Seiko SBDX hommage

Denk je echt dat ik met je in discussie ga? :smile:

:joy: :joy: :joy:

Kernwoord ‘mij’: dat is de vraag namelijk niet.

@Trevillian : Dat je het even weet!

Niet meer vergeten nu!

Ontopic: Ik heb wel goed gelijkende hommages gekocht om vervolgens het origineel aan te schaffen. Ook heb ik wel van hommages geleerd dat ik het origineel niet hoef.

2 likes

Precies dit! @Atemporal ik kan het zelf niet beter verwoorden. Hulde, grote Hulde! :raised_hands::+1:

1 like

Dus jij vindt mij, samen met @Atemporal geen horlogeliefhebber? Niet dat het me iets uitmaakt: Ik vind jullie niet wijs.

1 like

First of all: Iedereen moet vooral kopen wat hij of zij mooi vindt, maar
wat mij de laatste tijd op valt is dat het woord Hommage steeds anders geinterpreteerd en gebruikt wordt. In mijn ogen is een Hommage een eerbetoon aan een historisch model (vaak van het desbetreffende merk zelf) bijvoorbeeld de Seiko SLA017 of de Seiko SPB051 die een verwijzing/eerbetoon zijn aan Seiko’s eerste echte duiker de 62Mas. Ander voorbeeld Breitling met de superocean Heritage lijn, Tissot met de Visodate, enz.
De laatste tijd wordt het woord hommage steeds meer geplakt op knip en plak merken die in feiten een replica’s maken met een eigen naam erop, bijv Merkur met een 1op1 kopie van de MM300, Alpha die klakkeloos de Seamaster Professional, Speedmaster of de Paul Newman Daytona kopieert en vervolgens Alpha op de dial kliedert en zo zijn er nog een tal van voorbeelden Steinhart die de Submariner kopieert, enzovoort, enzovoort. Mijns inziens logisch dat dit de ‘echte liefhebber en purist’ stoort. Deze zogenaamde hommage (lees eigenlijk replica) merken heb niets toegevoegd aan de wereld der horlogerie en proberen alleen maar een graantje mee te pikken van het succes van de grote spelers. Prul uurwerkjes uit China in een gekopieerde/gestolen design kast stoppen en aanbieden/verkopen of het het nieuwe horologische orakel is. Value for money, zogenaamd dezelfde feel/kwaliteit als het originele model maar dan voor een fractie van de prijs, joepie wauw smullen. Nee doe het niet, you look like a freaking clown :clown_face:.
Mijn advies spaar door of koop een mooie Seiko of Citizen met een eigen verhaal/geschiedenis

1 like

Leuk verhaal, ik laat het nog even op me inwerken. Hiermee opende @Atemporal zijn post mee die jij zo mooi omschreven vond:

Onderschrijf je dit nou nog steeds? Er zijn nogal wat mensen hier actief die ooit eens een hommage geprobeerd hebben of er nog een of meerdere bezitten. Ik zie niet in waarom dat geen liefhebbers zouden kunnen zijn.

N. B. Neppers vind ik zelf niet OK. Hommages die zeer gelijkend zijn op zich wel. Ik acht het geen concurrenten voor het echte spul.

1 like

Ah kijk, hier ben ik het 300% mee eens.

Dit is mijn hommage aan de Comex Subs:

Ik heb juist zo mijn best op gedaan om het Seiko karakter te houden. Dus geen Sub bezel, Sub insert, Mercedes wijzer
 maar gewoon.een.Seiko

Met knipoog naar deze:

2 likes

Ew smalle lugs!

Sorry Han. Mag niet :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Schitterende creatie weer Han :heart_eyes::+1:

Seiko karakter behouden en een knipoog naar het origineel. That watch is not trying to be something it is not. Mijns inziens de juiste definitie van het woord Hommage. Super cool :sunglasses::+1:

Daar sluit ik mij volledig bij aan. Soms wakkert het de liefde alleen maar en soms dooft die.

Vandaag binnen. Toch wel knap dat ze voor dit geld zn klok kunnen maken. Klein min puntje het geluid van de bezel die klik en de bezel is niet goed uitgelijnd. Dat laatste is prima zelf op te lossen.

5 likes

Het houdt niet op, niet vanzelf

2 likes

Ahh joh, de volgende stap wordt de marinemaster of de baby marinemaster. Dit is gewoon voor het gevoel.

1 like

Veel plezier ervan gewenst :slightly_smiling_face:

Bijna een echte Seiko dus :joy:

4 likes