De kleur is het ook net niet, dan is die blauwe nato beter
Daar is ie dan. De eerste NA sinds heeeeeeel lange tijd. Een Seiko SKX009K2. Eerste SEIKO ooit trouwens voor mij.
Wat is het verhaal. Zojuist een prachtig horloge gekocht voor de 21e verjaardag van mijn dochter (zie een andere post). Dat is een Oris Aquis 37mm geworden geheel in staal. Wat een mooi ding en prachtige kwaliteit!
Op dat moment dacht ik. Het zou leuk zijn om ook mijn zoon voor de eerstvolgende gelegenheid een horloge te geven. Toen zag ik op Chrono24 een ontzettend leuke Seiko 5 Sports staan (een SNZH53K1). Deze dus.
Ik was bijna verbijsterd over hoe solide dat horloge aanvoelt. Bijna zwaar, zoals die kast en die band aanvoelt, echt degelijk. En dat voor DAT geld ?!?!?!
Zoals ik in de eerste zin al aangaf, eerste NA in heel lange tijd, maar het gepiel om die Oris te vinden, en daarna die verrassende ervaring met die Seiko Sports⦠ik had er zin in gekregen, en kocht vervolgens die SKX009, altijd al een ontzettend leuke klok gevonden, en na die eerdere Seiko ervaring durfde ik het nu wel aan.
Maar⦠ergens wel verrast. Ik vind de SKX nog steeds erg leuk, maar als ik die twee Seikoās naast elkaar hou, dan denk ik⦠dat prijsverschil (150 om bijna 300) had de andere kant op gemoeten. Die SKX (vooral die jubilee band) voelt zo licht en cheap aan⦠die Seiko 5 voelt dubbel zo duur in plaats van andersom.
Ik ben nog steeds beetje confuus⦠kan iemand mij dit uitleggen?
Wel zeker.
Die Seiko 5 sports stalen banden o.a. ook van de SNZG13 zijn idd zo gek nog niet.
En zeker beter dan de jubilee standaard van de SKX.
Het prijsverschil zit hem in het feit dat de SKX009 een ISO- gecertificeerde 200 meter duiker is en bijvoorbeeld een geschroefde kroon heeft.
Dat is allemaal net een stapje hoger dan de 5 sports.
Ja, het kwaliteits verschil (in ieder geval het gevoel) tussen die twee banden is inderdaad āschokkendā. Nou begrijp ik waarom ik zoveel van die SEIKO duikers op Nato zie
Die ISO certificatie met schroefkroon is inderdaad wel verklaarbaar (alhoewel ook deze niet echt solide voelt). Maar die 5 sports met 100m waterdicht is dat dus misschien/eigenlijk niet?
Nu ik trouwens die twee seikoās heb liggen, ga ik mijn Steinhart weer des te meer waarderen. Die zijn ook nog helemaal zo gek niet.
Tip, schaf een bandje aan via Monsterwatches geeft het horloge veel meer gevoel van kwaliteit.
Mooi zo met die gladde bezel en het saffier
Net dit vakantiehorloge gekocht, geen zin om met een Omega op de camping rond te lopen. Maar qua ābang for the Buckā is dit horloge echt ongeĆ«venaard zeg! Gaat een boel draagtijd krijgen.
Krijg je geen spijt van
Het was even wennen, en ook iets meer gedoe dan anders om de band in te korten. Maar nu ik hem draag vind ik hem zeer comfortabel dragen.
Liep net langs een juwelier in Den Haag⦠even door het etalageraam gespiekt⦠SKX009, maar ā¬420
Dan bied ik bij deze de mijne aan voor 400
Ja, daās gewoon list. Maar de Zwitsers vragen meer voor een vergelijkbaar horloge en dan heb je niet eens een in-house uurwerk.
Ging me er meer om⦠Als je niet weet dat je ze doorgaans voor ā¬150-200 kunt krijgenā¦