Ik heb een Seiko ska763p1 waarvan ik de batterij/capacitor wil gaan vervangen. Omdat ik de horlogekast niet open gedraaid krijg heb ik een horlogekastopener gekocht. MAar zelfs daarmee krijg ik de kast niet openen, als ik de 2 pinnetjes goed in de nokken zet dan schieten deze uiteindelijk toch nog gewoon door.
De kast moet je inderdaad openen met een kast opener. Zo’n (jaxa)sleutel met 2 of 3 pinnen is vaak niet toereikend om veel kracht mee te zetten. Vaak levert het ook schade aan de kast op, omdat je snel uitschiet.
Je zou het horloge in een houder kunnen plaatsen, zodat je meer houvast hebt en meer kracht kan zetten. Gevaar van uitschieten blijft nog steeds aanwezig.
Ik een vrij simpel apparaatje daarvoor gekocht, zie foto. MAar daarmee schiet ik inderdaad iedere keer over de nokken heen. Zitten al wat krassen op, maar heel erg vind ik dat niet (is een oudje).
Ik gebruik dezelfde tool als gbroek.
Enkel doe ik er een diepvrieszakje over om krassen te vermijden.
Een kitje koop je eenvoudig bij amazon, bol… en goed genoeg om sporadisch eens een batterij of pakking te vervangen
Het lukt me gewoon niet. Het tool schiet de hele tijd uit de nokken, ook met iets van plastic of een zakje ertussen. De pinnetjes zijn volgens mij ook nogal scherp en zo komen er alleen maar meer krassen op, helaas.
Er zitten hier zeker wel horlogemakers/juweliers in de buurt, maar ik vond bijna 100 euro wel veel geld voor dit oude horloge. Vandaar de poging om het zelf op te lossen, de batterij/capacitor zelf kost net iets meer dan 20 euro.
Dank voor het aanbod om te helpen maar ik zit wat te ver naar het zuiden daarvoor. Ik ga nog eens even denken wat hiermee te doen.
Als je in de buurt van Boxtel woont, ben je van harte welkom. Die Seiko’s zitten normaal gesproken heel erg vast. Je hebt echt een hele goeie opener nodig.
Een tip van het Tiktactic die bij mij werkte:
Je zou met secondenlijm een moer op de case back kunnen plakken (de grootste moer die op het vlakke deel van de case back past) en 'm daarmee open schroeven. De moer kan je er weer af krijgen met nagellak verwijderaar (aceton). Wel even alles ontvetten van tevoren.
Je zou je horloge ook kunnen verwarmen met een föhn. Misschien is de o-ring vergaan en de warmte maakt het wat zachter.