Seiko spc139P1 of SSC357P1

Beste mede HorlogeFreaks,

Voor mijn verjaardag hebben familieleden en vrienden geld bij elkaar gesprokkeld, zodat ik een klokkie kan gaan uitzoeken rond het bedrag van 500,- Aangezien ik een goede daily beater zoek, heb ik voor Seiko gekozen (simpelweg, omdat ik nog geen Seiko heb) Ik ben uitgekomen op 2 mooie modellen, maar kan ondanks ze allebei gepast te hebben, gewoon geen keuze maken. Hopelijk kunnen jullie mij helpen of lig adviseren wat een goede keuze zou zijn tussen die 2. Ik bedoel dan: gaan voor de gewone Quartz spc139 of voor de Solar ssc357? Met solar heb ik helemaal geen ervaringen nl.

SPC139P1

SCC357P1

Graag jullie adviezen :blush:

Ik zou voor de solar kiezen: nooit meer batterijwissel, met als bijkomend voordeel dat de kast niet open hoeft. Dat schijnt in meer dan de helft van de schadegevallen de oorzaak van schade te zijn. Bij het openen kan er namelijk vuil, vocht etc in het uurwerk terecht komen.
Daarnaast heeft de solar een alarm, wat een praktische complicatie is.

1 like

Ik heb een enorme voorkeur voor solar. Omdat ik een hekel heb aan batterijtjes wisselen en ik dit eigenlijk gewoon een achterhaalde techniek vind, in een tijd waarin er zoveel handigere en meer duurzame alternatieven zijn, zoals solar, Kinetic of gewoon lekker traditioneel mechanisch.
Daarnaast vind ik in dit specifieke geval de SCC357 verreweg de knapste van de twee. Ik hou niet van cijferindexen en al helemaal niet van afgekapte en de big date vind ik ook… mwah… De SCC357 heeft een mooie klassieke wijzerplatindeling met een vleugje modern. Zo zie ik het graag. Dit is er een die ik zelf ook nog wel 'ns wil, misschien. De lederen band van de SPC139 vind ik dan wel weer mooi. Maar die kun je natuurlijk gewoon los kopen voor bij je SCC357, imo. Lekker beetje banden wisselen!

Veel succes en plezier met kiezen!

1 like

Ik zou denk ik ook voor de solar gaan. Die kan je vast ook op zo’n mooie racing band zetten en dan s ie helemaal af!

1 like

Dank voor de tips en meningen. Dat zijn idd wel een paar goeie punten van jullie! Bandjes wisselen, Heerlijk!. Kasten openen en batterijtjes wisselen ben ik ook niet dol op, daarom de meesten die ik heb zijn mechanisch. Het alarm van de Solar vind ik eigenlijk ook wel iets hebben. Vraag me dan wel af; hoef je bij een solair dan helemaal niets te vervangen na een aantal jaren (afhankelijk van het gebruik) Gaat de Solar cell oneindig mee? En stel je moet hierin iets vervangen, wordt het dan niet te kostbaar?

Hier een voorkeur voor de quartz. Vind de geribbelde bezel mooier en de dial is symmetrisch.
Solar is misschien wel een mooiere techniek, maar de accu kan ook slijten.

1 like

De solar! Supermooi ding. Ik hou van de quartz ook niet van de grote datum…

1 like

Je zegt 't zelf al. :grinning: Levensduur is sterk afhankelijk van hoe je ermee omgaat. Jaren in een la laten liggen leidt vrijwel altijd tot een uitgeputte accu. Gewoon regelmatig aan licht blootstellen en geen extreem geweld en zo’n horloge kan wel tot twintig jaar netjes blijven lopen. Nieuwe accu is natuurlijk wel duurder dan een ouderwets quartzbatterijtje vervangen. Maar tegen die tijd is ie toch al wel toe aan wat onderhoud. Dat kun je dan ook meteen doen. Exacte prijs van een accu zal Rob van Monsterwatches je aan kunnen helpen en mogelijk kun je deze Seiko solar bij hem ook nog wel voor een wat aantrekkelijker prijs dan bij de NL AD aanschaffen.

2 likes

Kijk, dat zijn goede berichten. Ik wil de Seiko als daily beater gaan gebruiken, dus dan moet ie gewoon lang meegaan en weinig onderhoud nodig hebben. Eens in de 20 jaar kan ik wel mee leven denk.ik… :joy:
Enne, goede berichten gehoord over Rob van Monsterwatches, dus ga ik eens informeren bij hem. :wink:

Dat uitputten door te weinig licht kan ik beamen. Heb dat 2x meegemaakt. Ik leg ze tegenwoordig achter het vensterbank, niet in direct zonlicht om oververhitting te voorkomen. Nu doen ze het al jaren zonder problemen.

Betreft je keuze, ik vind de 1e mooier. Maar gezien het je daily beater (wear?) moet gaan worden, zou ik ook voor de solar gaan. Persoonlijk zou ik voor een niet mechanische daily wear, een combi kiezen met solar en sync time, al dan niet via rc, gps, smartphone, etc.
Ik denk dan aan de Edifice racing modellen van Casio.

Of een ana-digi, wat persoonlijk mijn voorkeur heeft voor het snel aflezen en gebruiken van de extra functies.

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0690/2235/products/ECB-500D-1AER-casio_1024x1024.jpg?v=1432646597

Solar!
Ik hou niet van batterijen verwisselen. Ze stoppen altijd om de meest ongunstige moment.

Ik heb het quarz model pas bij watch2day voor 269 euro gekocht als dagaanbieding, vandaag 2 april hebben ze ook verschillende sportura aanbiedingen, zeker het kijken waard.

1 like

Ik weet niet of het ook voor deze modellen geldt, maar veel nieuwe quartz uurwerkjes hebben een EOL (end of life) indicatie, waarbij in de meeste gevallen de seconde wijzer om de 2 secondes verspringt.

Ja, maak niet veel uit. Ik zie het wel en denk “oh, ff in weekend batterij verwisselen” maar dan vergeet ik het weer totdat het te laat is.

2 likes

Dat is ook weer waar. Je moet het wel (laten) doen. Gaat niet vanzelf :smile:

Mijn persoonlijke voorkeur gaat daarom ook uit naar horloges die niet afhankelijk zijn van een batterij. Ik heb dat “straks is ie dood” gevoel vooral voor vakantie. Er gaat/ging daarom steevast een Casio solar mee op reis. Straks wellicht vervangen door m’n Kairos…

2 likes

Ik heb (nog niet zo lang) de Solar versie, ben er heel tevreden mee. HIER staan een aantal foto’s van mij.
Ik zou dus zeker voor Solar gaan.

1 like

Nou…vandaag even de stad in geweest en bij Siebel wezen kijken… wat een plakmerken hebben ze daar tegenwoordig zeg :stuck_out_tongue: Maar goed, Siebel had beide modellen liggen in ieder geval. Bleek al snel dat ik het Solar model mooier vond ook. Prachtige dial met tafelpatroon trouwens. Ik mocht hem meenemen voor een bedrag van 399,-… echter en helaas bleek het klokkie niet in orde te zijn. 4 medewerkers zijn ermee bezig geweest om de datum te zetten en een alarm in te stellen, maar kregen het niet voor elkaar… er was echt iets niet in orde met de bediening.knopjes, had ik dus absoluut niet verwacht van Seiko, maar goed, alles kan stuk en foutjes kunnen nu eenmaal voor komen duur of niet, dus heb hem ook niet gekocht. Nogmaals ‘helaas’ , want het lijkt mij een mooie en handige daily beter (als ie werkt ;)) dus even verder zoeken en kijken. :slight_smile:

Nog even verder zoeken

1 like

Ga ik zeker doen! Maar nu kom ik net deze afgeprijsd tegen voor 539,-… en op enkele voor mij onbekende sites voor nog minder :grin:
Ik vind hem wel heel mooi eigenlijk, Is het een pd een betere/verstandigere keuze?

voorbeeldfoto