Seiko solar werkt niet (soms wel ;-))

Hoi allemaal,

Ik ben tot nu toe een “lurker” geweest op dit forum. Prachtig forum hier en boordevol informatie. Ik ben geen verzamelaar, maar vindt horloges wel interessant. Vooral de techniek, maar ook als sieraad.

Ik heb 2 Seiko’s, waarvan er eentje het niet goed doet. Het is een Seiko Prospex Solar Chronograph SSC425P1 met V176 movement:

Deze stopt regelmatig. 4 of 5 jaar geleden is ie bij Seiko geweest. Ik weet niet zeker of de accu toen vervangen is, maar wel service en volgens Seiko niks aan de hand verder. Daarna stond ie toch weer regelmatig stil. Als je de kroon in positie 2 zet en terug, dan ging ie weer lopen. Deze Seiko is toen in de lade verdwenen.

Nu jaren later (verhuisd, verbouwd, en weer wat rust gevonden) kwam ik 'm weer tegen. Ik vind 'm mooi en zonde om niks mee te doen. Ik gaf 'm wat licht, kroon uit en in en hij ging weer lopen. Het lijkt er op dat ie altijd binnen 1 dag weer stil staat en het lijkt er op dat de seconde wijzer altijd op 20sec stil staat. Kroon uit/in en dan loopt ie weer. Als de accu leeg raakt zou de seconde wijzer 2 sec. moeten verspringen, maar dat heeft deze nog nooit gedaan.

Heeft iemand advies wat ik er het beste mee kan doen? Toch nog een keer naar Seiko voor reparatie of naar iemand die jullie op dit forum waarderen? Ik woon in Venlo en iets op rijafstand zou leuk zijn, maar opsturen is ook geen probleem.

Alvast bedankt!

Welkom iig :partying_face: ik heb je topic naar de juiste categorie verplaatst. Hier heb je meer kans op respons.
Succes!

You need to Reset the watch…

1 like

Bedankt!

Bedankt! Ik ga het vanavond proberen. Bij mij gaat ie altijd lopen nadat ik de kroon uit en in doe, maar ik zal het nu eens met deze reset doen en dan maar hopen dat ie blijft lopen…

P.s. Doe Butt-head de groeten :wink:

Dit klinkt als een over-ontladen batterij, die wil nu niet meer. Zeker als ie langer dan 6 maanden in een laadje heeft gelegen oid.

Ik heb zelf een ander probleem met deze die geen reset-functie heeft; Zolang deze indirect licht heeft, ik zet hem meestal in de schaduw in de vensterbank, dan gaat ie super. maar zodra ik een dagje in de zon loop staat ie plotseling stil. Ik heb het vermoeden dat deze problemen heeft met de anti-overlaadfunctie en dat deze in 1x volledig ontlaadt. Ook hier geen low-charge indicatie met een om de zoveel seconden verspringende secondenwijzer.
Na rustig opladen werkt hij weer prima.

Dit soort problemen hoor je nooit bij Eco-drives, Seiko Solars geven mij niet echt meer een zwitzerleven gevoel.

Dat moet je met een solar ook nooit doen. Eigenlijk met een Eco Drive ook niet, trouwens. Ik vraag me af waarom we dat nooit over Citizens horen. Worden de meeste daarvan door non-enthousiastelingen gekocht, op één of andere manier?

Hoe dan ook zorg ik dat al mijn solar horloges (Seiko en Citizen van m’n vrouw, Citizen en Junghans van mij) gewoon altijd iets van daglicht krijgen. Geen vol zonlicht, per se, maar wel dagelijks wat licht. Ik zie die horloges bijna als plantjes… Niet overvoeren, niet laten verhongeren.

2 likes

Dat dus :slightly_smiling_face:

edit:

Waarschijnlijk gewoon beter. Ze waren er ook eerder mee dacht ik.

Mijn Seiko Solar staat vrolijk ergens in de vensterbank als ik het niet draag.
Nog altijd alle volle strepen - - -

5 likes

Heb mij Ecodrive (Nighthawke) een paar jaar geleden eens stil laten vallen, maar na een dag of 2 met wat licht erop is hij weer vrolijk gaan lopen. Dus tegenwoordig staan mn ecodrives permanent op de vensterbank.
Hij is nu 11 jaar oud.

Geen idee of de citizens ook dit soort “seiko-kuren” hebben…

Deze is gaaf :star_struck:

1 like

Wat een super vet digitaal horloge!

1 like

Leuk verhaal, wel heeeeeeel langdradige intro :grin:

Helaas :pensive: na reset liep het horloge, maar een paar uur later stond ie weer stil met de secinde wijzer op 20 zoals altijd.

Zoals ik al zei gaat het horloge altijd weer lopen, zodra ik de kroon uit en in doe. Daarna stopt ie na een paar uur weer en blijkbaar altijd met de seconde wijzer op 20.

Iemand tips? Reparatie? Waar? Of is dit unfixable?

Misschien is de olie ingedroogd en/of zit er ergens een vuiltje in de gear-train dat hij steeds op dezelfde seconde stopt.
Dit zou bij elke horlogemaker te fixen moeten zijn. Of een donor-uurwerk opsnorren.

Heeft’ie wel lang genoeg in de zon gelegen?

Lopen de wijzers wel vrij? Raar als die altijd op dezelfde plek stil staat

Ja, ben er van overtuigd. Heb het ondertussen al vele malen geprobeerd. Horloge in direct en i direct zonlicht (hele dag of zelfs dagen). Altijd hetzelfde resultaat. Kroon uit en in en hij loopt altijd meteen. Na een paar uur staat ie weer stil terwijl het horloge licht krijgt. Tot nu toe iedere keer de seconde wijzer op 20sec.

Ze lijken vrij te lopen. De secinde wijzer is die kleine links. Niet de grote in het midden. Dat is de stopwatch.

Dus de kleine seconde wijzer loopt apart van de minuten en uren wijzer.

Uurwerkje (UV17620R) en batterij (302334T ) zijn gewoon nog nieuw bij Seiko te krijgen. Ik zou de batterij eens vervangen maar niet met tweedehands donor spul aan de gang gaan, dan maar meteen er een nieuw uurwerk in.

1 like