(Seiko SNKL) 7s26 movement reguleren

Hoi ik heb een Seiko SNKL41 aangeschaft. Ik draag dit horloge nu ~4 maanden, maar de accuraatheid is niet wat ik gewend ben. Mijn IWC spitfire loopt bijvoorbeeld +1sec per dag. Ik snap dat het natuurlijk hele andere prijsklasses zijn, maar mijn Orient ray 2 loop +7sec per dag. Dus vroeg ik me af of het t waard is om het horloge open te maken en de regulator een beetje aan te passen. Ik heb geen dure timegrapher o.i.d. dus zal ik het een beetje moeten gokken. Ik overweeg het reguleren alleen omdat ik het horloge veel draag en het niet een duiker is of ISO gecertificeerd is.
MVG
TDVL

1 like

Wat is nu de afwijking van de Seiko?

Ong +45sec per dag

Zelf afregelen is zeker mogelijk en opzich niet ingewikkeld. Je moet wel erg voorzichtig zijn en zonder timegrapher kan het lang duren.

Ik gebruik een timegrapher app. Als je niet te veel omgevingsgeluid hebt werkt dat goed genoeg om een inschatting te maken van de afwijking. Als je eerste meting overeenkomt met de afwijking die je zelf al hebt geconstateerd heb je een goed uitgangspunt. Dan reguleren en tussentijds meten met de timegrapher. Scheelt veel tijd en geeft een aardige indicatie of je in de buurt van de 0 komt.

1 like

De afwijking van je horloge ligt volgens mij buiten de tolerantie, dus je zou die binnen garantie kunnen terugsturen en zelfs een nieuwe vragen.
En anders eens bij een horlogemaker langslopen. Kost zo’n 50 euro om te laten afstellen.
Als je het zelf doet, zijn er meer dan genoeg video’s online te vinden. Supergemakkelijk, gewoon een hendeltje een halve millimeter opschuiven.
Clock Tuner is een goeie app om afwijkingen te meten (gebruik bvb de microfoon van een paar headphones), maar aangezien je afwijking nu 2s/uur is, zal je na een uur ook wel merken als het uurwerk beter loopt of niet.

1 like

Ik heb mijn SKX zelf afgeregeld met een tandenstoker. Nu gemiddeld +4s per dag!
Gewoon een stukje terug gezet toen hij te snel was, dagje aangekeken, tikje langzamer, dagje gewacht, weet een tikje sneller en toen liep hij goed (genoeg) :slight_smile:

Kan je prima zelf, ik gebruik de app watch tuner lite.

Ja ik zat aan zoiets te denken, want de afwijking valt nog net binnen de maximale garantie-afwijking (-25 en +49). Ik denk dat ik het ook zo ga doen en dan met een van de genoemde apps.
Bedankt voor jullie reacties! Ik laat het jullie weten als het gelukt is.
MVG
TDVL

Ik heb het horloge opengemaakt en gereguleerd hij lijkt de afgelopen 2u +0 seconden te hebben gelopen dus hoop dat de afwijking voor 24u nu maximaal ±10s is. Wel een aanrader om te doen let alleen op dat je wel de regulator pakt en niet per ongeluk het erg lijkende steeltje van de haarspring.

5 likes

Wilde ik ook net zeggen :+1:

Maar die 7S26 is behoorlijk nauwkeurig te krijgen.
Tussen -5 en +5 moet te doen zijn.
Hoewel de positie met dit uurwerk behoorlijk van invloed kan zijn.

Succes!

Kheb vandaag gekeken hoe nauwkeurig het horloge was (met toolwatches.io) en het was +3sec. Ik denk dat het 7s26 movement een redelijk nauwkeurig movement is(voor de prijs dan), maar dat er bespaard wordt op reguleren om de prijs laag te houden.
Qua positie; ik heb m gwn omgehouden tijdens slapen, maar heb gehoord dat als je horloge voorloopt je het snachts facedown moet neerleggen en bij achterlopen op de kroon.

1 like

Bij achterloop op de caseback.
Bij voorloop crown down is mijn ervaring.

Maar met +3 loopt ie keurig toch? :+1:

Yep vind het erg goed gelukt, want +3 is voor deze prijs en halfuurtje werk is echt heel accuraat.
Ik had de crowndown en caseback down door elkaar gehaald :grimacing:, maar idd caseback is tijd erbij en crowndown tijd eraf

1 like