Seiko SBDC059 versus SPB081J1

Afgelopen april was ik op vakantie in Japan… daar ben ik op zoek gegaan in de vele winkeltjes met gebruikte horloges naar een Seiko UFO 6138-0011. Dat heb ik niet gevonden, wel vond ik bij een Seiko dealer in Tokyo de SBDC059… Limited Edition van 1000 stuks en een waanzinnige kleur van de wijzerplaat die eigenlijk niet lekker op een foto te zetten is (maar in het echt veel mooier is). En ik was meteen verkocht en heb hem meegenomen:

Dat horloge is in Europa sinds maart 2018 te koop als SPB081J1:

https://www.seiko.nl/nieuws-overzicht/prospex-automatic-diver-s-2018-limited-edition/

Het gekke vind ik nu: deze horloges zijn identiek. In Japan werden er 1000 verkocht, ik heb nr 0832/1000.

De SPB081J1 wordt echter in een oplage van 2018 stuks gemaakt; het voorbeeld op de foto heeft nummer 0001/2018.

Er zijn dus 2 types horloge nu in omloop qua nummering van de limited edition: abcd/2018 en abcd/1000. Is dat niet een beetje gek? Of mis ik nou iets?

3 likes

Cool apparaat! Net als bij de Cocktail Times (denk ik) is het zo dat de versie voor de Japanse markt heel licht afwijkt (betere afwerking) en alleen daar verkocht wordt in lagere aantallen dan de Europese versies.

Ik heb ditzelfde horloge gehad. Inderdaad vreemd. Maar je kan gewoon zien van welke serie hij is door de getallen reeks rechts na de streep.

En tja, die 1000 uit Japan zijn voor Japanners😄

Mooi hè, @Phoenix.bas?! :wink:

3 likes

Ik blijf hem fantastisch vinden! @Motormuis er is nog steeds geen enkel bewijs dat de Japanse versies, geldt voor alle Seiko’s beter is afgewerkt. Het is bij Seiko helaas altijd afwachten hoe de QC is, gelukkig tot nu toe elke keer geluk gehad, want prijs kwaliteit is er niet veel, als er al iets is, beter te krijgen.

1 like

Volgens mij zit er totaal geen verschil in. Ik heb het er wel ns over gehad met Magi van solojapan. Die zei me ook dat dat niet zo was. Prijs-qualiteit is onovertroffen.

1 like

Plaatje bij het praatje

9 likes

Welkom.

TWR: iets te doen met autoracen ? (met name Jaguars? )

1 like

Ja dank je! Ik zal vanavond eens wat plaatjes schieten van mijn bescheiden collectie en me verder voorstellen.

Ja de TWR komt wel vanuit de autowereld, mijn eerste auto ooit was een Mazda 323 in de TWR uitvoering… en mijn eerste activiteit op internet en forums leidde daarom tot die naam :slight_smile:

Dat bandje kan beter hoor, dat oranje…:thinking:

1 like

n Mazda van Tom walkinshaw? :flushed:

Mooie kleur plaat maar prijstechnisch behoorlijk aan de maat voor wat hij biedt. Zelfde uurwerk als in een Sumo of een SARB! Nu weet ik dat dat bijvoorbeeld ook is bij de shogun van 1k maar die is dan nog volledig van titanium.

Mag niet klagen, vanaf moment 1 verliefd geweest op dit horloge. Nummero 987 van de 2018.

8 likes

Jazeker. Hoop niet dat het posten van een autoplaatje me gelijk een ban oplevert hier, maar dit was hem:

Waren er maar een paar van in NL, origineel door de dealer geleverd met de bodykit, verlaagd onderstel en leren Momo stuur en pook met ook het TWR logo erop.

Oh ja, en een digitaal klokje in het dashboard… Om het toch enigszins horloge-gerelateerd te houden :sunglasses:

2 likes

Maar niet motorisch getuned?

Volgens mij doet Seiko weer mee bokkensprongen.

Anniversary Monster (die met blaue/paarse plaat en gouwe wijzers) op n blauw rubberen band waar ze n limited series v uitbrachten v n mij onbekend hoeveelheid stuks.
Niet veel later brachten ze hetzelfde horloge uit, maar dan op metalen band en genummerd…

Ik ben in Gran Canaria en ze hebben nog een
SPB081J1 liggen voor €950, is het de moeite waard voor die prijs?

2 likes

Nee, kan nig wel iets goedkoper via grijze dealers eBay. Maar is zeker niet té duur

Dus als je m koopt om te houden, niet slecht

1 like

Top, bedankt voor je snelle reactie.

Ik ben onderweg, kan lastig kijken, maar tip: solojapan (Magi) Betrouwbaar en goeie prijs

1 like

Is duurder dan €950,-… Weet ook niet of @Leggie nog kan onderhandelen? Maar eather way, fantastisch horloge waar je geen spijt van krijgt!

1 like