Seiko spring drive tegenhanger

Is er een horloge huis dat iets maakt dat lijkt op een Seiko Spring Drive, met de mooie vloeiende secondewijzer?

Ja… Echter wel een compleet andere techniek. Bulova Accutron nu kun je voor vintage gaan maar ze maken ook nieuwe horloges.

1 like

Ja, daar heb wel het een en ander over gelezen. Maar dat zijn alleen quartz modellen… Zijn ze er ook met een automatisch of mechanisch uurwerk?

Spring drive is eigenlijk ook beetje n quartz. Wat er imho t dichtstbij komt is misschien wel n kinetic.

Ja, ze maken gebruik van een quartz kristal en nog wat elektro stuff om de veerton mooi te laten aflopen. Maar de kracht komt dus wel vanuit de veer bij spring drive en niet, zoals bij kinetic uit een accu( die wel weer is opgeladen met kinetische energie).

Die zijn er alleen heb je dan weer een uurwerk met een veelvoorkomend tikgetal. Dan zit je toch alweer in de buurt van de hi-beat uurwerken van Seiko of de Zeniths.

Maar de hi-beat uurwerken lopen met 36 kbph. Dat lijkt vloeiend, maar t tikt nog steeds…
Dat is toch wel apart dat alleen Seiko een uurwerk heeft ontwikkeld dat wel volledig vloeiend afloopt.

Waarom hebben de andere horloge fabrikanten niet zoiets op de markt?
Of hebben de zwitserse merken er de doelgroep niet voor?

De Bulova precisionist, wel quartz natuurlijk en niet duur.
Secondewijzer loopt volmaakt vloeiend.

groetjes Lenno

Spring Drive slaat de energie op in een veerton & is totaal opgebouwd als een klassiek mechanisch horloge. Het heeft enkel geen klassiek ankerwerk. Het aflopen van het horloge wordt elektro-mechanisch gereguleerd met referentie aan een kwarts kristal. Een kinetic is een quartz horloge, waar de energie mechanisch wordt opgebouwd & opgeslagen in een accu. De enige overeenkomst die ik zie, is dat het merk vaak Sony is :wink:

N.B. Een Spring Drive gebruikt slechts een minimale hoeveelheid elektrische energie. Sony geeft als voorbeeld dat als alle horloges ter wereld een Spring Drive zouden zijn (uitgaand van 6 miljard horloges), ze 150W energie zouden opwekken en gebruiken. Denk dat je met de capaciteit van 6 miljard kinetics een stad(swijk) zou kunnen oplichten…

Ja dit!

Maar zijn er vergelijkbare systemen?

Denk toch ook eens zoiets aan te schaffen binnenkort, zeer leuk die vloeiende secondenwijzer op een quartz.

Nee, seiko springdrive is uniek daarin.
Alternatief zijn de stemvork uurwerken. Bulova, Certina en Omega ( quartz).

1 like

Op zich zou een quartz uurwerk ook prima vloeiend kunnen lopen maar dit is ongunstig voor de batterijduur, dat is ook de reden dat Seiko bij de ontwikkeling van het eerste quartz uurwerk koos voor het tikken met een seconde interval.

Het Seiko SD uurwerk is gecompliceerd en uniek.

Als het je om de vloeiende secondewijzer gaat, kijk eens op TZ-UK oftewel Timefactors naar de Smiths “Seafire” PRS-37, deze heeft een heel apart ISA quartz uurwerk dat vier keer per seconde tikt, zodat het net een electrische klok is.

http://www.timefactors.com/smiths.htm

Ziet er nog gelikt uit ook.

Daddel.

1 like

Ja de stemvork uurwerken. Die ken ik wel heb onlangs nog staan kijken naar een bulova accutron II snorkel.

Toch best apart dat alle andere merken niet zo innovatief zijn? Of mis ik iets, zijn er andere bedrijven die zo een grote technologsische innovatieve invloed hebben op horloges?

De Seafire is een fijn horloge, ik draag het graag. De secondewijzer gaat echter niet zo vloeiend als van een automaat, hij tikt 4 keer per seconde en dat valt met het blote oog (mij in ieder geval) op.

Beste allemaal,

Ik vind dat de secondewijzer van dit horloge vrij soepel loopt.
En helemaal mechanisch!

http://www.breguet.com/en/history/inventions/high-frequency

Groet,
Arvid

1 like

Hier nog wat background mbt springdrive:

Ik snap dat spring drive niet echt met iets te vergelijken is. Maar bedoelde dat kinetic er volgens mijn het dichtbij komt. Dichtbij in de zin vd combi v n rotor die voor de energie toevoer zorgt en n quartz crystal heeft.

Hier n artikel die t verschil vbsprijg drive met de rest omschrijft.

https://www.timelessluxwatches.com/reviews/how-spring-drive-works

Mooi artikel!