Seiko Sportura trio met nieuwe aanwinst

Gisteren weer een nieuwe aanwinst ontvangen ter aanvulling van de Seiko Sportura collectie: de Chronograph Retrograde Perpetual (SPC047P1).
Ik had die hier nog niet langs zien komen, en wilde die wel met jullie delen.
't Is dan wel geen automaat, maar op zijn manier ook wel weer bijzonder.

Een erg stoere en stevige klok, waarin Seiko een “retrograde” datum-aanduiding in heeft verwerkt met een perpetual kalender. Erg apart gedaan, maar als je het niet vaak gebruikt, heb je de handleiding nodig om te weten welke datum (maand/jaar) het nu is.

De weekdag staat in de bovenste subdial weergegeven, en dmv de grote oranje wijzer zie je aan de achterkant in een soort halfronde vorm het dagnummer van de maand (in de bezel tussen de 12 en 8 uur-positie).
Wil je dan ook nog de maand weten, moet je op de knop rechtsboven drukken, en geeft dezelfde halve cirkel de maand aan (in de bezel tussen de 8 en 11 uur-positie).
Bij nog een druk op rechtsboven verdraait die halve cirkel naar de schrikkeljaaraanduiding (in de bezel tussen de 11 en 12 uur-positie).

Ook grappig is het onderste subdial voor instelling van de alarmtijd. Die is op basis van een 24 uur verdeling. Eerst had ik telkens het idee dat die subdial niet gelijk liep, maar dat is een kwestie van wennen.

Plaatjes:

Frontaal

Op de volgende foto wordt bijna 11 uur 's-ochtends op dinsdag de 3e aangegeven. Dat het ochtend is zie je op de alarm-subdial.

Drukknoppen, schroefkroon en kleur-accenten

What else?

Het Sportura Trio

En hier zie je dat hij de 7e maand aangeeft (ooops, nog instellen)

Gefeliciteerd met deze prachtige klok en dat het een kwarts is maakt niet uit heb je tenminste meer functies(tu)

Gefeliciteerd en hij ziet er goed uit. Leuke foto van een supertrio.(tu)

Gefeliciteerd met het supertrio :slight_smile:

Ach, een keer een quarz moet toch kunnen :D. Ik vind datumaanwijzing door middel van een wijzer altijd leuk, of het nu een automatisch klok is of niet.

Hierbij een paar foto´s van neef Citizen, ook met een datumwijzer in een 3 kwart cirkel, maand, tweede tijd (ook in het rondje bij de 7) enz, incl wekker en minute repeater, wat toch een behoorlijk zuivere klank geeft zodat je ook de tijd ook kunt horen slaan.

Groet,

Herman

Dat is inderdaad een leuke Citizen.
Die geeft de datum duidelijker aan, omdat hij er met de punt naartoe wijst.
Op mijn Seiko ben je geneigd verkeerd te kijken…

Ben je geneigd om nu te denken dat het de 28ste is ipv de 3e aug?

Ik denk dat dat een kwestie van wennen is.:slight_smile:

Herman

Gefeliciteerd met deze leuke,mooie en vernuftige klok. Ik ben het wel eens met Orisfan, wennen, want ik moest ook 3x kijken naar datum, ochtend/middag enz. niet echt overzichtelijk maar wel een leuke complete selectie sportura’s(tu)

Leuk—trio—tjeX(

Zeker een mooi setje zo!
Je had niet de neiging om een keer een andere kleur wijzerplaat te kopen?
Kan ook gewoon je lievelingskleur zijn natuurlijk!

Gr,
MB

Zeker een mooi trio(y) Die middelste is dat nou een kinetic direct drive?

Dat is inderdaad een kinetic direct drive (SRG005P1)
Die is nog een slag zwaarder dan de Chronograph Retrograde Perpetual.

Stoere verzameling. En erg leuk om te zien hoe ze gebruik maken van die paar wijzers om van alles te laten zien. Vind 't op m’n Citizen ook erg leuk om te zien hoe alle wijzers rond tollen om naar de betreffende functie te gaan. En helemaal als ik m’n alarm zet.

Proficiat!

Leuk klokje, ik heb zelf laatst voor een leuk prijsje de uitvoering met leren band (SPC047P2) op de kop weten te tikken. Dit is de mijne:

Hoi,

Een heel bijzonder trio :slight_smile:
De platen zijn voor mijn smaak wat druk, gezien de mogelijkheden zal het echter moeilijk anders kunnen. Het zijn sportieve klokken, voor iemand die van techniek houd. Ik vind de banden geweldig, leuke schakeringen van mat/glanzend.

Seiko blijft een leuk merk, eerlijk is eerlijk.

Veel plezier met dit sportieve drietal (tu)

Groet,

Nico.

WilSeiko Schreef:

Dat is inderdaad een kinetic direct drive
(SRG005P1)
Die is nog een slag zwaarder dan de Chronograph
Retrograde Perpetual.

http://www.vanexel.com/images/seikosrg005p1indonke
rmetlicht.jpg

Ok ja dat dacht ik al. Heb zelf de Velatura direct drive gekocht en zat nog te twijfelen tussen die en deze want ze zijn exact even duur. Mag ik vragen waarom je voor de sportura bent gegaan?

Ik snap alleen niet echt waarom Seiko niet als volwaardig merk wordt geacepteerd. Ze hebben een goede historie, hebben gefigureerd in alle mogelijke sporten en Bond films en zovele dingen meer waar veel zwitserse merken jaloers op zijn en leveren vaak ook nog eens de nieuwste techniek. Dat de prijzen wat lager zijn dat het zwitserse spul, ok maar een beetje Seiko kost toch ook wel 500 euro tot ver erboven wat Zwitserse instapmerken als Certina of Tissot ook kosten. Bovendien vind ik dat ze mooie horloges maken voor jonge jongens zoals ik (18 jaar) in tegenstelling tot bijv patek philippe die toch op een veel ouder publiek mikt.

Ik had eerst de Velatura Direct Drive gekocht (zie foto, samen met een 29 jarige Seiko h601). Omdat ik inmiddels ook wat andere klokken had verkocht, heb ik daarna ook de Sportura erbij gekocht. Ik heb altijd al een zwak gehad voor de Sportura’s (naast mijn voorliefde voor oude ana-digi’s).

Dat Seiko door velen niet als volwaardig wordt gezien, boeit me niet zo. Het gaat er voor mij om wat ik ervan vind. En ik vind het solide, betrouwbare klokken. Dat ze daarbij wat gunstiger zijn geprijsd dan de wat meer “gewaardeerde” merken, is dan alleen maar meegenomen. Hoewel Seiko ook aardig prijzig aan het worden is.

Seiko Velatura Kinetic Direct Drive naast H601-5050

dit plaatje behoeft wijnig commentaar(tu):} helemaal top.

WilSeiko Schreef:

Ik had eerst de Velatura Direct Drive gekocht (zie
foto, samen met een 29 jarige Seiko h601). Omdat
ik inmiddels ook wat andere klokken had verkocht,
heb ik daarna ook de Sportura erbij gekocht. Ik
heb altijd al een zwak gehad voor de Sportura’s
(naast mijn voorliefde voor oude ana-digi’s).

Dat Seiko door velen niet als volwaardig wordt
gezien, boeit me niet zo. Het gaat er voor mij om
wat ik ervan vind. En ik vind het solide,
betrouwbare klokken. Dat ze daarbij wat gunstiger
zijn geprijsd dan de wat meer "gewaardeerde"
merken, is dan alleen maar meegenomen. Hoewel
Seiko ook aardig prijzig aan het worden is.

Seiko Velatura Kinetic Direct Drive naast
H601-5050
http://www.vanexel.com/images/seikosrh005p1velatur
aenseikoh601_30jaarseiko.jpg

Die linker heb ik momenteel. Echt een super klok(y) Mooi uiterlijk en mooie techniek. Ben het helemaal met je eens dat Seiko kwaliteit is, zeker de betere lijnen.

Indrukwekkend setje sportievelingen moet ik zeggen (tu)

@ Meijrhj

Ook top met die leren band! Is deze ook los te verkrijgen ergens?! Ik heb de versie met de stalen band (SPC047P1), maar ik zou af en toe wel willen afwisselen…

Groet,
Mike