Ik heb een vraag. Ik heb een Seiko Shogun en heb hem perongeluk in een supersonic cleaner gegooid zonder er bij na te denken dat dit heel schadelijk is. Hij liep -9s per dag en nu -35… Nu wil ik hem laten afstellen om te kijken of dit het oplost. Waar kan ik hem het beste laten afstellen of is er iemand op het forum die dit goed kan? Ik hoor het graag!
Dus je hebt hem ultrasoon gereinigd. Ik zou de achterkant er af halen om te zien of er geen schoonmaakmiddel in de kast is gekomen. Als dat wel zo is dan helpt afstellen niet veel. Dan zou je het horloge compleet moeten laten reinigen.
Ik heb even gekeken en er zit niks geks in. Ik durf hem alleen zelf niet af te gaan stellen. Weet iemand misschien wie of waar dat wel kan?
Een beetje horlogemaker met een timegrapher heeft deze zo afgesteld.
Misschien handig als je aangeeft waar je woont?
Ik woon in Uithoorn. Net onder Amsterdam. Ik kon zo snel op internet geen horlogemaker vinden.
Ik hoop voor jou dat alleen afstellen het probleem oplost.
Ultrasone trillingen kunnen ervoor zorgen dat het smeermiddel op plaatsen terecht komt waar het niet hoort, en wordt weggetrild op plekken waar het wel hoort te zitten…
Ik hoop het…
Zou het gemagnetiseerd kunnen zijn geraakt in die ultrasoon?
Demagnetiseren is een stuk goedkoper en scheelt het openen van de kast als ie daarna weer normaal loopt. Mijn 2 centen…
Dan zou de Shogun veel voor moeten lopen, en dat is niet het geval…
Is dat zo, altijd veel voorlopen? Beperkt gemagnetiseerd kan gematigde afwijking betekenen en sterk gemagnetiseerd een grotere afwijking. Een Shogun lijkt me redelijk bestand tegen een beetje magnetisme maar een portie in een ultrasoon kan 'm net een tikkie doen afwijken…
Maar leg me dan eens uit, hoe kan een horloge in een ultrasoon badje gemagnetiseerd raken? Was niet zo’n ster in natuurkunde vroeger
Idd, wegbrengen en zal waarschijnlijk een beurtje worden.
Daar heb je een punt… Maar desondanks en al dan niet van toepassing, de mate van magnetisatie kan toch varieren (??), daar was ik even door afgeleid