Kort geleden een SKX009 gekocht. Toffe klok alleen de minutenring zat niet helemaal goed. de streep op 6 uur en de streep van 30 minuten zaten net iets naast elkaar. Op laten lossen door Seiko maar helaas, daarna stond de bezel niet meer goed (driehoek niet op twaalf uur) en ook zaten er enkele kleine krasjes op de kast na deze actie. Klein maar wel zichtbaar. Diepe zucht.
Ik ben zo’n idioot die alles precies goed wil, maar nog een keer terugsturen? Weer naar een juwelier? Uiteindelijk gegoogled en moed verzameld en zelf aan de slag gegaan met de insert. In de hoop dat ik zelf minder schade aanricht dan anderen
De bezel er af poppen is simpel, en dan komt het voorzichtige pielen aan de insert die met aardig wat troep zit vastgeplakt. voorzichtig en met het allerdunste mesje kwam alles los. Pfew.
Thanks! Voor mijn doen zeker, normaliter twee linkerhanden. Er zullen genoeg mensen zijn voor wie dit een fluitje van een cent is maar dit is voor mij een overwinning
Knap gedaan! Herken het gevoel wel een beetje, heb ooit een probleem met een horloge waar de endlinks niet goed in de lugholes zaten zelf opgelost met een beetje wrikken, de juiste tools en geduld. Was toen ook wel blij met mezelf, aangezien de reparateur het niet opgelost kreeg. Maar dat was vergeleken met wat jij gedaan hebt peanuts. Gefeliciteerd ermee .
Zelf had ik met mijn SKX last van een te strak draaiende bezel, die in de loop der tijd steeds strakker liep. Die heb ik nu twee keer verwijderd, schoongemaakt en afgesteld. Draait nu precies goed, met slechts een fractie meer speling.
De bezel heb ik “gepopt” met een simpele “case-opener”.
Maar kun je nog wat duidelijker vertellen hoe je:
A. De insert er met een mesje uit hebt gekregen? Was het gewoon een keukenmesje? Of een klein meisje aan een zakmes? Heb je alleen een “wrikkende” beweging gemaakt? Aan binnen en buitenzijde?
B. Hoe je de insert weer hebt vastgezet. Wat heb je voor lijm gebruikt? En waarmee heb je de oude lijm verwijderd, met thinner oid?
En ik heb dus nog nooit een insert van achteren gezien: is deze massief of is er een soort “holte” waardoor je een ruimere hoeveelheid lijm moet gebruiken?
Insert er uit was lastiger. Even een snel plaatje gemaakt. Als de bezel er af is kan je met een loupe en een heel dun mes (aardappelschil…) tussen de insert en de bezel aan de binnenkant. Aan de buitenkant is een opstaande rand maar aan de binnenkant kom je er zo tussen. Gebruik een heel dun mes, je wil de aluminium insert niet verbuigen als je er tussen gaat.Dan voorzichtig rondjes draaien tot ie los is.
Teruggeplakt met de lijm die er nog zat, die was nog plakkerig.
De insert is een plat stukje aluminium. Niet hol oid. Ik wilde geen lijm omdat dat nogal permanent zou zijn. Dit plakspul zorgt dat hij er evt ook weer uit kan.
Met “schiet over het palletje” bedoel je dat je speling hebt en dat hij de verkeerde kant op kan daaien? De veerpennen die in de gaatjes van de bezel vallen (en daarbij het klikgeluid veroorzaken) kun je inderdaad wat bijbuigen.
Bij Seiko zijn ze gewoon plat.
Mijn vorige lunette werd geleverd met twee 3M plakringen, maar die waren nog niet eens zo makkelijk te gebruiken.
Wat goed werkt is dubbelzijdig tapijt-plakband. Het is heel dun (net zo dun als dat 3M spul), plakt goed en is toch weer los te halen als nodig. En met één rol kun je de rest van je leven inserts plakken.