft een instapmerk natuurlijk.

11 likes

Oeps… En ik maar denken dat ik met mijn Seiko’ies er helemaal bij hoorde. :joy:

1 like

Ok dan weet ik genoeg :slight_smile:

T geeft ook wel karakter ofzo…

Enige vraag die me nog rest is wat de schade kan zijn wanneer de datum tussen 22u en 02u verzet wordt…

Ik kan me voorstellen dat het niet wordt aangeraden omdat de datum dan al aan het veranderen is naar de nieuwe dag, maar wat zou een gevolg kunnen zijn?

Je grijpt in, in een al bewegend deel. Dan breekt er van alles af.

2 likes

JIj bent echt grappig

Je mag wel u zeggen tegen mij, hoor.

7 likes

Tussen 22.00 en 02.00 uur moet de verstelling van de datum (en indien aanwezig, de dag) door het uurwerk worden uitgevoerd.
Daartoe zijn enkele tandwielen nodig. Een van deze wielen schakelt de schijven, deze kan beschadigd raken als er opeens aan de uitgetrokken kroon wordt gedraaid. Bij vele types horloges kan het geen kwaad, maar om het voor alle uurwerken goed te doen, is de marge van 22 en 02 prima aan te houden.
Ook als er snelverstel aanwezig is, moet deze regel gehanteerd worden.

4 likes

Mijne ziet er exact hetzelfde uit…

2 likes

Dat is bij de mijne ook zo… niet druk om maken, dat is “normaal”.

Ik vind het meer een uitstapmerk.

3 likes

Fake news!
:roll_eyes:

1 like

Beste filmpje wat erover is, naar mijn idee :smiley:

2 likes

Ik dacht dat de Elite binnenkort nog zou stemmen over het eventueel uitsluiten van SeikoTJES op dit forum? :thinking:

2 likes

Is dit een grap ofzo?

1 like

nee is echt ik word ziek van dat hele merk, het is de hele tijd seiko dit, seiko dat hier. Tijd dat we weer gewoon over echte horloges gaan praten hier op HF.

3 likes

Sowieso vind ik het niveau achteruit hollen door al die instapmerken. :face_with_raised_eyebrow:

Het uitsluiten van Seiko op dit forum lijkt mij een prima start!

2 likes

Maar het stoort me mateloos bij de mijne.

Wat mij ook stoort bij o.a. de Samurai, is dat vanaf elf uur 's avonds de datum al begint op te schuiven om te verspringen om 12 uur. Bij mijn Orient Triton versprong de datum stipt om 12 uur, 2 minuten voor twaalf staat deze nog keurig op de juiste datum.