Seiko skx schroefdraad kroon smeren

_Cursieve tekst_Ik heb het kroonschroefdraad een druppeltje olie gegeven, mocht dat voor de pakking? of zwelt dat dan op?

Ligt er heel erg aan wat voor olie. :no_mouth: Sowieso hoort deze schroefdraad niet gesmeerd te worden. Trekt alleen maar vuil aan.

Hoi Peter, Het is een mineraal olie met minuscule keramische deeltjes voor in alle kunstof en rubber en stalen onderdelen van de auto. Dus het zou veilig moeten zijn voor rubber.

Het smeert enorm en ik vond dat het draad de laatste maanden stroever is geworden. Misschien door het zout van een keer in de zee zwemmen. Liever deed ik er idd niets op mbt stof idd.

Ik ben nog niet overtuigd. :wink: Maar ik draai zelf dan het deksel er af, haal de stift er uit, maak met Rodico en een penhoutje de schroefdraad schoon van de kast-tube, reinig de stift en kroonpakking, en smeer dekselpakking en kroonpakking heel licht in met Fomblin fluor-vet. En een WD-test natuurlijk.

Alle andere methoden zijn toch minder… …vooral die keramische deeltjes beloven IMO niet veel goeds.

3 likes

WD-40?

:wink:

2 likes

Ja, dat gebruik ik ook in alle steenlagers. Die Moebius-meuk is veel te duur joh. :lying_face::wink:

1 like

Tja, ik geloof je en was er ook niet zo blij mee. Het draait wel nu zonder stroefheid. Wat voor materiaal is dat pakkingkje?

Tja, reguliere zwarte rubber pakking. Kroonpakking wel een heel specifieke vorm, en vrij breed. Heb de mijne 3 jaar terug geheel geserviced, en een paar weken terug een kleine check/pakkingen schoon en gesmeerd, en een tikje afregelen (een ramp met die SKX’en - geen fijnregeling…).

1 like

Juist, met een satéprikker aangebracht hoor, dus veel kan het niet zijn. En als het rubber vrij breed is, durf ik het zo nog wel te laten. Al is zo’n reiniging /onderhouds interval van jou wel een pré met zoiets. Dank voor je reply en fijne avond nog

1 like

Heerlijk dit soort info! Mijn dank