Seiko sbdc003 "sumo-prospex" of orient m-force sel03001b

Beide horloges zijn goed afgewerkt met een betrouwbaar binnenwerk.
Prijsverschil is binnen dit segment met 150 euro redelijk groot.
Nu is dit hier een beetje het seikoforum, wat ik begrijp, maar welke zou Uw voorkeur hebben en waarom ?
Wat heeft de een dat de ander niet heeft, afwerking, bandje, binnenwerk enzovoort.
Uw mening telt en wordt gewaardeerd.

Schiet !

Ik vermoed dat de meerderheid voor de Sumo gaat, maar alhoewel ik het ook best wel een mooi horloge vind… doe mij maar de Orient :slight_smile:

Kwalitatief zullen ze niet voor elkaar onder doen, maar ik vind de Orient net even mooier gedetaileerd. Bovendien moet je niet altijd met de stroom mee zwemmen, de Orient is minder doorsnee oogt daarmee net even wat exclusiever (tu)

Doorsnee doe ik niet mee.
Hou voor quartzen vooral van citizen en zwitsers.
Heb twee seiko’s en die mogen, ondanks dat het fijne klokjes zijn, van eigenaarveranderen.
Heb echter nog geen seiko duiker gehad en bovengenoemde leek me wel wat.
Orient heb ik nog niet gehad, vandaar de vraag.

Hoewel ik de Sumo er erg dik uit vind zien, duh… hij heet niet voor niets Sumo 8-), vind ik em rustiger en daarmee mooier dat de Orient. Ook de kast van de Sumo vind ik mooier.

De band van de Orient is niet in verhouding wat mwaliteit betreft: licht, blikkerig, maakt veel geluid en gevouwen endlinks. De Sumo band is echt een stuk beter, volgens sommigen wat ielig maar wel comfortabel. Orient heeft echter weer saffierglas, Seiko niet.

Eric

Van die band heb ik gelezen, ik heb echter nog zwarte kunststof banden liggen of overweeg mss een Isofrane aan te schaffen. Denk dat dit wel mooi kan zijn.
Waar ik me vooral vragen bij stel is het binnenwerk. Hoe laten die zich vergelijken ? Ik heb nog nooit een Japanse automaat in mijn bezit gehad ! ( i know, shame on me…) of ik zou liegen, ik heb hier nog een j. Springs en dat is seiko.

Ik heb geen ervaring met de Orient, het is wel een echt in-house kaliber. Het uurwerk van de Sumo kan conform specs een afwijking hebben van +25 sec tot -/- 15 sec per dag. Ik heb een par Sumo’s gehad, mdeze liepen eigelijk altijd wel binnen 4-8 sec per dag.

Het nadeel van de Sumo met een andere band is het groot gat tussen band en kast, kan voor sommigen wel een afknapper zijn. Een Isofrane op een Sumo vind ik persoonlijk dan ook geen gezicht. Een two piece velcro of 1 van de banden van Yobokies (22mm met 20mm endlinks) is een mooie optie.

Eric

De band op de seiko zou ik laten alhoewel er mij verteld wordt dat het ook rammelbanden zijn. Mijn ervaring met een premier en sportura bevestigen dit enigszins. Ik bedoelde eerder de orient.

Ik heb n blauwe sumo, ik vind de band zeker geen rammelaar, verder een prachtige klok.
De orient is wat druk naar mijn smaak. De DV01001B van orient (m-force titanium) daarentegen vind ik erg fraai.

Succes met de keuze!

Voor de looks: sumo.
Want: rustiger

Met deze orient geen geen ervaring. Wel met de 300m pro (mega kast).
Die is heel goed afgewerkt. Mooier dan bv de 300mm van seiko. Zowel band, kroon, opwinden van het uurwerk en bezel…prijs

Maar goed is wel een tikkie hoger in het segment.

mbt jouw keus. Ik vind de bezel vd orient niet mooi.
Nadaeel van de sumo kan zijn… verhouding van de 20mm stalen band tov de grootte van de kast. Er is inmiddel wel een mooie aftermarket 22mm band met bijpassende endlinks beschikbaar.

vierport Schreef:
----------------------------------------------------. Er is

inmiddel wel een mooie aftermarket 22mm band met
bijpassende endlinks beschikbaar.

cool! wist ik niet.

marnix.moed Schreef:

vierport Schreef:

–. Er is

inmiddel wel een mooie aftermarket 22mm band
met
bijpassende endlinks beschikbaar.

cool! wist ik niet.

Er zijn verschillende soorten banden verkrijgbaar via Yobokies, allemaal 22mm met passende 20mm endlinks

EricPP Schreef:

Er zijn verschillende soorten banden verkrijgbaar
via Yobokies, allemaal 22mm met passende 20mm
endlinks

thx, er staan nu alleen andere dingen hoger op mn wishlist. en zojuist de p1lit one erbij… daar gaan de fondsen… keuzes keuzes heh…

Ik zie echter op de jullie bekende fora dat beide modellen regelmatig snel weer worden doorverkocht. Heeft dit een reden of zijn we echt allemaal flipperaars dan ? Orient kan ik me voorstellen dat je die wat sneller beu/op uitgekeken bent.
En van seiko vertelde een dealer me ooit dat je regelmatig een nieuwe moet kopen want dat je het jaartal van het model kan aflezen, maar dit lijkt me voor de sumo toch niet echt het geval ?

vinrouge Schreef:

En van seiko vertelde een dealer me ooit dat je
regelmatig een nieuwe moet kopen want dat je het
jaartal van het model kan aflezen, maar dit lijkt
me voor de sumo toch niet echt het geval ?

dacht t ook niet. volgens mij draait dit model al aardig wat jaartjes mee en begint t n klassieker te worden.

Ik ben een beetje gaan experimenteren met banden voor de Sumo. Bij Strapcode een Presidential band gekocht, heel mooie kwaliteit met geschroefde schakels en solide endlinks. Maar ook een beetje iel…
Nu had ik van Strapcode ook nog een Presidential voor de 007 liggen, en wat blijkt: de band voor de 007 (22 mm) past op de eindstukken van de Sumo (20mm)
Zo krijg je een fantastische band voor de Sumo ( hoewel ik toegeef dat het natuurlijk achterlijk is dat ik de 007-band daarvoor opgeofferd heb :wink: )
Met Strapcode valt waarschijnlijk niet te praten over een 22 mm band met 20 mm eindstukken…:wink:

Dick

Bij Yobokies is een dergelijke band (20mm endlinks met 22mm band) verkrijgbaar.

Eric

Dick V Schreef:

Ik ben een beetje gaan experimenteren met banden
voor de Sumo. Bij Strapcode een Presidential band
gekocht, heel mooie kwaliteit met geschroefde
schakels en solide endlinks. Maar ook een beetje
iel…
Nu had ik van Strapcode ook nog een Presidential
voor de 007 liggen, en wat blijkt: de band voor de
007 (22 mm) past op de eindstukken van de Sumo
(20mm)
Zo krijg je een fantastische band voor de Sumo (
hoewel ik toegeef dat het natuurlijk achterlijk is
dat ik de 007-band daarvoor opgeofferd heb :wink: )

geeft m gelijk wat body. vroeger zou ik dat uitstekende gedeelte vd 1e schakel maar raar en misschien zelfs onacceptabel hebben gevonden. maar denk dat ik er met mn monster al aan gewend ben.

strapcode gewoon zo n combi moeten uitbrengen :slight_smile:

nice!!

twee vragen;

waar heb je de sumo gekocht?

en een sumo op een lederen band of nato van leer, is dit een combi?

Ik heb de Sumo hier op het forum gekocht, schandalig genoeg weet ik niet meer bij wie…(ericPP wellicht…?)
Op leer zit je met een iel bandje dat te ver van de kast afstaat, en NATO vind ik persoonlijk altijd afgrijselijk (;))

Dick