Klopt volledig, sommige reacties hier zijn een beetje⦠onplezierig om te lezen. Maar ik denk zelf dat het advies dat van vele komt om een āechteā te kopen niet komt uit haat voor hommages maar vanuit de ervaring dat er weinig kan tippen aan het echte werk. Dat heb ik zelf ondervonden met een paar hommages die ik had, de kwaliteit en het gevoel is toch anders. Dat gezegd hebbende, TS moet vooral kopen wat hij zelf wil en als dat een hommage is prima, live and let live.
Ja dat heb ik zelf ook: ik koop ook alleen een āechteā en anders niet. Maar dat komt omdat ik āer niet mee kan levenā als ik een kopie koop. Maar andere mensen hebben dat probleem niet, en dat is prima.
Je bent wat mij betreft geen horlogeliefhebber als je bewust een kopie, neppert of replica koopt. Ook de āhommagesā in dit topic vallen hieronder. Een hommage is een eerbetoon wat zich uit in het gebruik van (stijl) elementen van het origineel (zoals Tudor dat doet met zijn Black Bay). Een volledig design stelen en een andere naam op de dial plakken is simpelweg geen hommage maar een kopie. Daarnaast is het het origineel wat deze mensen aanspreek, anders kopen ze geen āhommageā.
We zijn geen voorvechters van een specifiek merk maar we ageren tegen het het stelen van originele designs en het kopen van kopieƫn.
Graag een aantal bronnen gebruiken anders is dit een āquasi academische opmerkingā
Als iemand bewust een kopie koopt en dit op dit forum toont dan mag je een frisse tegenwind verwachten van voorvechters van originaliteit. Het zou wat zijn als we alles leuk en mooi moeten vinden.
De reden dat zo een kopieerfabriek de markt opstapt is puur en alleen geld. Deze markt bestaat uit mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Wel doen alsof ze smaak, geld of respect hebben voor het originele design maar hiervoor niet willen betalen. Fake people dus.
Ahhh de toon. Dat is natuurlijk veel belangrijker dan feitelijke constateringen of de inhoud. De wereld gaat ten onder aan dit denkgedrag.
Het gaat niet om een mening maar intellectueel eigendom. Dit wordt gerespecteerd door de eigenaar van dit forum vandaar dat het bespreken van kopieƫn hier verboden is.
Bron?
Denk je echt dat ik met je in discussie ga?
Kernwoord āmijā: dat is de vraag namelijk niet.
@Trevillian : Dat je het even weet!
Niet meer vergeten nu!
Ontopic: Ik heb wel goed gelijkende hommages gekocht om vervolgens het origineel aan te schaffen. Ook heb ik wel van hommages geleerd dat ik het origineel niet hoef.
Dus jij vindt mij, samen met @Atemporal geen horlogeliefhebber? Niet dat het me iets uitmaakt: Ik vind jullie niet wijs.
First of all: Iedereen moet vooral kopen wat hij of zij mooi vindt, maarā¦wat mij de laatste tijd op valt is dat het woord Hommage steeds anders geinterpreteerd en gebruikt wordt. In mijn ogen is een Hommage een eerbetoon aan een historisch model (vaak van het desbetreffende merk zelf) bijvoorbeeld de Seiko SLA017 of de Seiko SPB051 die een verwijzing/eerbetoon zijn aan Seikoās eerste echte duiker de 62Mas. Ander voorbeeld Breitling met de superocean Heritage lijn, Tissot met de Visodate, enz.
De laatste tijd wordt het woord hommage steeds meer geplakt op knip en plak merken die in feiten een replicaās maken met een eigen naam erop, bijv Merkur met een 1op1 kopie van de MM300, Alpha die klakkeloos de Seamaster Professional, Speedmaster of de Paul Newman Daytona kopieert en vervolgens Alpha op de dial kliedert en zo zijn er nog een tal van voorbeelden Steinhart die de Submariner kopieert, enzovoort, enzovoort. Mijns inziens logisch dat dit de āechte liefhebber en puristā stoort. Deze zogenaamde hommage (lees eigenlijk replica) merken heb niets toegevoegd aan de wereld der horlogerie en proberen alleen maar een graantje mee te pikken van het succes van de grote spelers. Prul uurwerkjes uit China in een gekopieerde/gestolen design kast stoppen en aanbieden/verkopen of het het nieuwe horologische orakel is. Value for money, zogenaamd dezelfde feel/kwaliteit als het originele model maar dan voor een fractie van de prijs, joepie wauw smullen. Nee doe het niet, you look like a freaking clown .
Mijn advies spaar door of koop een mooie Seiko of Citizen met een eigen verhaal/geschiedenisā¦
Leuk verhaal, ik laat het nog even op me inwerken. Hiermee opende @Atemporal zijn post mee die jij zo mooi omschreven vond:
Onderschrijf je dit nou nog steeds? Er zijn nogal wat mensen hier actief die ooit eens een hommage geprobeerd hebben of er nog een of meerdere bezitten. Ik zie niet in waarom dat geen liefhebbers zouden kunnen zijn.
N. B. Neppers vind ik zelf niet OK. Hommages die zeer gelijkend zijn op zich wel. Ik acht het geen concurrenten voor het echte spul.
Ah kijk, hier ben ik het 300% mee eens.
Dit is mijn hommage aan de Comex Subs:
Ik heb juist zo mijn best op gedaan om het Seiko karakter te houden. Dus geen Sub bezel, Sub insert, Mercedes wijzer⦠maar gewoon.een.Seiko
Met knipoog naar deze:

Ew smalle lugs!
Sorry Han. Mag niet
Schitterende creatie weer Han
Seiko karakter behouden en een knipoog naar het origineel. That watch is not trying to be something it is not. Mijns inziens de juiste definitie van het woord Hommage. Super cool
Daar sluit ik mij volledig bij aan. Soms wakkert het de liefde alleen maar en soms dooft die.