Seiko SKX of nieuwe Sports Divers?

Volgens mij zitten je endlinks niet helemaal zoals het hoort…

Scherp. Ik dacht nog, ik doe een foto waarin dat zo min mogelijk zichtbaar is :sweat_smile:

Was een oude foto waarbij ik nog de verkeerde armband had (te klein), inmiddels opgelost :call_me_hand:

Voor de heritage zou ik persoonlijk altijd voor de SKX gaan. Als je daar niets mee hebt is de ‘5KX’ misschien een betere keuze. Zeker qua uurwerk en huidige prijs/beschikbaarheid.

Zelf vind ik de algehele looks van de Sports iets te glimmend, en houd ik meer van de matte vintage look van de SKX.

3 likes

Mooi gezegd, dat is precies het gevoel dat ik er ook bij krijg :ok_hand:

De charme van de SKX was altijd gaat je voor een betaalbaar bedrag een echte ISO-certified duiker kreeg. Het horloge had een reputatie als zeer gewaardeerd instaphorloge en heeft veel mensen met het horlogevirus besmet. Sinds de productie ervan gestopt is de prijs flink gestegen, tot hoogtes waarvoor je ook andere (en wellicht betere) horloges kunt krijgen- maar die voor de SKX toch echt wel stevig te noemen zijn. Ik zou me eens achter mij oren krabben en me minimaal afvragen of ik een dergelijk bedrag aan een SKX wil besteden, wetende dat het in de markt werd gezet voor een prijs van ruwweg de helft van de huidige prijzen.

Voor welke moet je gaan? Voor degene waar je blij van wordt. Vrijwel niemand heeft dagelijks een ISO-certified duik horloge nodig, dus in de dagelijkse praktijk zal een 5KX net zo goed voldoen. Kijk goed rond, er is veel verkrijgbaar, en kies uiteindelijk voor iets wat je met plezier uit je doos pakt en draagt.

Wil je per se een ISO 6425-certified duikhorloge voor een betaalbaar bedrag? De Citizen Promaster NY0040 is er in veel varianten, tegen alleszins redelijke prijzen.

1 like

Dankjewel. Duidelijke uiteengezet en helder advies. Ken jij de Oriënt Kamasu? Dat vind ik ook wel een mooi horloge. Beetje teveel Omega style misschien daarom twijfel ik nog…

1 like

De SKX is een iconisch horloge. Als liefhebber moet je er eigenlijk altijd één hebben.

2 likes

Zeker, ook dat is een solide keuze. Je krijgt ten opzichte van een SKX en aantal upgrades, zoals saffier en een uurwerk met hacking dat je ook met de hand kunt opwinden. Je raakt ten opzichte van de SKX wel de ISO-certificering kwijt (al moet ik wel vermelden dat de ISO-norm is aangepast sinds de SKX, waardoor deze ook niet meer zou voldoen). Het is de laatste jaren uitgegroeid tot een van de meest aanbevolen duikhorloges in zijn prijsklasse, en wordt vaak genoemd als horloge dat de plaats van de SKX in de markt heeft ingenomen.

Ik vind zelf de Orient een wat chiquere, minder toolwatch-uitstraling hebben. Hierdoor is het niet het eerste alternatief voor de SKX wat althans in mij opkomt, en neig ik eerder naar de Citizen die ik in mijn vorige reactie noemde-- maar dat is een kwestie van persoonlijke smaak. Dat gezegd hebbende, als je de Orient mooi vindt denk ik dat je daar een prima aankoop mee doet. Het horloge komt tenslotte om jouw pols te zitten, dus daar gaat het om :wink:

Ikzelf ben voor een 5KX gegaan.
De prijs die ze vragen voor een SKX is vaak totaal niet meer in proportie zoals hierboven al vaker aangehaald en dan zijn er betere alternatieven als je naar de specs kijkt. Voor minder dan een gebruikte SKX haal je vaak al een nieuwe 5KX in huis, met een beter uurwerk.

Plaatjes voor de sfeer:

1 like

Mooie uitvoering dit!

De nieuwe sport divers hebben mindere specificaties, en kun je eigenlijk geen ‘diver’ meer noemen

3 likes

Het is een sports diver zoals Seiko die al decennia lang maakt. Het is gewoon een continuatie van de 5 sports diver lijn. Dit is een compleet andere tak van de Seiko lineup dan de duikers, en tegenwoordig prospex, waar de SKX deel van was.

1 like

SKX was nooit deel van prospex, gelukkig niet want dan had er het overigens spuuglelijke PS kruis op gestaan.

1 like