Seiko SPB155 vs SPB147 Fit & Finish

Heeft iemand ervaring met zowel ze SBP155 als de SPB147? Is er groot verschil in fit and finish? Het prijsverschil is aanzienlijk, maar krijg je er ook wat voor terug in kwaliteit en afwerking?
Ik heb zelf de SPB155 en ben daar tevreden over, voelt voor mij net zoals alle voorgaande Sarb’s. De SPB147 ken ik echter niet in real life. Als het de moeite waard is wil ik nml de spb155 flipperen voor een spb147.
Het gaat me dus niet om de esthetische voorkeur want dat is te persoonlijk. En kwaliteit van de band maakt me ook niet uit, want beide vind ik ze het mooist op bruin leer.

Onderstaande foto’s zijn niet van mij maar van instagram geplukt. Mijn eigen SPB155 ligt bij Seiko voor reparatie (kroon pakt niet goed).

5 likes

Ik heb de SPB147 gehad en die is qua afwerking, look & feel en zo, echt een stap omhoog vanaf de SPB117J. De kast is strakker, er lijken hoogwaardigere materialen gebruikt en alles is wat crisper en mooier. Het verschil is niet enorm, maar wel substantieel. Ook mijn geliefde vriendjes @Fate_Amenable_To_Change en @anon2889582EV weten hiervan, want die hebben ze vanmorgen beide Seiko’s eveneens in de groezelige knuistjes gehad. :wink:

Dus dat zal hetzelfde zijn met de SPB155 verwacht ik.

3 likes

Ik zou zeggen: Luister naar ome @anon50762135.

De SPB147, en ook mijn SPB153 is van de beste shit die Seiko in recente tijd uit heeft gebracht op sport-horloge gebied.

Dat begint bij beide duikers bij het kristal. Saffier en saffier zijn twee verschillende dingen, en de saffiertjes die Seiko op beide duikers heeft gezet zijn echt, echt fantastisch. Helder, prachtig geslepen en net een klein bollinkje voor dat Vintage gevoel. Echt heel mooi.

De

van @anon50762135 is, in typische Alpinist stijl voorzien van een tikje plattere en koddig afgeronde indices op de plaat. Daar is op zich niks mis mee, maar het verschil in “pop” tussen die wijzerplaat en de beide duikers is echt goed waarneembaar.

De kastvorm van de SPB147 is ook nog eens veel complexer. In dat opzicht zou ik bijna zeggen dat ie meer waar voor het geld is dan mijn Willard. Maar daar komt ook nog eens bij dat er DiaShield op die duikers zit, waardoor ze mooi krasvast zijn.

Wat jouw horloge betreft, de SPB155: Ik vind ze best mooi. Ik zou zelf helemaal gestoord worden van het feit dat de lume in de wijzers en op de lume pips wit is terwijl de hele dial in een soort beige-vintage kleur bedrukt is.

Ik zag hier laatst ook iemand een IWC flieger posten die witte wijzers en drie witte indices had, maar waarvan de rest in beige-vintage gedrukt was, en ik kan gewoon niet tegen die keuze. Maar goed, da’s een esthetisch verhaal, kan een smaakzaak zijn.

Nu weet ik niet hoe de wijzers van de nieuwe Alpinisten zijn afgewerkt ten opzichte van de oude Alpinist, maar ik kan je wel vertellen dat de wijzer brushing/polishing van de SPB147 en SPB153 vele stappen omhoog zijn als je een SARB017 als vertrekpunt neemt. Da’s echt goed gedaan.

Hiermee niks tegen de SARB017 gezegd, want dat horloge was natuurlijk belachelijk laag geprijsd in z’n hey-day. Ik zeg alleen dat ik goed begrijp waarom de listprijs van de SRP147 gewoon 1050,- is.

Op staal is de SRP153 1250,- Euro. Als je dat afzet tegen de 710,- Euro listprijs van jouw SBP155, dan weet je exact waar die 540 Euro vandaan komt.

3 likes

I see what you did there :slight_smile:

Maar je hebt gelijk.

1 like

No you don’t. Horloge is al lang verkocht. :slight_smile: Lag twee uur voor ik dit schreef al bij PostNL.

2 likes

Die was dus te goedkoop, daarom zo snel weg. Waarom had je hem zo cheap neergezet?

1 like

Ah joh, ik zag voor 530 een nieuwe op eBay staan, en dacht, hij is redelijk gebruikt. Die heeft vier jaar dingen meegemaakt, dus waarom niet. Ik ga niet proberen vellen over oren te trekken.

2 likes

@Fate_Amenable_To_Change en @anon50762135 dank heren, goed verhaal. Mijn nieuwschierigheid naar ze SPB147 is alleen maar toegenomem. Ik ben gevoelig betere afwerking en materialen en wil daar best meer voor betalen.

Opzich valt het contrast in levende lijve mee, maar het is een gevalletje “once you see it…”

Ben zelf bij met de spb155, het is de alpinist die ik altijd wilde: geen kompas, de donkergroene, matte en korrelige wijzerplaat laat zich veel beter aankleden met een lederen band dan de sunburst groene van de sarb017 (was onmogelijk om daar een passende band voor te vinden) en weg met de opgelegde gouden indices. Geprinte indices op de spb155 vergroten de leesbaarheid. Maar qua fit & finish is het ‘gewoon’ een sarb017, harstikke goed dus. Maar ja, wat je omschrijft qua afwerking en materialen van de spb147…dat lonkt.

Ik vind het, los van de lume discussie, echt toffe horloges. Zowel de blauw, groen als zwarte gradient dials zijn supertof. Ook geprinte platen zijn voor mij prima, want inderdaad straf afleesbaar.

En dus eigenlijk dichter bij de historisch correcte jaren 60 alpinisten.

Neemt niet weg dat de SARB017 en z’n opvolger in het groen met de datumloep gewoon een iconisch cult-ontwerp is.

Kan ze echt aanbevelen. Alleen, als je makkelijk banden wilt wisselen kan ik de SPB143 aanraden. Die is weliswaar niet zo warm als de Tropic-gilt versie, maar het zal elke band op de planeet kunnen hebben, dat model.

1 like

Zeker, ik wil idd eentje om vaak banden te wisselen, alleen draag ik meestal bruine banden of zwart rubber. Bruine banden op de spb143 twijfel ik, die heeft een grijze sunburst wijzerplaat toch? Geen idee of dat gaat met bruin leer.

Ah, kijk. Dan is de tropic juist wel weer erg goed.

Zolang je geen navy-blauwe of grijze / bond nato’s wilt gaan doen is er niks aan de hand.

1 like

Dank, top dit.

1 like

Nu eventueel met een mooie korting te koop zag ik…

Met kortingscode “Blackweek” overigens

3 likes

Kijk aan!

2 likes

@Tulipan wil z’n SPB143 nog wel eens op bruin zetten, leer weet ik niet.

1 like

Mooi horloge ( ik heb hem ook ) maar een duiker op leer kan gewoon echt niet.

Ja zie je wel, bruin leer gaat als een malle op dit horloge. Gaaf!

1 like

Functioneel gezien moet ik je gelijk geven, maar esthetisch gezien kan het uitstekend. De laatste keer dat ik een duik heb genomen is al een aantal jaar geleden en douchen doe ik ook nooit met m’n horloge om.

3 likes

@Selfie

Ehm nee leer niet nee, dat mag zogenaamd niet op een duiker :wink:
Maar de 143 kan echt alle banden hebben! Ik ben vooral helemaal weg van de combi met een zandkleurige NATO.
Ik heb een bronzen (nou ja, bronskleurig…) two-piece-nato, soort bruin dus, dat gaat ook prima. Geen foto van helaas…

3 likes

Thanks voor het delen, ziet er goed uit! Ik heb bij nato altijd dat het mooi uitziet op foto’s of polsen van anderen. Op mijn eigen pols vond ik het nooit mooi en vind ik de omslag altijd tever uitsteken. Heb daarom geen nato’s meer.
Daarnaast denk ik dat de wijzerplaat van de 157 ‘het zwartst’ van de twee (vind ik mooier) de 153 is ‘te’ grijs en dat vind ik meer iets voor grijs, groen of zwart nato / canvas, rubber of staal.