Mijn 2,5 jaar oude seiko solar chrono loopt opeens niet meer.
Nu kreeg deze niet de meeste polstijd, maar genoeg om de solar cell (?) opgeladen te houden. Gister weer eens gepakt en hij bleek niet meer te lopen. normaal is FF wat zon voldoendes, maar zelfs een dag op de vensterbank doet m niet ontwaken. De chronoloopt btw ook niet.
Na de tijd instellen wel de kroon goed ingedrukt
neem ik aan ?
anders zou 2.5 jaar toch echt te vroeg zijn om de
accu te moeten vervangen,
( + 10 jaar lijkt me meer op z’n plaats )
misschien aan de hand van het serienummer op het deksel
de werkelijke leeftijd zien te achterhalen.
1 van mijn solar/zender gestuurde casio’s deed het ook niet meer. Maar een dag in de vensterbank was bij deze ook lang niet genoeg om op te laden. Ik heb het horloge een aantal dagen in de vensterbank laten liggen en s’avonds onder de schemerlamp. Een paar dagen later liep ineens weer op tijd en goed.
Ik heb een Citizen eco drive die pas weer gaat lopen na een reset (kroon uittrekken en direct weer indrukken). Maakt dan niet uit hoe lang je het ding in de zon legt, hij moet die reset hebben.
Kan t zijn dat de accu uitgeput is? Ik heb 2 casio tough solars uitgeput, doordat ze te weinig ligt kregen. Zaten meestal onder de mouw. 'S avonfs onder n spaarlampje. Bleek niet genoeg. De 1e keer dacht ik t n maandagochtend geval was. Maar bij de 2e begon ik me achter me oren te krabben en te vermoeden dat t waarsch te weinig ligt is. Sindsdien leg ik ze allemaal wanneer ze niet gedragen worden achter t vensterbank en geen problemen meer gehad.
Bedankt voor de tips, maar ook na nog lange tijd
op de venterbank in het zonnetje is er geen
beweging in te krijgen
Wat ik bedoel, is dat ik m’n solars nu achter het vensterbank leg, om te voorkomen dat de accu mankementen krijgt. Pas overigens wel op voor oververhitting als straks de zon er vol op schijnt.
Welke oplossing is er voor de Seiko Solar SNE109P1? Ik heb hem per ongeluk een week of meer op het glas in een laatje laten liggen. Meerdere dagen op de vensterbank gelegd. Hij maakt dan sprongetjes van 2 sec. maar zodra hij te weinig licht heeft stopt ie ermee. Het is deze: