Seiko solar loopt niet meer..tips gevraagd

Mijn 2,5 jaar oude seiko solar chrono loopt opeens niet meer.

Nu kreeg deze niet de meeste polstijd, maar genoeg om de solar cell (?) opgeladen te houden. Gister weer eens gepakt en hij bleek niet meer te lopen. normaal is FF wat zon voldoendes, maar zelfs een dag op de vensterbank doet m niet ontwaken. De chronoloopt btw ook niet.

Iemand een idee wat ik er het beste mee kan doen?

Alvast bedankt voor jullie hulp

Na de tijd instellen wel de kroon goed ingedrukt
neem ik aan ?

anders zou 2.5 jaar toch echt te vroeg zijn om de
accu te moeten vervangen,
( + 10 jaar lijkt me meer op z’n plaats )
misschien aan de hand van het serienummer op het deksel
de werkelijke leeftijd zien te achterhalen.

grt. Gerard

1 van mijn solar/zender gestuurde casio’s deed het ook niet meer. Maar een dag in de vensterbank was bij deze ook lang niet genoeg om op te laden. Ik heb het horloge een aantal dagen in de vensterbank laten liggen en s’avonds onder de schemerlamp. Een paar dagen later liep ineens weer op tijd en goed.

Misschien nog even volhouden?

Groet
Herman

1 like

Ik heb een Citizen eco drive die pas weer gaat lopen na een reset (kroon uittrekken en direct weer indrukken). Maakt dan niet uit hoe lang je het ding in de zon legt, hij moet die reset hebben.

Kan t zijn dat de accu uitgeput is? Ik heb 2 casio tough solars uitgeput, doordat ze te weinig ligt kregen. Zaten meestal onder de mouw. 'S avonfs onder n spaarlampje. Bleek niet genoeg. De 1e keer dacht ik t n maandagochtend geval was. Maar bij de 2e begon ik me achter me oren te krabben en te vermoeden dat t waarsch te weinig ligt is. Sindsdien leg ik ze allemaal wanneer ze niet gedragen worden achter t vensterbank en geen problemen meer gehad.

Bedankt voor de tips, maar ook na nog lange tijd op de venterbank in het zonnetje is er geen beweging in te krijgen :frowning:

Zo oud kan het horloge niet zijn, heb deze nieuw gekocht bij een winkel en het model is nog niet vele jaren op de markt

Voor de volledigheid, het gaat om dit model:

Anders Rob misschien eens mailen.

1 like

Gewoon naar Rob brengen die zet er voor een paar centen zo een nieuwe accu in.

Erik11 Schreef:

Bedankt voor de tips, maar ook na nog lange tijd
op de venterbank in het zonnetje is er geen
beweging in te krijgen :frowning:

Wat ik bedoel, is dat ik m’n solars nu achter het vensterbank leg, om te voorkomen dat de accu mankementen krijgt. Pas overigens wel op voor oververhitting als straks de zon er vol op schijnt.

Moet een rest kwestie zijn

robbie409 Schreef:

Moet een rest kwestie zijn

Reset?

‘Reset kwestie’ klinkt goed… ff googlen

EDIT

Gevonden:

1. Unlock the crown and buttons.
  2. Pull out the crown to the second
    click.
  3. Keep pressing down Button A and B
    for 3 seconds or longer.
  4. Push the crown back into the normal
    position and check if the small
    second hand moves as normal.
  5. S c r e w all
4 likes

Reset deed de truuk

Kan dicht :slight_smile:

1 like

Ik zei het al :slight_smile: Mooi dat ie weer werkt!

Erik11 Schreef:

Reset deed de truuk

Kan dicht :slight_smile:

Handig heh, zo een forum :smiley:

Anders lag ie gisteren voor een euro op de vrijmarkt :+

Reset ha, autocorrectie grapje

Bedankt voor jullie hulp!

Seiko wordt beloond met een dagje polstijd :wink:

1 like

Dit is echt top, fijn zo’n forum!
Ga meteen de mijne ff checken…

1 like

ZO, nou ben ik benieuwd of dat met mijn Citizen ook gekund had hihi, nou ja, die loopt ook weer, en is al wel wat ouder.

Hier liggen de solar horloges ook op of bij de vensterbank voor zoveel mogelijk licht. hoeft niet direct in de zon, gaat om het licht.

Handig!

Deze oplossing heb ik meteen maar even opgeschreven voor het geval ik het ooit nodig mocht hebben bij mijn eigen Seiko Solar Chronograph!

Welke oplossing is er voor de Seiko Solar SNE109P1? Ik heb hem per ongeluk een week of meer op het glas in een laatje laten liggen. Meerdere dagen op de vensterbank gelegd. Hij maakt dan sprongetjes van 2 sec. maar zodra hij te weinig licht heeft stopt ie ermee. Het is deze: