Bedankt voor de tips, maar ook na nog lange tijd
op de venterbank in het zonnetje is er geen
beweging in te krijgen
Wat ik bedoel, is dat ik m’n solars nu achter het vensterbank leg, om te voorkomen dat de accu mankementen krijgt. Pas overigens wel op voor oververhitting als straks de zon er vol op schijnt.
Welke oplossing is er voor de Seiko Solar SNE109P1? Ik heb hem per ongeluk een week of meer op het glas in een laatje laten liggen. Meerdere dagen op de vensterbank gelegd. Hij maakt dan sprongetjes van 2 sec. maar zodra hij te weinig licht heeft stopt ie ermee. Het is deze:
Diepontladen is slecht voor de batterij, dat kan de capaciteit (soms sterk) doen verminderen, of zelfs het eind van het bruikbare leven van je batterij betekenen. 2 seconden jump is “low battery” indicatie. Laat hem gewoon nog in de vensterbank liggen. Als het over een dag of 10 nog niet beter wordt moet je de batterij vervangen. Het best kun je een solar permanent in de vensterbank bewaren. In het licht, uit de directe zon. Ik heb zelf een semidoorzichtig wit plastic plaatje wat direct zonlicht tegenhoud (hitte is slopend voor batterijen). Direct in de winterzon kan wel trouwens, hij wordt daar niet echt warm van. Verkleuring door UV licht heb je dan nog wel trouwens, dus zodra ze vol zijn (ik heb alleen G shocks met solar en dus met batterij indicator) gaan ze uit het directe licht.
Over dat…Niet direct in het zonlicht leggen…
Weet niet of dat bij alle solars is maar weet van mijn Citizen dat er overheating protection opzit dus kunnen ze gewoon in vol zonlicht (denk ik)
Een horloge in de zon kan heel heet worden. Een heet horloge heeft een hete batterij. Dat is slopend voor de batterij.
Maar vertel eens over die overheating protection?
Dat is een eigenschap (en geen beveiliging) van de display. Geen beveiliging van de solar unit, en dus ook niet van de batterij, waar het om gaat in deze draad