Vanochtend lukte het mij ineens niet meer om mijn SKX te hacken bij het goed zetten van de tijd. Het is een non-hacking movement maar dat rustig de kroon vast te houden en lichtjes terug te draaien kon je wel de seconde wijzer stil krijgen. Vanochtend dus niet meer. Iemand hier een verklaring voor?
Volgens mij gaat het ook het beste bij lage veerspanning. Bij sommige uurwerken kan je de secondenwijzer zelfs achteruit laten hoppen. Ik heb er nooit nadelige gevolgen van ondervonden of waargenomen, het zit ergens in de frictie van de minutenpijp o.i.d.
Dat zou wel eens het geval kunnen zijn. Ik hack hem altijd als ik hem weer goed zet na een tijdje niet gedragen te hebben. Nooit tussentijds na een volledige dag te hebben gedragen, zoals vanochtend. Letās see how it goes next time.
Wat ik ook al gelezen en ondervonden heb, is dat die movement naargelang de ouderdom moeilijker te back-hacken is. Had enkele maanden geleden bvb. een SKX van een kleine 15 jaar oud en die wilde op geen enkele manier meewerken. Voor de rest hield liep die prima.
Case solved vanochtend met minder gangreserve op de teller naar een dag niet gedragen te hebben hackte mijn SKX weer. Lijkt erop dat het te maken heeft met de veerspanning.
Bij mij hetzelfde, ik heb er twee de skx007 en 009. De 007 hackt vrij moeilijk en bijna alleen bij lage veerspanning bij hoge veerspanning duurt het wel 2 minuten voordat hij hem hackt.
Integendeel bij de 009 die hackt al als ik ernaar kijk, opgewonden of geheel op lage veerspanning dat maakt bij de 009 niets uit! staat direct stil en loopt zelfs een 2/3 seconden dan terug voordat hij stil staat. Fijne klokken en lopen goed op de tijd. Mijn vakantie beaters! en werkpaarden voor ātussenā door als de Sub een dagje rust krijgtā¦
Klinkt alsof je 009 veel weerstand in het uurwerk heeft. Ik zou de amplitude eens laten controleren. Het zou zo kunnen zijn, dat ie een beurtje nodig heeft.
Niet nodig de 009 loopt perfect op tijd en loopt per 24 uur plus 0,5 seconden en is van 2017.
De SKXen krijgen geen beurtjes, lopen altijd bij mij goed. Als het een ooit zou gebeuren, wat ik niet verwacht, dan krijgt hij geen beurtje maar dan gaat er via Monsterwatches gewoon een nieuw uurwerkje in voor 6 tientjes.
Tja een Seiko en een beurtā¦Oom van mij, had toen der tijd een Automaat van Seiko, ding had ie 35 jaar om de pols gehad en vond het toen eens tijd worden voor een nieuwe. Nooit een beurt gehad en liep gewoon goed op tijd , alleen de oxidatie was toegeslagen op de klok en het glas was iets wat⦠ahum onder de krasjes maar verder liep het als een trein. Maar als je een 7s26 uurwerkje een beurt zou geven dan ben ik bang dat dat duurder is dan er een nieuw Hart erin leggen. Maar ik ga ervan uit dat ie goed blijf lopen. En bij mij flipperen er nog soms wel eens wat seikoās de deur uit. Meer dan 10 verschillende automatische modellen gehad. Maar nu rust met de 007 ,009 en een Sumo zonder x op de zwarte plaat.