SEIKO SNKL45K1

Beste horloge liefhebbers,

Voor m’n man wil ik een Seiko SNKL45K1 kopen echter heb ik wat vragen.

Ik ben helemaal verliefd op dit horloge alleen vraag ik me af of m’n man er wel optimaal gebruik van kan maken.

Dit is een automatische horloge echter is het wel zo dat als je deze afdoet je dan te maken kan hebben met een tijd achterstand. M’n man doet altijd zijn horloge af als hij slaapt en er zijn wel dagen dat hij deze zelfs vergeet om te doen.

Dus in hoeverre kan het dan kwaad voor de tijdsverschil die de Seiko oploopt?
En de allerbelangrijkste vraag kun je het horloge na lang stil te hebben gelegen weer activeren goed zeggen qua tijd?

Ik heb al online de handleiding van het uurwerk gelezen maar wordt er niet veel wijzer van.

Uurwerk is 7s26

Alvast bedankt

Ps. Kan een vrouw dit horloge ook dragen?

6 likes

Welkom hier!

De meeste automatische horloges blijven, als je ze af doet na een dag dragen, nog meer dan 36 uur lopen. Een etmaal plus een nacht dus, precies genoeg om nog goed te lopen als je het een dag niet gedragen hebt.

Als het stil staat hoef je het maar een paar keer rond te draaien in je hand om het weer aan de gang te krijgen. Daarna kun je de tijd en datum weer goed zetten. Het is wel goed om de procedure hiervoor in de gebruiksaanwijzing te bestuderen zodat je het uurwerk niet per ongeluk beschadigt.

Besef wel dat een mechanisch horloge, zeker met een uurwerk als de 7s26, minder nauwkeurig loopt dan een kwartshorloge. Een afwijking van 20 seconden per dag is niet abnormaal voor dit soort uurwerken. Dat betekent dat de tijd sowieso regelmatiger goed gezet zal moeten worden.

Maar natuurlijk!

3 likes

Nog iets om rekening mee te houden is dat deze type Seiko’s armbandjes hebben die ten eerste een crime zijn om op lengte te maken (tutorial) en ten tweede nogal aan enig aanwezig armhaar neigen te trekken.

Maar je kan er ook voor kiezen deze meteen op een ander bandje te zetten (tutorial).

1 like

:joy: Doet me er aan denken dat ik mijn vriendin nog een haagschaar met een paar 4AH rug batterijen moet cadeau doen voor haar verjaardag.

4 likes

Die van mij heeft onlangs een vandiktebank gekregen, of “verdikte bank” zoals ze hem zelf noemde.

3 likes

Wat een leuk idee. Zal u man vast heel blij mee zijn. Ik heb dit model ook (en ook nog de witte variant ervan). De draagcomfort is met deze band erg goed te doen. Maar ik draag zelf de 45 op een bruine suede band. Het uurwerk is prima. Bij lang niet dragen moet je even de tijd nemen om de tijd, dag en datum opnieuw te zetten. 1 minuut werk. Ik heb er ook een saffier glaasje in laten zetten. Maar dat kan altijd nog.

Ik zie dat het model bij Rob in de uitverkoop is. Hier kun je ook een saffier glas in laten zetten. Ik stuur even de link en een afbeelding. Je moet soms wel een beetje geduld hebben bij Rob. Maar bij mij altijd correct geleverd.

Ja, helemaal gezien het een 36mm is is het prima te doen voor veel verschillende polsen. Veel plezier met geven :+1:

3 likes

Vallen ze klein dan?

Heeft niet iets met groot of klein vallen te maken, watvoor horloge op stalen band je ook neemt, je zult hem altijd op maat moeten (laten) maken.

In dit geval zou ik dat dus laten doen, scheelt ongeveer 3 nagels en een schroevendraaier die je aan het eind kan weggooien.

1 like

Haha nee joh valt echt wel mee! Even dat dingetje naar beneden duwen en schuiven.

Horloge van mijn vrouw.

2 likes

Dan doe ik het verkeerd, want dat was meerdere malen bij mij het resultaat. Ik hou van vijfjes, maar niet van de armband.

Typisch ook dat jij hem niet op die armband hebt maar op een nato. Toeval? :wink:

De wensen van mijn vrouw zijn ondoorgrondelijk. Ze vond het zomers.

Ik hoor net dat je het horloge zelf gaat dragen :rofl: 5jes zijn geen miskoop!

2 likes

Zou net als anderen stellen hem meteen op een ander bandje doen. Verder is het een erg leuk horloge voor wie er om de zoveel dagen mee bezig wil zijn. In de vorm van op tijd/datum zetten (paar minuten voor zodat die 20 sec per dag na een paar dagen op tijd loopt als die te langzaam loopt.). Veel horlogeliefhebbers vinden dat leuk. Het is geen horloge voor wie er geen omkijken naar wil hebben.

Dit klinkt als een kandidaat voor een Citizen Eco Drive. Loopt op zon of kunstlicht, loopt erg nauwkeurig, loopt als het moet 180 dagen door zonder licht en is altijd 100 meter waterdicht dus nooit zorgen over waterschade. Een metalen band kan iedere juwelier voor een paar knaken op maat maken. En er is veel keuze uit diverse modellen. Kortom, zorgeloze horloges die altijd op tijd lopen en tegen een stootje kunnen :+1: