Seiko SKX779 – The Black Monster!

Horlogeliefhebbers,

Enige tijd geleden heb ik een Seiko Monster gekocht. Ik was daar nogal enthousiast over. Om in kaart te brengen welke aspecten bij mijn waardering van horloges een rol spelen, heb ik er voor de lol een review over geschreven, dat ik hieronder weergeef (foto’s van Internet, met dank aan de makers). Jullie zouden mij een plezier doen, mij te melden als jullie aspecten missen. Of als jullie tot een andere beoordelingen komen, want dat kan natuurlijk ook. Alvast bedankt!

Met vriendelijke grroet,

Johan

Algemene indruk
Met ca. 40 mm doorsnee is de SKX779 niet monsterlijk groot. Tegenwoordig gaat een gemiddeld herenhorloge al richting 40 mm, en een sporthorloge gaat daar dik overheen. Het ontwerp van het BM is eigenzinning en onderscheidend. Het lijkt in het geheel niet op Seamaster of Submariner, waar veel duikhorloges aan refereren.of van zijn gekopieerd. Het horloge is – met zijn 200 m. waterdichtheid, linksdraaiende lunette en bandverlengingsmogelijkheid - een echt duikershorloge.

Opvallend aan de BM zijn lunettebeschermers. Ze lijken mij effectief, omdat de meest klappen zo worden opgevangen. De kroon is geschroefd en zit op 4 uur, kenmerkend verschillende typen Seiko Diver’s. De geschroefde kroon is beschermd. De vormgeving van de kroon is in de stijl van de kast.

Het horloge zit perfect, dankzij de spoepele en vrij brede band. Met verwijderbare schakels en verstelgaatjes in de band maak je de band precies passend. Ondanks het gewicht zit ‘t daarom lekker. Het horloge heeft geen scherpe delen. De kroon is uitstekend te bedienen. De BM is mijn best leesbaar horloge; zowel overdag als ‘s nachts zie je in een oogwenk hoe laat het is. De minutenwijzer is aanzienlijk langer dan de urenwijzer. Daardoor vergis je je ‘s nachts nooit.

De details
De band is van uitstekende kwaliteit en waarschijnlijk de beste in deze prijsklasse. Soepel, en afwisselend in glad en mat uitgevoerd. De schakels nabij de kast zijn in dikte aangepast. De band heeft een dubbele drukknoppen veiligheidsclip en duikersverlenging. De band heeft geen splitpennen, maar pennen met mof die we bij voorbeeld ook bij Omega wel aantreffen.

Kleur van de indexen en wijzers is van een aantrekkelijk ecru. De wijzers zijn waarschijnlijk speciaal voor de BM ontworpen, want soortgelijke vormen zie je verder nergens. Ik zie er drie wapens in: een pijl, een zwaard en een hakmes. De wijzers zijn alle van goede lengte; minuten en secondenwijzer reiken tot de minutenrand. Het bijzondere van de minutenrand is dat deze naar buiten toe oploopt, wat een ruimtelijk effect geeft. De index van 12 uur bestaat uit twee delen. Daardoor krijgt de 12 een extra accent en is nauwkeurig af te lezen.

De datumschijf is in zwart, wat mij zeer aanspreekt. De dagaanduiding van de zondag is in rood; wat op de Dag des Heeren een extra accent geeft. De witte omranding van de datumschijf vormt een mooi evenwicht met de index op 9 uur.

De lunette heeft 120 clicks per omwenteling. Dit maakt het mogelijk de tijdring nauwkeurig in te stellen. De ring loopt naar buiten iets op, waardoor de buitenkant wat hoger ligt dan het glas. Daardoor wordt het glas extra beschermd. De lunette heeft extra verdiepte grips, waardoor het gemakkelijker is de ring te draaien, wat bij veel duikerhorloges nog al ‘s lastig is. De vorm van de grips loopt door in de kast, wat het gemak om de lunette te verdraaien vergemakkelijkt, en mogelijk tevens is ingegeven door overwegingen van vormgeving.

Het glas is van hardlex, wat een soort gehard mineraalglas is. Het is minder hard dan saffier, maar wel bijzonder krasvast, in de meeste gevallen voldoet dit uitstekend. Het is gebold; daardoor reflecteert het (onder water) nauwelijks.

De bodem draagt een fraai embleem van een tsunami naar de bekende houtgravure van Hokusai (1760-1849) ‘The Big Wave of Kanagawa”. Het staat symbool voor de geschiktheid voor diepzeeduiken. Seiko heeft voor elke waterdichtheidsklasse een apart embleem. Dit is het fraaiste, met zowel matte als gepolijste delen.

Het uurwerk is het even bekende als eenvoudige Seiko 7S26, 21 steens, automatisch met dag/ datum en een tikgetal van 21.600 per uur. Dit uurwerk staat bekend om zijn robuustheid. Voor het dag/datummechanisme worden plastic onderdelen gebruikt. Omdat het geen opwind- en hackmeachanisme heeft, kan er met dit –sobere – uurwerk weinig fout gaan. Het zal zonder onderhoud zeker 10 jaar lopen, misschien wel 20. Bijzonder is de zogenamde ‘magic lever’; het unieke opwindsysteem van Seiko dat inmiddels heeft bewezen prima te functioneren. Deze uurwerken lopen wel vrijwel altijd voor; varierend van 8 tot 20 seconden per etmaal.

Samenvattend
De Seiko SKX779 een prima duikersklok. Het oogt robuust, helemaal voor zijn taak geschikt, uitstekend afgewerkt. Wat mij bijzonder aanspreekt, is het unieke uiterlijk, de uitstekende band, het groot aantal detailleringen (zoals het embleem, de wijzerplaat etc.) die alleen bij topmerken voorkomen. Ik kan geen bijzondere minpunten ontdekken. Je zou er saffierglas op kunnen zetten, en de nauwkeurigheid van het uurwerk wat kunnen verbeteren. Maar aan hack- of opwindmechanisme heeft zo’n horloge niet veel behoefte, zou ik zeggen. Eenvoud en robuustheid zijn immers belangrijke pro’s en dit uurwerk past daar uitstekend bij.

Op bijna alle horlogeforums is dit horloge beschreven en bejubeld. Daarmee heeft het een soort icoonstatus verkregen, passend in een rijtje van beroemde namen als Rolex Submariner en Omega Seamaster. Maar de BM heeft een bijzondere kwaliteit die alle andere iconen ontberen: het is reeds voor 90 Euro via Ebay te koop: “A full-featured diver’s watch at a fraction of the cost of Swiss competitors”.

Tabel: Oordeel in cijfers (S=score; G=gewicht)
1 Kast en glas – afwerking, bescherming en krasvastheid S 8 G 10
2 Armband en sluiting – afstellen, soeplesse, onderhoud S 10 G 10
3 Uurwerk – robuustheid, onderhoudsgevoeligheid, nauwkeurigheid S 6 G 15
4 Bediening – verstellen van tijd, datum en bediening lunette S 7 G 10
5 Draagcomfort – niet te zwaar, scherpe kanten o.i.d S 8 G 10
6 Leesbaarheid – ‘s nachts en overdag S 10 G 10
7 Ontwerp – uitwerking van het concept, consistentie, uniciteit S 10 G 25
8 Vakmanschap - bijzondere uiting van horlogekunst S 7 G 15
9 Merkimago – historie, traditie, vakmanschap S 6 G 20
10 Limitering - is het uniek en moeilijk verkrijgbaar? S 7 G 20
11 Icoonpotentie – uniciteit ontwerp, detaillering, innovatie S 9 G 20
12 Kwaliteit voor de prijs – in vergelijking soortgelijke horloges S 10 G 30
13 Verkoopwaarde – toekomstverwachting verkoopsprijs S 5 G 20
Totaal S 8.0

Dat is een mooie review. Potentiële Monster-kopers zullen hier zeker wat aan hebben!

Gerwin

Mooi verhaal.

Paar kleine zeurderige opmerkingen:
Diameter is 42 mm
Hoogte 13 mm
Gewicht met stalen band, zonder schakels eruit: 180 gram! en dat is behoorlijk zwaar.

Reden waarom ie fijn draagt is het gewicht van de band. Deze zorgt ervoor dat het geheel in evenwicht om je pols zit.

Het golf symbool wordt gedetailleerder naarmate het horloge een hogere waterdichtheid heeft, het is dus hetzelfde symbool, alleen steeds een ietsie mooier :wink:

De minutenrand is apart op de wijzerplaat gezet, en is inderdaad mooi gewelfd.

Hier staat ook een goede review:
http://www.thepurists.com/watch/features/8ohms/7s26/

Goed dat er weer een monster-liefhebber bij is :)-D

Groeten,
Rob
http://www.monsterwatches.nl/

Hartelijk dank voor je toevoegingen; ze zijn alle juist. Alleen wat het draagcomfort betreft, weet ik niet of dat – alleen – te maken heeft met het gewicht van de band. Maar het is een interessante veronderstelling, die wel tot de conclusie moet leiden dat de ontwerpers hier een staaltje uitstekend vakmanschap hebben laten zien. In ieder geval is zo dat noch de grootte van het horloge, noch het gewicht bezwaarlijk zijn bij het dragen. Zelfs voor mensen met relatief smalle polsen.

Ik heb er een boel, maar met rubber band zit ie gewoon niet lekker. Dan beweegt ie doordat ie “topzwaar” is. Ervaringsdeskundig noem ik het maar :wink:

Grootte was voor mijn vriendin wel de reden om hem met rubber te dragen :D. Ik kan de stalen band niet zover inkorten dat hij past om haar dunne polsjes. Zij draagt graag grote klokken (meestal Diesels) en het monster, Oranje dit keer, kon niet ontbreken natuurlijk.

De oranje en zwarte hebben Hardlex. De blauwe en gele saffier, de gele heeft er ook nog een cycops op zitten.

Deze variant laat de verschillende onderdelen duidelijk zien:

Day/date van een OM
Zwarte wijzerplaat
Oranje chapterring
Wijzers van de zwarte

Dit is mijn lievelingsmonster, ik draag hem bijna elke dag.

Hallo Rob,

Vrouwen met grote horloges… Mooi! Dat zijn vaak vrouwen met zelfvertrouwen. Je eigen samengestelde Monster heeft tot een prima resultaat geleid. Ik heb even je site bekeken, en die ziet er goed uit. Een echte Monsterfan, begrijp ik.

Groet,

Johan

Hij loopt trouwens vaak meer dan de genoemde 8-20 sec voor. Zeker in het begin!
Na een paar weken is ie “ingelopen” en zou de afwijking niet meer moeten veranderen.
Als het dan niet acceptabel is, kun je proberen om het zelf aan te passen met dit schuifje:

Ik heb de mijne zo ongeveer op 2 s/dag gekregen, terwijl het eerst ruim een minuut/dag was…

Mooie review (tu)

Ook ik ben sinds enkele weken de trotse bezitter van de Black Monster. Een mooie klok die in het echt nog indrukwekkender is dan op de foto’s!!

Mick

Mooie review, knap gedaan!

Wat ik eigenlijk mis is het aspect wat kan beter/ wat vind je minder, voor als Seiko ooit een revisie 2 zou gaan maken. :slight_smile: Persoonlijk vindt ik je opmerking om het monstertje in de rij van Submariner en Seadweller op te nemen te ver gaan, dat is totaal niet vergelijkbaar maar dat is vast je enthousiasme! Zelf denk ik ook al een tijdje aan een oranje monster, je review heeft zeker geholpen!

Leuke review! Erg leesbaar.
Je schrijft dat je in de wijzers drie wapens ziet: een pijl, een zwaard en een hakmes. Ik dacht eigenlijk (waar heb ik dat nu ook al weer gehoord of gelezen??) dat de wijzers van het monster op drie verschillende raketten zouden moeten lijken? Eerlijk gezegd vind ik je vergelijking met ‘riddergereedschap’ wel leuker dan met raketten.

groet,
Edgar

aan de andere kant denk ik ach waarom die vergelijking ook niet, alsof een submarinier en seadweller heilig zijn :wink:

Heel leuke review.
Het is inderdaad een klasse horloge en ook nog eens ‘‘redelijk’’ betaalbaar.
Echter voor € 90 heb ik hem nog nooit weg zien gaan . Zelfs niet op Ebay. Ik denk dat je op Ebay gemiddeld aan een € 150 moet denken.

Groetjes,

Eddie

Erg leuke review Johan! Ik ben nog aan het twijfelen, maar hoe meer ik erover lees, hoe meer ik het idee krijg dat dit um gaat worden… Je hebt mij dus in de ‘goede’ richting geduwd met je review!

Floris

Wat nou niet voor €90 op Ebay, soms met rubber zelfs voor maar €80 op Ebay :slight_smile:
Maar als je niet te moeilijk wil doen koop je hem toch gewoon voor minder dan €150 bij ons forum lid Robbie409 (tu)
Heb ik ook al 3 x gedaan.

bedankt voor de reclame.

90 euro op Ebay lukt misschien wel, maar dan heb je hem nog niet thuis.
Als je de shipment kosten en den douane bij optelt eindig je meestal richting de 130 usd. Monster met stalen banden gaan voor gemiddeld 103 dollar, shipment is 15 dollar en de douane harkt daar 19% van naar zich toe.

En de douane treitert je ook nog eens als je teveel koopt. Ze hebben mijn blauwe monster al meer dan twee weken binnen :X !!

Ik dank jullie voor de leuke reacties. Stitch schrijft dat je een Monster niet kunt vergelijken met een Seamaster of Submariner. Dat is in zekere zin ook wel zo. Maar ik doe dat toch, omdat blijkt dat het Monster algemeen - dat wil zeggen door horlogeliefhebbers op diverse horlogesites – als heel bijzonder wordt aangemerkt. Ik concludeer daaruit dat Seiko met zijn Monsters erin is geslaagd ons als liefhebbers “in het hart te raken”. Daarmee krijgt het wat mij betreft icoonwaarde. Net zoals dat ook de Submariner en de Seamaster dat hebben. Dat heeft met de prijs niks te maken.

Het Monster zou andere fabrikanten moeten stimuleren tegen een relatief lage prijs onderscheidende, en toch goede ontwerpen te maken. En niet, zoals je vaak ziet, uit gemakzucht een imitatie van bijvoorbeeld een Submariner of Portugieser (ik noem maar wat) op de markt te brengen. Wat Seiko heeft gedaan, is namelijk industrieel gezien een topprestatie.

Een Seiko Moster voldoet in mijn optiek aan alle functionele eisen van een duikershorloge, is prachtig en onderscheidend wat vormgeving betreft, en spreekt – blijkbaar – ook nog tot de verbeelding. Kijk, dan is het gewoon heel erg goed. Heel veel duurdere horloges (ik heb er nog een stuk of 60) doen dat niet. Ik weet – bijna – zeker dat heel veel mensen die een Monster bezitten, dat veel draaguren gunnen. Of niet, mannen…

Bijgaand nog even de houtgravure van Hokusai die model heeft gestaan voor het embleem op de achterzijde van het Monster.

Groet,

Johan