Gisteren mijn eerste SNZG ontvangen (de zwarte SNZG15 met domed saffier glas). Zeer blij mee…mooi clean model, zeer goed afleesbaar, en erg licht op de pols natuurlijk. Een leuk zomer klokje imo.
Nu is het nog even afwachten hoe het zit met de accuratesse van het 7S36 mechanische uurwerk. Ik heb al eea gelezen erover en lijkt wel goed te zitten, sommigen halen zelfs 5-6 sec per dag.
Dat is ook mijn ervaring, het lijkt wel alsof als je er alleen maar naar kijkt, het spul al begint te lopen.
Oh ja, die vijf van mij lopen van -2 sec. tot +6 sec. per 24 uur.
Het lukt mij iedere keer weer om mijn horloges behoorlijk precies af te stellen. Dat doe ik met een technisch hulpmiddel (Timegrapher).
Mijn 7s26/36 Seiko’s lopen tussen +4 en +8 p/d, soms nog beter. Mijn laatste aanwinst (Seiko 55 Fathoms) loopt zelfs tussen 0 en +2 sec p/d.
Een nieuw uurwerk heeft overigens ca twee weken de tijd nodig om “in” te lopen. Het is verstandig om hiermee rekening te houden, anders kun je later misschien nog een keer aan de bak.
Dat klinkt allemaal prima wat mij betreft. Alles tot +10sec per dag vind ik prima…dat is 1 minuut per week en even in het weekend bijstellen is dan zo gebeurd.
Mijn enige andere automaat, de TWCO Air Controller, loop op minus 6 a 7 sec/dag, maar die is makkelijk snel bij te stellen vanwege de hacking optie…dat is bij de SNZG lastiger.
Ik heb verschillende automaten en wissel regelmatig. Dus als een horloge iets voor of achter loopt maakt mij niet zoveel uit. Draagcomfort en looks staan boven nauwkeurigheid wat mij betreft.
Als je een horloge zoekt met minimale afwijking, dan kom je gauw bij een quartz terecht. Daar heb ik er ook een aantal van, maar die worden minimaal gedragen. Ik gebruik ze vooral om mijn automaat gelijk te zetten als ie uit de doos komt om gedragen te worden.
Die SNZG15 heb ik sinds gisteren ook en die lijkt heel erg netjes te lopen. Ik zal 'm eens precies bijhouden om te zien wat de afwijking is.
Ik verwacht dat dit horloge iets minder secuur loopt dan zijn quartz zusje, de Seiko SGD453P1. Die heb ik ook, maar door een uitgelopen batterij gaat daar een nieuw uurwerkje in. Nog een reden om me bij en automaat te houden…
Ik ben voornamelijk atoomgestuurde horloges (Citizens en Gshocks) gewend en een enkele quartz, en heb momenteel 2 automaten (w.o. ook een TWCO Air Controller). Zelf koop ik een automaat dan ook zeker niet om de accuratesse, maar het moet wel een beetje leuk blijven…ik had eerder bijvoorbeeld een Lumtec M52 die meer dan 1,5 minuut achterliep…per dag! Dat was echt teveel van het goede 1 a 2 minuten per week vind ik netjes en kan ik mee leven.
Ik denk dat het met de SNZG wel los zal lopen…ik lees hier goede dingen en ook een beetje Googlen levert eigenlijk alleen maar positieve reacties op en het zit met de accuratesse waarschijnlijk dus wel goed.
Eens zien over een paar weken wat mijn SNZG15 doet…
De 7s26 wil nog wel eens wat meer fluctueren en is wat positiegevoeliger dan een ETA. Dat hoeft niet persé slechter te zijn:
De mijne loopt als enige mechanische horloge continue door (sinds aanschaf in voorjaar 2014, heb ook een winder waar hij soms op gaat). Ik heb de kroon sinds een jaar terug niet meer open gehad (afgezien dan één keer een uur terug, en één keer vooruit voor dst sinds reguleren) en de afwijking van atoomtijd was gedurende dat hele jaar nooit meer dan een sconde of 20. (!!) Als ik wil kan ik hem makkelijk op een paar seconden houden zonder aan de kroon te zitten.
Toen ik mijn SKX kocht liep hij ca 6 seconden achter. Het “inlopen” duurt zoals ik overal lees enkele weken tot enkele maanden. In mijn geval liep hij bij aanschaf ca min 6 per dag. Dat bleef gestaag vertragen gedurende een jaar en 2 maanden. (Afwijkend gedrag ja, ook een vervelend grote afwijking op het laatst). Elke week weer wat trager. Het stabiliseerde na 14 maanden lopen op min 56 seconden.
Dat ging nog wel consistent, de laatste metingen steeds over een week gemiddeld:
57,0135746606335 spd
57,3767441860465 spd
55,6223175965665 spd
56,2869955156951 spd
56,7150837988827 spd
56,8975609756098 spd
(zoveel cijfers achter de komma zijn onzin natuurlijk maar het zag er iig stabiel uit)
Na een 2 maanden stabiel lopen heb ik hem laten reguleren. Nu is het dead on. Dat wil zeggen, als ik op de atoomklok in mijn woonkamer zie dat hij iets voorloopt bij het afdoen dan ligt hij een tijdje “dial down”, en dan wint hij 0 tot 5 seconden, meestal 3 (in een nacht/tijdens werdag). Loopt hij achter dan leg ik hem crown down, en dan verliest hij 0 tot 3 seconden, meestal 2 (in een nacht/tijdens werdag).
Hij is goed gereguleerd dus, en dat is een voor een groot deel echt geluk hebben met een 7S26 want dat reguleren gaat lastig want er is alleen een grove verstelling.
Backhacken is me nooit gelukt met dit ding, met sommigen lukt het wel. Als hij ooit een keer stilvalt zal ik het na wakkerschudden eens proberen (lukt beter met bijna geheel ontspannen veer).
In de winder loopt hij nog niet optimaal, dat geeft 4 seconden per dag verlies. Daarom laat ik hem meestal iets voorlopen. Dat kan ik nog wel oplossen door het aantal tpd van de winder te verhogen en hem dan 'snachts op de wijzerplaat te leggen, dan kan ik de dagen op de winder ook nog wel “uitnullen”.
Mijn horlogemaker zegt: zo’n 7s26 moet toch wel binnen de 10 seconden te krijgen zijn. Wat hielp was dat ik precies wist hoeveel seconden hij versnellen moest.
De winst met minder goed onderhouden vintage horloges kan helaas nog wel eens tegenvallen is mijn ervaring, de cosistentie is dan nog wel eens weg. Ik heb er ook die behoorlijk goed lopen.
Ik had tot voor kort een ETA die ik op de 4 seconden voorloop zat per dag, en dat vrijwel positieonafhankelijk. Dan heb ik het toch liever zoals met dit SKXje.
Ik heb of had 7s26’s die tussen -10/+15 sec/24 h doen. Met als uitschieter SKX011J +2sec/24h
Maar soms inderdaad positie-afhankelijk + of - naargelang positie. Best tof als je eentje met minimale afwijking hebt zoals de SKX, kan je nog finetunen als je het horloge afdoet en in een bepaalde positie legt, beetje OCD, maar 't blijft leuk
Hij is afgeregeld en ik heb er rekening mee gehouden dat je hem 's nachts af doet. Leg hem dan plat neer, op deksel of op glas, liever niet op zijkant.
Ik heb, als ik het zo even kan bedenken (ja ik heb iets teveel horloges, op dit moment:wink:), vijf horloges met een 7S-uurwerk. Geen enkele loopt meer dan 5 seconden voor of achter. Ik leg ze altijd face-up op m’n nachtkastje en (uiteraard) in de horlogedoos.
Verder, zoals al gezegd, is het één beweging en lopen met de 7S en daarnaast is het enorm storingongevoelig en loopt het, zonder onderhoud, gemakkelijk 20 jaar probleemloos door. Imo een van de beste uurwerken ooit gemaakt. Misschien niet fraai gedecoreerd en van een superfancy merk. Maar wel in-house geproduceerd door een mooi merk en bomb-proof en da’s ook wat waard.
Niets mis mee inderdaad. En prima uurwerk als ik het zo allemaal lees. Nu in de eerste 2 dagen zit ik op - 9s/dag. Rustig een paar weken / maanden afwachten en eens zien wat mijn SNGZ15 doet.
Ps gisteren alvast een nieuwe zwarte Hirsch Liberty besteld
Precies. En dat is toch eigenlijk precies wat je wil?
Wat Seiko, imo, dan nog net even beter doet dan Honda in dit geval, is er een prettig ogende verpakking omheen maken.
Niet zo spannend misschien, maar nu de 1e week achter de rug is loopt mijn SNZG15 precies -7 seconden per dag gemiddeld. De eerste paar dagen was het nog -9, maar daarna stabiliseerde het. Prima, nu nog even afwachten of het verandert de komende maanden…