Seiko Shogun - wat vergelijkingsmateriaal

Ik postte mijn laatste aanwinst op TZ-UK en kreeg de vraag of ik 'm kon vergelijken met een Marinemaster. Vanmiddag met een schuifmaat en een keukenweegschaal aan de gang geweest. Hieronder het resultaat:

Om wat te vergelijken te hebben, heb ik de volgende horloges naast elkaar gelegd:

  • Rolex Sub ND
  • Seiko Sumo
  • Seiko Shogun
  • Seiko Marinemaster 300

Voor alle duidelijkheid: de Shogun heeft een lugbreedte van 22mm, de andere hebben een 20mm lugbreedte. Alle maten zijn in mm. en gr. En het gewicht van de horloges is ‘head only’

Even een legenda: l = lengte, w = wijdte, h = hoogte en g = gewicht

Rolex Sub ND 47,54 l; 40,08 w; 12,21 h; 78 g.
Seiko Sumo 52,13 l; 44,50 w; 13,75 h; 95 g.
Seiko Shogun 51,01 l; 44,10 w; 13,75 h; 68 g.
Seiko Marinemaster 300. 50,30 l; 44,10 w; 15,21 h; 130 g.

Menno

Foto van vanmiddag; het begon net te regenen. Maar goed, alle horloges hebben een WR van minimaal 200m. Dus dat it wel goed.

Vind de MM het mooiste. Heeft scherpe lugs en ziet er onverwoestbaar uit. Ik had aanvankelijk een lichte verbazing toen je een Rolex kocht. Zag jou niet zo als een Rolex man. Bevalt de nieuwe Rolex en hoe verhoudt deze het beste tussen al di
de schone klokken binnen je collectie? Je hebt nu diverse Sinns, de nodige Seiko’s.
Wie is de gekroonde koning van jouw collectie?

Een hele goede vraag, dat was ook wat in mij opkwam: hoe verhoudt Seiko zich ten opzichte van de Rolex.
Qua model vind ik toch de Rolex het mooist, het blijft toch een icoon.
De MM doet mij het minst, door de dikte in combinatie met de 20mm lub breedte.
Ik vind de Sumo erg mooi, door de gedeeltelijk verzonken bezel. De typografie op de bezel vind ik iets minder, maar de totale uitstraling maakt het weer goed.
De Shogun vind ik iets tijdlozer door de conventionele bezel, mooi scherp afgewerkt en de rustiger cijfers.
Ik ben ook wel benieuwd naar de gang van de uurwerken. Welke wijkt het minste af? Is het te merken dat de Rolex chronometer gecertificeerd is?
Al met al is dit natuurlijk een super kwartet(tu) en het zal best moeilijk zijn om te kiezen, 's morgens:D

Mooie collectie. Op een of andee manier spreekt de Marine Master me van deze 4 het meeste aan. Maar zoals al gevraagd, hoe verhouden de Seiko’s zich tov de Rolex? Persoonlijk schat ik zo in dat ze het heel goed zullen doen…

Blijf ook de sub het mooist vinden, hoewel de sumo kast ook erg apart is. Wel vind ik van de sub het een beetje raar dat voor een duiker ie zo een dunne minutenwijzer heeft.

malus65 Schreef:

…De MM doet mij het minst, door de dikte in
combinatie met de 20mm lub breedte…

Mocht je er vanaf willen… :wink:

Mooi setje! Ik vind de Rolex absoluut de mooiste van het stel. Daarna de MM, daarna de Sumo, en daarna de Shogun. Ik weet niet waarom, maar de Rolex doet mij verreweg het meeste. De MM blijf ik ook super vinden.

Ik zou voor de Sumo gaan.
Kwaliteit voor een (Nog) betaalbare prijs.
En op de Rolex na de mooiste (vind ik)

Iedereen die zegt dat de MM niet mooi is heeft hem nog nooit in zijn handen gehad! Wat een prachtige klok is dat! Wel met stalen band natuurlijk (die ook prachtig is). Ik heb tijdens één van de forum meetings zowel een MM als een Sub in mijn handen gehad (oude model), en eerlijk gezegd vond ik de MM vele malen degelijker aanvoelen en meer kwaliteit uitstralen. Misschien dat het met de nieuwe Sub anders is, maar tussen die twee zou ik als het om kwaliteitsbeleving zeker de MM kiezen. Alleen de Sub heeft natuurlijk wat meer historische gevoelswaarde…