Seiko SPB14X Only (Deel 1)

Wachten kan lang duren hè!

Waar heb je besteld?

Via uhrenlounge . Nou dat wachten valt gelukkig wel mee gezien ik ook een Damasko heb sinds kort. Zonder die zat ik nu wel te schuimbekken ja :grin:

2 likes

Hier ook even de korte review zetten die ik net elders heb gezet (wat dragen we vandaag topic):

Bevalt echt super. Ze mag blijven, en dat zegt veel, want ik ben de voorbije maanden/weken door de Sub, Explorer 214270 en Omega SM300m gegaan. Het is gewoon een leuk prijspunt voor een ‘premium feel’ toolwatch. Net en mooi genoeg zodat je met trots naar je pols gluurt, maar niet zó mooi en duur dat je er niets mee durft te doen. Prima balans. De schitterende afmetingen zijn een groot deel van de aantrek; niet te dik, niet te groot, en een perfecte lug 2 lug van ongeveer 47,5mm.

Neen, voor de algehele afwerking moet je het niet doen, onder de loupe ga je imperfecties vinden. Maar dat was ook zo bij de Omega, aan 3-4 keer dat prijspunt. En neen, voor de precisie van het uurwerk ook niet. De mijne heb ik gemeten op +9s voor de eerste 24u in mijn bezit. Niet subliem, maar binnen factory spec, en naar mijn mening goed genoeg. Ze doen daar bij Seiko zelfs bepaalde dingen beter dan bij Rolex. Belangrijkste voordelen versus de Sub vind ik het veel mooiere saffiertje aan de ene kant, en de veel betere ‘smudge-resistance’ aan de andere kant. Wat Rolex eigenaars zeker gaan herkennen; je zit de hele dag aan je horloge te poetsen.

Er zijn ook duidelijke verbeterpunten aan de Seiko tov de vorige generaties duikers uit hun stallen. De bracelet is een sprong vooruit, deze is nu ‘machine made’ en niet langer samengesteld uit geperste stukken metaal. Groot verschil. Ratelt niet, voelt solide, en doet eigenlijk alles wat je wil van een bracelet. Zoals steeds worden wat grotere toleranties gebruikt bij Seiko dus qua pasvorm en fitting van de endlinks zijn er nog verbeterpunten.

Al bij al een erg fijne moderne duiker aan een acceptable prijs. Deze doet mij de drang naar een Sub vergeten. Dat deed de Omega niet.

De minpuntjes die ik bij de mijne heb geconstateerd, maar die ik bedek met de mantel der liefde (je moet voor jezelf uitmaken of je dat ook zou doen):

-slechtere afwerking rond de lumepip;
-bezel aligneert niet schitterend;
-precisie is natuurlijk niet op niveau COSC;

Seiko home-run naar mijn mening! Heerlijk ding voor bbq, zuipen, vakantie, hiken, of wat dan ook. Dikke aanrader.

35 likes

Mooie review, ik krijg net te horen dat de limited edition de 20e wordt verwacht. En blijkbaar komt het zelden voor dat een limited edition zo snel uitverkocht is!

1 like

Ah das jammer om te horen… ik had de 10e geïnformeerd en toen zeiden ze ongeveer 3 weken (ongeveer nu dus :sweat_smile:) nog dik 2 weken wachten… :see_no_evil:

Is ie dan al uitverkocht? :astonished:

Dat was snel, gezien hij nog niet eens ‘released’ is!

Die datum, os dat van een winkel hier in Nederland?

Dat is de sbp149 toch?

Chef, stop nu eens met dit soort ongenuanceerde berichten te plaatsen, je doet er niemand een plezier mee.

1 like

Begint idd beetje vervelend te worden.

Niet allemaal hoor.

Zo kwaad is @koetsjh zijn reactie toch niet?

1 like

Was op Zoeff die ondertussen alweer naar de jachtvelden is gestuurd. Terecht.

4 likes

Aha…

Nog blij met je Seiko? Is de sluiting ook verbeterd zoals de rest van de bracelet? Ik durfde het niet aan dus op rubber gekozen.

@Drebin, :point_up:t2:

Edit: zie nu dat je het al gezien had

2 likes

Yep, prima sluiting. Erg tevreden met dit horloge :+1:t3:

1 like

Geniet ervan! Dank voor de review. Nu heb ik nóg meer moeite met wachten… :smile:

1 like

De AD die mij de mail stuurde had net genoeg voor alle pre-orders. Ging idd over de SPB149J1. Hoe het bij de rest zit weet ik niet.

1 like

Op uncleseiko

15 likes

Klopt het dat dit horloge alleen te koop is in Seiko boutiques?

1 like

Neen.