Seiko Sbbn040 golden tuna reissue

Snel een foto met de smart phone maar hij is eindelijk aangekomen.
Seiko tuna s23626j, of de seiko sbbn040 golden tuna reissue.
Eerste indruk. Heel licht. Afwerking is super. De wijzers lijken te veranderen met de lichtinval. Soms grijs, soms eerder goudkleurig.
De standaard seiko band is zeer soepel en draagt enorm fijn.
Ik dacht alleen dat de s23626j met een Kanji dagschijf voorzien was? De mijne is in het Engels/Spaans.
Betere foto’s volgen maar hier al een voorsmaakje

26 likes

Mooi, met ook weer de mooie wijzers.

1 like

Ziet er netjes uit. De dagschijf was mij niet duidelijk dat dit spaans/engels zou zijn, maar dat is iets Seiko eigen denk ik. Mijn SBBN031 heeft engels/kanji, mijn spirit uit 1991 heeft engels/duits.
Ik kan als het meezit morgen de mijne op gaan halen.

1 like

Mijn beste,

Mooie aanwinst weer!!
Veel plezier dan ook met deze robuuste schoonheid!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

5 likes

:+1:Mooi stoer horloge. 1 km waterdicht :dolphin:
Heb zelf de SUN021 al een paar jaar… nog steeds erg blij mee :grinning:

1 like

Beetje overkill, ik weet het.
Maar wat een horloge. Lekker licht, tophoog en draagt toch niet te groot.
Beetje zoals mijn tuna sbbn015

1 like

Had er al 1 zien passeren op een ander forum en die dagschijf was in Kanji/Engels
Deze was rechtsrtreeks aangekocht uit Japan.
Mss heeft dat er iets mee te maken

Schitterende NA, van harte en veel draagplezier ervan! :smile: :+1:

Bedankt!

1 like

Geen idee, ik zou verwachten dat alles in de serie SBBN040/S23626 hetzelfde zou zijn gezien het lage productieaantal van 1978 stuks.

Morgenmiddag weet ik meer en zal dan ook een plaatje maken van de verschillende standen op de dagschijf.

1 like

Ik hoor het graag.
Blijkbaar zijn er Japanse en internationale versies

Even tijd voor een snelle fotoshoot

3 likes

Goed, vanmiddag de mijne opgepikt in Rotterdam en het is volgens de doos de S23626J1F (internationale versie) met engelstalig en franstalig dagwiel. (Lundi is een weggever).

In vergelijking met de SBBN031 (stalen 300m tuna) is de afwerking niet vergelijkbaar. Nitride gecoat titanium, zirconia keramiek en saffier tegenover RVS316, (keramisch) gecoat staal voor de bezelinsert en gebold hardlex glas. Nou is het het gebolde glas van de 031 wel een ding dat ik er mooier uit vind zien dan het dikke saffier van de tuna re-issue.
Het keramiek voelt gladder aan dan het staal, het titanium horloge is lichter dan de stalen variant en de bezel… dat is een verhaal apart. van de 1000m tuna, geen speling, stevige hoeveelheid weerstand bij het draaien, een lichte klik van de veer en een zwaar gevoel van kwaliteit. Bij de 300m versie loopt de bezel veel soepeler en heeft veer een lichtere klik, maar voelt wel zwaarder aan.
De kroon, die is zwaar in het los en vastschroeven, de bediening van het 7C46 uurwerk bij open stand van de kroon voelt stevig en solide aan.
Uren en minutenwijzer zijn in de breedte/korte richting geborsteld en op de randen erg scherp gesneden, de secondenwijzer is/lijkt identiek aan die van de SBBN031.
De band is erg zacht maar stevig en rekbaar siliconen, voorzien van ee grippatroon aan de onderkant, een zwart gecoate titanium(?) passant en geel gecoatte doorn. Opvallend voor mij waren wel de metalen hulzen die er in de band verwerkt zijn ter plaatse van de bandpinnen, was een onverwacht dingetje dat de stevigheid van de band ten goede komt.
Bandwissels en een tip voor Seiko om een volgende generatie 1000m titanium quarz tunas nog beter te maken: boor de gaten voor de bandpinnen volledig door zoals bij de SBDX014 en de SBBN031 varianten.
Lume, in vergelijking met de SBBN031 is het allemaal net iets minder lijkt het, zowel op de wijzers als op de wijzerplaat. Ook lijkt de lume ietwat slordig aangebracht, bij alle markers net niet in het midden van de cirkels, wat opvalt omdat de rand van het lume materiaal wat transparant is en daardoor de zwarte wijzerplaat doorschijnt.

Opvallend detail: het dagwiel heeft een mat witte achtergrond met zwarte (door de week), blauwe (zaterdag) en rode (zondag) markeringen, het datumwiel is gematteerd metaalkleurig met zwarte cijfers.

Alles bij elkaar een topkwaliteit horloge.

En dan nu fotos zoals ik ze met de telefoon gemaakt kreeg vandaag (niet de kwaliteit en de artistieke inslag zoals bij Joins82 hierboven te zien is, die heeft er een veel betere camera en een beter oog voor dan ik).


In de trein op weg naar huis (had bij Brunott al de band gewisseld voor een zwarte MN strap met gele middenlijn).


De enige keer dat er “PROSPEX” voorkomt, geen melding op het horloge zelf.

Met z’n oudere en kleinere broertje.


Op de siliconenband.


En nog een voor een idee qua hoogte van het horloge.

5 likes

Van harte, supermooi! :smile: :+1:

Heel mooi horloge. Leuke review. Kan zelf niet onmiddellijk een minpunt vinden voor deze klok.
Veel draag genot!

Ik kwam deze review tegen (neem aan redelijk vergelijkbaar ?)


Zeer indrukwekkend horloge … :star_struck:
Enig minpuntje lijkt me de batterijwissel die door Seiko zelf lijkt te moeten gebeuren. Maar dan ben je ruim 5 jaar verder …

De batterijwissel heb ik om gevraagd bij Brunott in Rotterdam vanmiddag, en zij gaven aan dat het dan horloge bij hun inleveren is, en dat zij het bij Seiko Nederland in Schiedam aanbieden voor batterijwissel, vervangen van pakkingen en een druktest. De tijdsduur weet ik niet zeker, maar toen ik er een tijdje geleden was, gaven ze aan dat bij mijn SBBN031 (schroefdeksel ipv monoblock case) het maximaal 10 werkdagen zou zijn voor de hele procedure. Ik neem aan dat dat voor de 1000m tuna niet veel anders zal zijn.

Wat zouden de kosten daar van zijn?

1 like

Voorlopig nog zeker niet aan de orde :grinning: ze schijnen het makkelijk meer dan 7 jaar vol te houden las ik …