Seiko SPB143J1, toeval bestaat niet

Vorig jaar, zomer 2020, kwamen er foto’s voorbij van vier Seiko’s divers, een hommage aan het 1965 duikers horloge. Ik had al eens met een herkenbare ’ die wil ik’ naar de zeer fraaie SLA017 gekeken en besloten dat het bij kijken zou blijven, nog afgezien van de onmogelijke verkrijgbaarheid was de prijs een ook dingetje, iets van rond de € 5.000,-
Wel een gaaf model.

Toen kwam de SPB143J1 Prospex diver watch, wat een fantastisch plaatje. Ik ga niet de juichende verhalen en reviews op YouTube herhalen, maar het is wel de Seiko die ik wilde. Af en toe wat rondgekeken en ze bleken niet zo gemakkelijk te verkrijgen, ook al is € 1250 best wel veel geld voor een Seiko.

Recent op de terugweg van Italië naar Nederland, hadden we een overnachting net onder Basel. 's Avonds na een lange tijd maar weer eens Chrono24 geopend en gezocht op Seiko SPb143J1. Zo vlak bij Zwitserland, wie weet. Op Marktplaats weinig te vinden en op Chrono24 stond er eentje te koop in Wiesbaden. Daar komen we langs! De handelaar in kwestie had goede recenties en kort en goed, 's middags was ik de eigenaar van een Seiko Prospex SPB143J1, flink stukje onder de listprijs en alle twee blij. Toeval bestaat niet.

Eerste indruk, precies wat ik zocht. Helemaal goed!
Eigenlijk moet ik zeggen, bijna helemaal. De RVS horlogeband is fraai voor een Seiko, zeer fraai. Alleen de massieve RVS band weegt nogal wat en de aansluitingen met de horlogekast zijn niet in lijn met de kwaliteit van het geheel. Nu heb ik een bandenwissel neurose, daarmee komt het wel weer goed.

Het uurwerk, een 6R35 loopt op dit moment iets meer dan een seconde voor per dag, erg goed, alleen kan dit in de eerste maanden nog veranderen.

Seiko, voor mij één van de beste horlogemerken ter wereld, heeft met de SPB143J1 een nieuwe klassieker in huis, misschien wel de ultieme Seiko!
Er zullen forumleden zijn die het absoluut oneens zijn met me. Geen probleem, ik neem mezelf al nauwelijks serieus en op voorhand geef ik je gelijk. Voor mij kon de vakantie niet mooier afgesloten worden.

89 likes

Blijft een geweldig horloge! Mooie aankoop :+1:t2:

Zeker! Mooi horloge, komt er dicht bij de SLA017 in de buurt.

1 like

Heel erg mooi! Geniet ervan!

Mooie Seiko! Leuk verhaal en lijkt mij ook perfecte afsluiting van vakantie. Enjoy :star_struck:

Heerlijk :yum: :+1:
Dat je hem persoonlijk afgehaald hebt tijdens je vakantie geeft het nog iets extra’s. Geniet ervan :ok_hand:

Ja het is een topper :+1: veel draagplezier gewenst.

1 like

Proficiat met deze knappe nieuwe aanwinst :+1:

Fraai! En lekker doorgepakt ook zo onderweg!

Dat is een hele mooie!

Super! Gefeliciteerd met de aanwinst.

Gefeliciteerd man! Zelf draag ik de 149j met veel plezier en inderdaad: Seiko is top in de 1K -categorie. Zoveel afwerking krijg je nergens voor dat geld!

Prachtige klok, veel draag plezier!

Mooi horloge,

Top!

3 likes

Weg mooi hoor! Hij liep een seconde per dag voor zei je. Is dat nog steeds zo, of is de afwijking groter geworden?

1 like

Het is uiteindelijk wat meer geworden en gestabiliseerd op + 2,24 sec per dag en dat is voor het 6R35 uurwerk zeer OK

1 like

Dat is inderdaad erg netjes. Ook beter in de plus dan in de min. Nog steeds blij mee?

1 like

Nog steeds zeer tevreden mee, voor mij het ultieme Seiko ontwerp met één minpuntje, de originele band is iets minder. Bij Strapcode een 20mm Jubilee besteld die in mijn smaak beter past en in ieder geval comfortabeler draagt. En af en toe een zwart leren band, is ook fraai.

3 likes

Dat verhaal van die band hoor ik inderdaad vaker. Dat is wel jammer.