Broertje
Toffe foto!
Ja wat wil je met zo’n horloge!
NA: SKX/SPB299 mod van Monsterwatches.nl
Ik heb weer een SKX, tenminste, soort van. Korte achtergrond: zoals voor velen hier was de SKX(007 in mijn geval) mijn herintroductie in mechanische horloges. Her-, want opgegroeid in de jaren 60 en 70 heb ik als jochie natuurlijk wel eens handopwinders gehad (er staat me vaag een Velona en een Pontiac bij), maar ging ik toch al aardig richting ouwe lul toen ik in het eerste decennium van deze eeuw de schoonheid van het mechaniek weer ging waarderen. In 2008 of zo via Ebay een SKX007 vanuit Singapore laten komen en was er helemaal weg van, zo stoer als ik hem vond. Jammer genoeg was ik na één of twee jaar zo snugger om met een niet goed dichtgeschroefde kroon in mijn aquarium te hannesen, en daar bleek hij niet tegen te kunnen. Intussen had ik al wat andere horloges gekocht en meer zouden volgen, maar een SKX is er niet meer van gekomen en op de één of andere manier miste ik dat weerbarstige typetje toch een beetje. Dus toch op zoek naar een SKX maar gaan bieden op ouwe meuk zag ik niet zitten, ik wilde gewoon het plezier van een nieuwe. Eerst heb ik gedacht aan de opvolger, de SRPD** Seiko 5/Sports, of de (op zich heel mooie) “dressKX” modellen, maar ik wilde een geschroefde kroon en goede waterdichtheid, en ik vind dat “5/S” logootje van de modellen gewoon helemaal ruk, wat natuurlijk nergens op slaat maar dat logootje geeft me gewoon een cheapo gevoel. Vervolgens dacht ik aan één van de vele SKX-hommages, die van Islander bijvoorbeeld zijn eigenlijk wel mooi, maar ja. Eigenlijk wilde ik gewoon een Seiko, en dan zo SKX-mogelijk, en uiteindelijk heb ik rondgeneusd op de Monsterwatches-site van Rob van Herpt, eigenlijkl vooral omdat ik iets meer dan tien jaar geleden van hem ook een Seiko Kinetic “BFK”-mod gekocht had die ik nog steeds heb en hij had die mod heel mooi gedaan. Op zijn site kwam ik deze SKX-mod tegen, op basis van een aftermarket (dus niet van Seiko zelf) SKX kloon-kast. Hij is opgebouwd uit:
- Die SKX-kloon klast dus: ik kan hem niet van een OEM-SKX-kast onderscheiden, voor zover ik kan zien is hij volstrekt identiek. Ook qua afwerking, met fijne circulaire brushing op de lugs en gepolijste zijkant en onderkant van de kast.
- De wijzerplaat van een SPB299, de 1968 diver re-issue uit de Prospex Save the Ocean-serie met een geweldige wijzerplaat die de wand van een ijsberg verbeeldt. Door de combinatie van het sterke reliëf en een licht sunburst effect is de plaat heel levendig.
- De wijzers van weer een andere seiko, de SPB143.
- Een mooie, S-gesigneerde kroon.
- Coin edge bezel (een andere dan de SKX-bezel dus, deze heeft een rechte kartelrand) met ceramic insert en lume rondom.
- Double domed saffierglas zonder edge, dus het glas komt zonder zichtbare rand vanonder de bezel vandaan (vind ik schitterend trouwens).
- Massieve Jubilee band van Miltat.
- Een door Rob zelf ontworpen “ratcheting” gesp die je “on the fly”, zelfs zonder het horloge af te doen in heel kleine stapjes groter en kleiner kunt maken.
- 4R36 uurwerk.
Alles bij elkaar vind ik het een geslaagde combinatie; op het eerste gezicht de vorm van een SKX, maar qua onderdelen en afwerking eigenlijk beter, en met een prachtige en heel opvallende wijzerplaat. Tijd voor wat plaatjes.
De zijkanten van de kast:
De ratcheting clasp:
Lume shot (niet al te scherp):
De wijzerplaat nog een keer, omdat hij zo mooi is:
En last but not least het double domed saffierglas:
Groeten, Gerard
Absoluut een plaatje❗️
Heel veel plezier ermee gewenst Maar dat niet wel goed komen.
Excuseer, het enige wat hij hier aan ontworpen heeft is het plaatsen op zijn winkelwagen-lijst op AliExpress.
Mooie mod! Geniet er van!
“Excuseer, het enige wat hij hier aan ontworpen heeft is het plaatsen op zijn winkelwagen-lijst op AliExpress.”
Ow ja, dat zal inderdaad wel ja. Hij schrijft op zijn site dat hij die sluitingen zelf heeft laten maken, ik heb dat gelezen als laten maken naar zijn ontwerp. Hoe dan ook, nog steeds leuk dat je uit een stuk of 6 sluitingen kunt kiezen als je bij hem een band bestelt. Die ratcheting sluiting is trouwens juist in dit seizoen een goeie vinding. Ik draag mijn horloges tegenwoordig graag vrij strak, boven de pols knobbel (hoe heet dat bot in het Nederlands? De wrist bone), en als het in de loop van de dag warmer wordt en je pols opzwelt zet je hem even een tandje losser en hij zit weer perfect. Zeer comfort verhogend eigenlijk. Toch iets wat je normaal eigenlijk alleen bij wat duurdere horloges ziet. Ik heb geen spijt dat ik hem erbij besteld heb.
Je hebt een hele mooie mod te pakken, en daar gaat het om
Vandaag de Skx007, man wat vind ik het een heerlijk horloge.
Nu zoek ik om de collectie compleet te maken alleen nog de Skx011.
Wie o wie?!
Wat is hier anders dan bij een ‘normale’ SKX?
Ik zie het niet.
Help!
Mijn SKX is een 171. De wijzerplaat van de 171 mist de oranje tekst en heeft opgelegde uurmarkeringen ipv gedrukte uurmarkeringen. Hierdoor krijgt de wijzerplaat iets meer diepte.
Daarnaast is de dag en datumplaat zwart ipv wit.
Mocht je de 171 zien met de originele bezel… dan is het horloge totaal anders dan een 007:
Van die bezel moet je houden, aangezien het een hele eigen stijl heeft.
Veel mensen vinden in dat opzicht de 007 mooier, alleen vinden ze de dial vlak overkomen. Ik ben een van die mensen De 171 is ook heel populair, maar alleen om de wijzerplaat in een 007 te plaatsen en vinden dan dat dit de ideale 007 is
Ik had het geluk dat ik anderhalf jaar geleden een 171 heb kunnen bemachtigen en heb los een 007 bezel en de bijbehorende jubilee gekocht om op deze manier de - voor mij - ideale 007 te maken.
Ahaaa! Dank je.
De rode tekst… totaal gemist.