Seiko SKX of nieuwe Sports Divers?

Onlangs ben ik eigenlijk per toeval op het spoor gekomen van de Seiko SKX serie, in het bijzonder de SKX013. Een leuk horloge wat bij mij in de “interesting for you” hoek op Vinted voorbij kwam.

Ik vond het direct een leuk horloge. Stoer en toch subtiel klein. Goed afleesbaar en een toffe bezel. Ik dook even in mijn YouTube kanalen lijst met leuke vloggers en kwam al snel tot de conclusie dat ik hier te maken had met een icoon in de duikers wereld. Een horloge dat echt bijgedragen heeft aan de belangrijke gecertificeerde duikers. Ik ontdekte dat duikers als categorie ook veruit het meest gekozen type horloge is. Ik las dat mensen met grote collecties dure horloges altijd ergens in een hoekje ook een SKX hebben. Een waar collectersitem dus. Ondanks de grote hoeveelheid nog goede exemplaren toch een horloge wat al in waarde aan het stijgen is.

Dat wist ik allemaal nog niet. Leuk, dan moet ik er dus eentje bemachtigen voor in de collectie.

Toch ging ik ook nog even kijken waarom Seiko de productie eigenlijk gestopt is en wat er dan nu voor in de plaats gekomen is. Dat ziet er ook helemaal niet verkeerd uit. Misschien net iets gelikter. Iets minder “toolwatch”, iets gepolijster. Wel betere functies zoals hacking en hand winding. En natuurlijk nu gewoon nieuw te verkrijgen. Vaak zelfs onder de prijs van een goede tweedehands voorganger.

Waar moet je dan voor gaan? Kies je de heritage, het leuke “investerings gevoel”, het ruwere model, de bijna vintage gedachte. Of ga je voor safe en koop je het nieuwste van het nieuwste. Zonder reputatie, geen idee van toekomstige waarde en ervaringen.

Ik koos de SKX. Voor het verhaal, “de echtheid”, de waardevastheid en gewoon de leuk.

Helaas werd dat nog een heel verhaal apart want ik kocht eerst een neppert via Vinted. Degene die mij überhaupt op het pad gebracht had. Ik kwam er achter op het moment dat hij al onderweg was. Thuis hoefde ik alleen de achterkant open te schroeven om te zien dat het uurwerk niet klopte met wat op de case stond. Ik kwam er overigens achter door wat goede YouTube video’s over het verschil tussen echte en nep Seiko’s. Er schijnen er heel veel on omloop te zijn. Dat had ik helemaal niet verwacht bij dit merk. Dat voelt een beetje als briefjes van €5 namaken in plaats van die van €500 :wink:

Maar nu snap ik de rekensom wel. Dus goed om op gewezen te zijn. Er waren wel 5 punten op de wijzerplaat aan te wijzen waaruit bleek dat het geen originele was. Tof om dat nu goed te kunnen beoordelen.

Het horloge is uiteraard weer retour gegaan. Helaas heeft dat Vinted lid hem opnieuw aangeboden als echte Seiko. Ik heb het aangegeven via “Mark this product” maar daar gebeurd dan weer niks mee. Uiteindelijk heb ik zelf een hele goede gevonden tegen een zeer schappelijke prijs.

Kortom. Waar zou jij voor gaan. De SKX of nieuwe serie, en waarom?

SKX007_vs_5KX_600x600

14 likes

Beide hebben voors en tegens.

SKX is 't origineel en een ‘ekte’ diver…
MAAR, geen hacking en geen handwinding. Dus seiko shuffle. Is niet perse erg, maar voelt wel erg ‘vintage’.

5KX is in alles beter… maar ik vind de plaat net wat minder mooi.
Geen ‘ekte’ diver, maar dat boeit mij niet want ik duik toch niet dagelijks met een horloge. 10 ATM geloof ik wel met zwemmen/snorkelen.
De 4R36 vind ik prettig vanwege hacking en handwinding.

Beide legitieme keuzes imho. Maar leg niet teveel neer voor een SKX. T waren goedkope horloges en dat merk je wel aan alles.

Zelf koop ik geen moderne horloges meer zonder saffierglas.

2 likes

Tja, daar zat ik dus ook mee.

Dat klopt inderdaad wel. Als je dan online je inleest verwacht je een icoon in handen te krijgen. Beetje overdreven maar het gevoel begint te ontstaan na alle positieve berichtgeving, en dan hem je hem in handen en is het gewoon een horloge :wink:

1 like

Objectief 5KX, gevoelsmatig SKX.

2 likes

Ik heb tig keer een SKX gehad en zal altijd voor die gaan. Het is een icoon en heeft schroefkroon. Het feit dat ze niet meer gemaakt worden maakt het ook leuker. Is ook een beetje het horloge waar de gekte bij mij mee is begonnen. De GMT future op sommige 5KXjes vind ik wel een gave toevoeging.

Zelf geen ervaring met Vinted en dat hou ik voorlipig zo. Kijk er niet van op.

Opzich kan je er prima dingen vinden hoor. Voornamelijk wel veel uit Latijnse landen. Ik heb de goede SKX er ook gekocht dus het kan ook zeker goed gaan!

2 likes

Is geweldig.

:grinning:

3 likes

Is seiko, dus meh

1 like

Sowieso leuk om een SKXje te hebben. Heb er ook meerdere gehad. Onverwoestbaar en idd een echte classic! Maar ik moet zeggen dat er onder de nieuwe 5KXjes ook wel erg leuke modellen zitten, zoals de GMTs (vooral de gele vind ik erg gaaf) en de groene ‘gewone’ 5KX in 38mm. Daar ben ik toch wel erg van gecharmeerd!
SKX Sports Style GMT

Hands-On With The Seiko 5 Sports SKX Series 38mm Collection

Ja en dan kom ik toch ook op een ander puntje: ik vind nieuw gewoon fijner en praktischer. Vintage is leuk, maar vaak toch wat kwetsbaarder (waterdichtheid, bijvoorbeeld), onderhoudsgevoeliger en minder goed vervangbaar. Ik wil me gewoon geen zorgen hoeven maken om m’n horloge. Dus ik draag het liefst nieuw. Maar goed, da’s persoonlijk, natuurlijk.

3 likes

Ik heb een 009,007 en een 013.
Ik merk dat ik de grotere 009 en 007 vaker draag dan de 013.
Heeft denk ik met de verhouding doorsnede-dikte te maken.
De 013 is door zijn kleinere doorsnede op het oog wat dikker.
Maar dat vroeg je niet…
Ik vind de nieuwe modellen heus wel mooi, maar het logo staat me niet aan.
Ik houd het voorlopig bij oud.
Misschien eens zo een nieuwe GMT…
Hacking mis ik niet… Die paar seconden boeien me niet.
Handopwinding mis ik ook niet.

2 likes

Daar laat je ook wel hele mooie modellen zien inderdaad. Vooral GMT is erg tof!

1 like

Dat ben ik helemaal met je eens. Het voelt wat goedkoop dat dingetje onder het logo. Minder “echt”. Ik ga er ook op uit.

2 likes

Exact dat. Nooit gesnapt hoe mensen een punt kunnen maken van hacking gegeven de afwijking van 7s26. Waarom zou je dan überhaupt de tijd willen steken in exact op tijd zetten?

3 likes

De 5 sports is niet de opvolger van de SKX. De continuatie van de SKX lijn moet je eerder zoeken bij de Turtles. De 5 sports is een 5 sports, geen echte duiker en dus ook geen waardige opvolger van de SKX. Dat maakt de 5 sports geen slechte horloges maar je moet ze beoordelen wat ze zijn, sports duikertjes met kekke kleurtjes en ontwerpen zoals Seiko die al decenia maakt.

3 likes

Al mijn horloges zijn in gebruik als sieraad.
Alleen als ik mn radio gestuurde G-Shock om heb vind ik het leuk om de exacte tijd te noemen als dat zo uitkomt. Om te pochen. :sunglasses:

1 like

:+1:

Afwiijking van die van mij is niet zo enorm hoog. Ik vind vooral handiwnding prettig als ik een automaat graag op tijd zet zodra ik weet dat er iig enige tijd blijft lopen. Anders sta ik een periode te flapperen als een halve gare met zo’n horloge.

1 like

Je kan ook de innerlijke Italiaan in jou tot uiting laten komen en voldoende gesticuleren. :wink:
Dan slinger je het horloge gewoon direct rond de pols zonder de “shuffle” of noodzaak tot hand winding.

1 like

Dan staat ie niet goed. Plus ik heb een werk veel thuis ./ achter de computer dus een automaat kan dan nog wel eens stil vallen omdat ik te weinig beweeg.

Wel eerst op tijd zetten natuurlijk (leek me evident).
Zelf geen last van, aandoen en gaan zonder stilvallen. Manueel opwinden doe ik enkel voor horloges om bijvoorbeeld over het weekend te gaan zonder dragen.