Seiko SJE073J1 aka SARA015 (jdm)

Vandaag liep ik bij toeval tegen een Seiko SJE073J1 aan, ook wel de Baby Snowflake genoemd.
En die moest natuurlijk wel even om de pols!

Wat een mooi horloge. Hierin zit het nieuwe dunne 6L35 caliber waardoor het mogelijk is om de kastdikte te beperken tot 10mm! En dat zit heerlijk comfortabel. Overigens vond ik de indruk van de snowflake dial maar matig, maar ik heb oude ogen :slight_smile:

Zolang er geen grote prijs op mijn rekening gestort wordt, wacht ik nog even af of er andere -in mijn ogen mooiere- modellen komen, en waarbij de prijs inmiddels wat naar aanvaardbaardere proporties is gedaald.
(deze ligt in de winkel voor € 2.200)

17 likes

Erg mooi idd! :ok_hand:

Mooi plat inderdaad, maar € 2.200
 :confused:

1 like

Prachtig horloge maar wel prijzig. Ben benieuwd hoe de afwerking is tov een sarx033.

Voor niet heel veel meer heb je al een jong gebruikte GS automaat :thinking:

5 likes

Kastdikte is blijkbaar omgekeerd evenredig aan de dikte van de stapel bankbiljetten die je mag neertellen :frowning:

Wel een mooi horloge.

Bel jij Vintage VDB, of moet ik het doen?
:joy::joy:

2 likes

Erg mooi. Substantieel dunner. Mooie ‘frosty’ dial. Maar 2200,- Da’s toch wel ‘oef’

1 like

M.i. te duur.
Seiko zit met GS zichzelf hier in de weg.
Daarbij, hoe mooi ook, zou ik nooit een reguliere Seiko voor 2k+ kopen.
Met dat soort bedragen zijn er veel leuke dingen te koop van hele mooie merken en dan zou de keuze niet snel hierop vallen. Dit, terwijl ik veel Seiko horloges heb en ook met plezier draag (o.a. 2 x 7016 Monaco, 6138 Panda en Ufo, diverse 6139’s, 7a28, 7a38, 7a48 etc.).

1 like

Ik snap wat je zegt. Kennelijk zijn er veel liefhebbers die dat dus wel doen.

Van een bevriende juwelier die eerst alleen Zwitserse merken voerde, en sinds enige jaren ook Seiko, begreep ik dat hij positief verrast was van Seiko’s uit het duurdere segment die hij als warme broodjes verkoopt. Vooral de ‘limited’ editions. Die zijn soms al verkocht voor hij ze zelf binnen heeft.

En dan te bedenken dat hij Seiko erbij had genomen om het lagere segment wat op te vullen. Sinds de herwaardering van de Swiss franc was er bij hem daar een leemte ontstaan.

Zo zie je maar hoe dingen weer anders uit kunnen pakken dan je inschat.

:joy:

Voor een presage met 6L kaliber? Zit daar een Geisha bij die je ballen masseert terwijl je afrekent? Ik stik bijna in m’n koffie, zeg.

Nu heb ik op Seiyajapan zitten loeren en zie daar:

Veur 2200 ball’n mogen ze, en ik bied bij voorbaat m’n excuses aan voor deze vloek op de dag van de Heere, goddomme toch wel eens een mooier gedecoreerd uurwerkje leveren.

Een Presage is maximaal eens 1200 Euro waard. Dat Seiko dit soort dingen doet is onrustwekkend, want voor je het weet verkopen ze ook horloges voor vier keer de waarde.

Man man man man man.

Wel positief is dat Seiko eens naar de dikte van z’n horloges kijkt. Dat werd tijd.

4 likes

:joy:

Idd wat een prijs
 Nieuw uurwerk ok, maar voor die prijs heb je met gemak een licht gebruikte GS.
Wel fijn dat de sje73 zo veel dunner is, ook de kastvorm doet op een positieve manier aan een vintage seiko KS denken

Op de bay ook niet veel goedkoper by the way

1 like

Dit bedoelde ik dus te zeggen

Moeilijke prijs op het eerste oog. Blijkbaar zijn er wel kopers voor?

Het horloge kan wel duur zijn maar ik vind het echt prachtig.
En duur?.. ik vind het lastig beoordelen.

Afwerkingsniveau ziet er wel erg hoog uit als je kijkt op onderstaande link:

Het zal wel vloeken in de kerk zijn, als hier een GS logo op had gestaan had ik het ook geloofd

Misschien eens een keer echt naast elkaar vergelijken.

1 like

Optisch gezien heb je gelijk. Ik heb ze naast elkaar vergeleken. Afgezien van een extra scherp facetrandje hier en daar op een GS kast/band, en de verschillende wijzers natuurlijk. Ook qua polishing zit het akelig dicht bij elkaar. (Let wel: ‘s Avonds bij halogeen/led licht).

Wat is het verschil in afwerking tussen een SARA015 met een SARX055 dan? Want die kost “maar” 1000 euro.

Het uurwerk 6L35 kost meer dan 6R15, maar geen 1200 euro meer toch? Je zal ook wel behoorlijk extra betalen omdat het een limited edition is. En waarschijnlijk ook voor de techniek dat het uurwerk alleen van bovenuit toegankelijk is.

Zowiezo wel een veel toegepaste marketing truc om de marge te verhogen met het unlimited uitbrengen van limited editions. :slight_smile:

Is de SARX055 trouwens nog nieuw te koop?

1 like

Vergis je niet, een render of een horloge in het echt, daar zit een wereld van verschil tussen.

Begrijp me goed: ik vond het een mooi horloge. Maar € 2.200 mooi, zeker niet. Dan zou ik idd eerder voor een jong gebruikte GS gaan.