Seiko SARB035 of vintage automaat van het jaar 1972

Van “nieuwe” horloges ben ik nog altijd een Seiko SARB035 aan het overwegen.

Maar ik twijfel eraan om misschien een vintage in de plaats te kopen. Als het een vintage zou worden dan moet het een automaat zijn, van bouwjaar 1972, liefst een metalen band, een “witte” en liefst ook nog een merk zoals Longines of Omega.

Dus eigenlijk een SARB035 of een vintage horloge die erop lijkt en dat van het jaar 1972. Waarom dat jaar? Is mijn geboortejaar :wink:

Waarschijnlijk zijn er geen vintage horloges in goede staat en dan nog een automaat en dan nog een merk als Omega verkrijgbaar voor de prijs van een SARB035. Mag natuurlijk nog iets meer kosten maar absoluut maximum is wel een 600 euro.

Wat zou de “beste investering” zijn?

Een tweedehands SARB035😉

Nope. Als het een nieuwe is dan de SARB035 en als het een vintage is, dan van het jaar 1972 en een “duurder” merk zoals bv. Omega

een mogelijke vintage zou kunnen zijn een Seiko 5606 LordMatic uit 1972. Maar natuurlijk zo eerst ene vinden in een goede staat … .

En is dit dan een beter idee dan de SARB?

Poeh, dit is wel een beetje in de categorie ‘appels met peren’

wat zijn je afwegingen precies?

ik wil een “uniek” stuk. De sarb is de “poor man’s seiko” en de lordmatic is een vintage die leuk is. Maar ik weet niet of de lordmatic even waardvol is?

?

Ik neem aan: de ‘poor man’s Grand Seiko’ ?

2 likes

Ik begrijp je ‘hang’ naar een horloge uit je geboortejaar.
Ik ben zelf van 1970.

Al moet ik bekennen dat ik de melancholie erin ook wat overtrokken vind…

Straks heb je er 1 , loopt ie weer niet op tijd ofzo… Vocht erin… Weet ik veel…

Maar daar moet je eens tegen aanlopen…
Op je gemakkie eens kijken. Wel of niet.

De Sarb moet je gewoon jong gebruikt kopen. Of als je het financieel even kunt doen gewoon nieuw.

Ik verzeker je dat je er een fraai , degelijk , no-nonsense horloge aan hebt!

Kijk je met die om de pols weer eens verder voor een vintage. Is die vintage dan echt wat je zocht…kun je altijd de Sarb ’ eraan geven '.

Al vraag ik mij af of je hem dan nog kwijt wilt…:slight_smile:️:wink:

Ik ben zelf weg van de 033 ( foto www)

De SARB biedt je:
saffierglas
een fijn kaliber met hoge gangreserve, zeer goede levensduurverwachting, efficiente automaat en meestal goede nauwkeurigheid.
een heel mooie kast (kwa vorm en afwerking)
een gesigneerde kroon, datumschijf in (bijna) wijzerplaatkleur
en behoorlijk uniek voor een dressy horloge: waterdichtheid van 100m, en werkend lume
en heel persoonlijk: een van de mooiste designs van plaat en wijzers in het genre
behoorlijke bracelet

(of ik er vandaag een om had? ja klopt)

Mijn tip lijkt op die hierboven: met eerst een SARB, daarna een vintage ben je waarschijnlijk wat beter uit.

De SARB is wel een horloge wat ikzelf wat wil sparen. Ik draag hem nu al 2 maand bijna dagelijks. Nu met lange mouwen ziet hij er nog gewoon nieuw uit, maar met korte-mouwen-weer zou ik bij bepaalde activiteiten eerder een beater dragen. Krassen staan op een SARB033 een stuk minder dan op een toolwatch.

Zeker voor de Sarb035 gaan, hou er wel rekening mee dat de diameter 37mm is, ik vond hem te klein, andere hebben er geen problemen mee.

Succes met je keuze

Tja. Met een Sarb033 en 017 Alpinist weet ik het wel… :smiley: De 035 is een prachtig ding (persoonlijk vind ik de zwarte 033 mooier) en een 6R15C een prima uurwerkje. De afwerking en kwaliteit van de Sarb-serie is prachtig. Wel heb ik moeite met de fabrieksbandjes. De schakelband van de 033 en de lederen band van 017 heb ik beide vervangen. De horloges zijn in principe JDM en misschien hebben ze daar kleinere polsen of zo. Twee keer mooi bandje van Cachet er om met vlindersluiting en klaar ben je. De 033 als prachtige dresser (rode croco er op) en de 017 als gewoon mooi stoer ding met dito lederen band en de o zo prachtige groene sunburst wijzerplaat.

Vintage is natuurlijk ook heel mooi maarrrrrr hoe goed loopt zo’n horloge nog? De Sarbjes heb je tussen de 300 - 400 nieuw of bijna nieuw. En daarmee jaren plezier met goed uurwerk.

Je kunt ook nog kiezen voor de SDGM001. Belangrijkste voordeel zou kunnen zijn dat deze met 40.5mm een stukje groter is dan de SARB. Stapje hoger dan de SARB, kost ook iets meer. Schitterende dial ook.

De genoemde SDGM001 is inderdaad wat beter afgewerkt. Ik heb er ook lang over gedacht, maar ik vond:

De verhoudingen niet zo goed (te lange indices, te brede chapter ring, dunne, net te korte wijzers, datum bijna halverwege kroon en middelpunt)
De bracelet is weliswaar beter maar de gepolijste stroken vond ik niet mooi

De SARB heeft:
mooier font "automatic"
mooiere secondenwijzer
lume

Bijne elke vintage (niet-duiker) is kleiner dan de SARB trouwens, die geen 37 is maar 38.1 zonder kroon. Vintage is vaak 34, soms 35 en 36 is al zeldzamer. Het percentage onder de 34 is ook nog aanzienlijk. Daar is niets mis mee, maar dat moet je even passen en beoordelen.

Houd bij vintage altijd rekening met een noodzakelijke service. In het verlengde daarvan; zoek van tevoren alvast een horlogemaker die jou daarbij van dienst kan zijn, voordat je de vintage aanschaft. Ruim veertig jaar is een beste periode, en voor Seiko’s was in die tijd (en misschien nu ook nog wel) een service niet zo voor de hand liggend. Dikke kans dat jouw Vintage dus een service nodig heeft. In mijn Monster heb ik een nieuw uurwerk gelepeld ipv het oude uurwerk te laten servicen… Lukt dat ook met oude Seiko uurwerken??
Als je een no-nonsense horloge wil, is de SARB de beste keuze. Als je iets echt unieks uit jouw geboortejaar wilt hebben, is de vintage automaat een schitterende optie.

Dit is wel een hele mooie …
Waarschijnlijk moeilijk verkrijgbaar in Europa
Daarentegen Euro 550-600 vanuit Japan is wellicht goed te doen
Kom het toch op 700-750 Euro voor een Seiko
Vind 'm prachtig en op de foto dicht in de buurt van de Grand Seiko komen … op de foto dan he :wink:

Hou op met dat ding!!! :open_mouth::yum::wink::wink:

Alles aan de kant kwa Sarb en e.v.t vintage en een Sarx in laten vliegen!:sunglasses:


2 likes

Erg mooi ik krijg binnenkort de uitvoering met witte wijzerplaat erg benieuwd naar.
en helemaal eens alles wat betreft sarb en sarx top👍

Hoe is de band trouwens zelfde als sarb?

De wijzerplaat van de SARX vind ik erg mooi, ik twijfel een beetje over de kast, deze zou ik in het echt moeten zien.