Seiko SPB14X Only (Deel 1)

Is het reguleren te doen door een leek met gereedschap en gezond verstand? Of is dit een taak waar je veel ervaring voor nodig hebt? En een timegrapher neem ik aan.

Uhm, loopt elk mechanisch horloge niet langzamer aan de pols? Behoudens quartz en eventueel exoten als (gyro)tourbillons?

Het is goed te doen, echter zou ik het wel eerst proberen met een goedkoop horloge of iig een horloge waarbij het geen grote impact heeft als je een fout maakt.
De eerste keer probeerde ik het bij een SKX met 7S26 (zonder hacking dus) en toen raakte ik de balance spring… Achja, ik wilde er toch al een NH36 inzetten :smiley:

Een timegrapher is zeker een aanrader, maar met een beetje gevoel en meetwerk elke 10 minuten kun je al een heel eind komen. Daarnaast moet ik wel zeggen dat ik het leuk vind om dit soort dingen zelf op te pakken ipv het uit te besteden aan iemand anders. (die het waarschijnlijk veel sneller en beter kan)

1 like

Ik draag mijn SPB149 elke dag, in de avond ligt hij in de la. Elke 2 maanden zet ik hem weer op tijd, moet dan toch de datum verzetten ivm 30/31 dagen per maand.
De afgelopen 3x dat ik dat gedaan heb loopt hij telkens 2-3 min te snel. Dat is dus in 61 dagen +120-180s.

Ff een beetje afronden levert dat gemiddeld dus +2,5 sec per dag, vind ik zeker goed genoeg!

1 like

Hier ook rond de +3 seconden per dag, +5 wanneer hij in de doos ligt. Kan me er nog niet aan storen. Zeker niet naast een vintage Connie die rustig 10 seconden in de min kan lopen :slightly_smiling_face:

Plaatje voor de sfeer:

4 likes

Lucky you, ik zit op dik 12 seconden per dag!

6 likes

ik vind de unsigned crown nog steeds cool. Past heel goed bij een tool watch! Ik zag online dat niet iedereen de clasp op dezelfde manier heeft zitten. Ik heb de clasp zelf zo dat het woord Seiko rechtop staat als je je pols draait. Jullie ook?

1 like

Heeft dit te maken met de afstelling misschien i.p.v. het uurwerk zelf?

Het is een fabrieks uurwerk, dus de range van die machine zal er wel voor zorgen. Geen idee hoe dat werkt eigenlijk.

5 likes

Bij mij loopt het uurwerk -4 sec per dag als ik het draag, maar als ik het weg leg (face up) loopt het juist sneller, +5 per dag. Dat houdt het dus mooi in balans als ik ‘m ‘s avonds af doe en loopt het horloge dus onderaan de streep schrikbarend accuraat :grinning:

1 like

Ohja, vergat ik bijna een foto…

Hier op een sailcloth band van Zuludiver. Wat een waardeloos bandje is dat! Bij eerste gebruik ‘breekt’ er meteen iets waardoor je gelijk een knik hebt. Bandje is veel te stijf, loopt niet met de pols mee en is het geld dus echt niet waard. @RLC : jij was benieuwd… koop m niet! :grinning:

De classic tropic band van Zuludiver is daarentegen bril-jant. Top kwaliteit, lekker zwaar rubber en draagt fantastisch. Foto’s volgen, want de band ziet er ook nog eens heel cool uit op de 147.
De originele fat spring bars van Seiko gaan er met een beetje hard duwen en wat spuug gewoon in. Dat vond ik nodig, want die quick release is vóór mij veel te fragiel en lijkt niet ver genoeg in de lugs te gaan.
Classic tropic van Zuludiver is dus aanrader voor de spb14x wat mij betreft!

2 likes

Alsof ik em al jaren heb😀

9 likes

6 likes

Waar blijven de foto’s? :yum:

1 like

Haha! Ik ben weekendje weg en heb de 147 niet mee. Nog ff wachten. En als ik een gulle bui heb maak ik ook nog foto’s met de Fratello strap van @Zulu. Dat komt er ook maar niet van… ach man ik heb ‘t zo druk :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 likes

Crosspost:

16 likes

Welke strap is dit? En waar vandaan? :grinning:

1 like

Dit is de waffle strap van BandR bands. Supercomfortabel en geen stof aantrekking :ok_hand:t2:

3 likes