Seiko spring drive tegenhanger

dan kun je ook een el primero uurwerk nemen, loopt ook al in behoorlijk kleine stapjes.

Ik begrijp wat je bedoelt. Ze hebben allebei een kwartskristal aan boord & ontlenen hun energie aan wiebelende polsen, maar daarmee houdt de vergelijking voor wat mij betreft op. Bedankt voor de link naar het artikel. Interessant! Het onderstreept m.i. nog een keer dat de Spring Drive, met uitzondering van het echappement, een mechanisch horloge is.

1 like

marnix, je mag blijven sputteren :wink:, maar voor mij zijn de verschillen tussen een spring drive en een kinetec zo essentieel, dat de overeenkomsten bijna bijzaak zijn. Zeker voor een WIS.

1 like

Vogens timelessluxwatches gaat de spring drive vloeiend te werk, terwijl de rest toch in kleine stapjes tikt. Ik dacht echter dat n stemvork horloge ook vloeiend liep. Met MN slechte oogjes zie ik t echter niet zo goed. Spring drive is wel vertelt vloeiend. En stil best FF wennen voor n merendeels mechanisch horloge.

Ik wil niet sputteren. De vraag was of er iets op leek. Kinetic en eta’s variant erop kwam voor mij er t dichtst bij. Maar ben t eens dat spring drive spring drive is en t uitgangspunt heel anders is dan n kinetic.

Ik bedoel het niet onaardig :kissing_heart:. Maar we hebben vastgesteld dat er geen mechanisch horloge is wat er op lijkt. Zelfs de beloofde Breguet 20Hz loop nog steeds met (verdraaid) kleine stapjes.

Als de vraag dan en daarnaast is, of er iets met “de mooie vloeiende secondewijzer” is, dan is denk ik een stemvork-horloge of die nieuwe Bulova relevant antwoord kan zijn. Of het 100% vloeiend is, weet ik overigens niet.

Maar het antwoord op de vraag kan toch nooit een Kinetic zijn. Daar zullen we het toch wel over eens zijn? :innocent:.

Niet alleen het uitgangspunt is heel anders, het resultaat ook :smiling_imp:

1 like

Ach, het is maar Japans. Als het Zwitsers zou zijn geweest, dan was het Haute Horlogerie. Nu is het slechts een minder bekend neefje van de Kinetic…

Haute Horlogerie lijkt voor 99% van de horlogeliefhebbers voorbehouden aan Zwitsers. Dat is natuurlijk feitelijke onzin. Er worden buiten Zwitserland de meest prachtige dingen gemaakt. Het positieve is, dat het de individualist de kans geeft, zich te onderscheiden van de massa :yum:.

2 likes

+1

Vloeiend genoeg mijn gedacht :wink:
Bulova Precisionist

Het ziet er ook voor mij vloeiend uit! Maar de “innernerd” in me wil toch graag weten of het nu echt vloeiend is of toch in discrete stapjes gaat?

ja klopt, spring drive en stemvork = vloeiend.

Spring drive is uniek. Er zullen ongetwijfeld de nodige patenten op zitten. Als het zwitsers was geweest dan was het in europa ook bekender/meer verkocht. Nu is het slechts Japans, maar de echte kenner kan hier zijn voordeel mee doen. Je moet de klokken natuurlijk ook nog mooi vinden, maar ik ben inmiddels overtuigd geraakt door de ongelooflijke nauwkeurigheid, prachtige loop en de ruime gangreserve. Mijn MM600 kan ik gerust een hele dag wegleggen en dan heeft hij nog voor 2 dagen reserve en dat kan ik van al mijn zwitserse uurwerken niet zeggen. Er is op internet veel te vinden over deze uurwerken, die ook in de Grand Seiko’s worden gebruikt. Zelf heb ik de overtuiging dat de zwitsers niet het alleenrecht hebben op de bewering de beste uurwerken te maken. Uit andere landen komt ook heel veel goeds.

Groet Bert

4 likes

Ben het met je eens. Je vind zonder problemen een Swiss Made horloge voor onder de 100 euri, maar wij horlogeliefhebbers gedragen ons collectief als gebrainwashde marionetten. Als er Swiss Made op staat, gaan we hijgend hoera roepen. Als dat er niet op staat, moet het een goedkoop & minderwaardig klokje zijn. Het pleit niet voor ons IQ…

4 likes

Een horlogehobby is in de basis al een beetje krankzinnig… :wink:

Dan is er ook nog de (2015) geintroduceerde Piaget 700p.
Lijkt erop alsof dit het dichtst bij Spring Drive in de buurt komt, met mechanische delen (rotor/veerton), omzetting in elektrische energie met een soortgelijke ‘glide wheel’ achtige oplossing, en een quartz regulator ipv echappement.
Onduidelijk of dit, net als bij Spring Drive, ook zou resulteren in die prachtige vloeiende secondewijzer (omdat de veer direct de secondewijzer aandrijft en de regulator hierbij slechts ‘afremt’) of dat de aandrijving een (elektrische) stappenmotor gebruikt. In het laatste geval gaat de nuance dan natuurlijk meer richting Kinetic dan Spring Drive…

Hoe dan ook, de Piaget 700p heeft uberhaupt geen secondewijzer dus wie zal het zeggen. Stiekem denk ik dat het ontbreken van secondewijzer direct te maken heeft met de ‘smoking gun’ dat aandrijving gewoon met stappenmotor gaat, dus de bekende quartz tick ipv vloeiend - en het feit dat een secondewijzer energie ‘vreet’ (daarom heeft een Bulova Precisionist ook een duidelijk kortere batterij interval).
Lijkt me duidelijk dat Piaget, ondanks ronkende marketing, best nog wat in te halen heeft op gebied van energie management / efficiency (de lagere ‘resolutie’ en een gangreserve van 42 uur vs. Seiko’s 72 uur geeft al genoeg aan).

Ik vind het sowieso niet zo’n fraai ding, en houd toch een beetje het gevoel van ‘second to finish is first one to lose’. Maar ben misschien ook bevooroordeeld :wink:

2 likes

Aldus, 1 jaar later.

Ach, wat is een jaar in het licht der eeuwigheid… :smiley:

En staat weer mooi bovenaan.

Doet trouwens het zgn. Meca-quartz ook niet zoiets?

Denk dat het er aan ligt wat je precies bedoelt met ‘meca quartz’, die term is over de jaren heen gebruikt voor verschillende hybride oplossingen - van ‘kinetic’-achtige oplossingen (in essentie, rotor en capacitor ipv batterij) tot toepassing van een quartz timer/motor om een mechanische chronograaf module aan te drijven.

Zie ook http://www.qahill.com/tz/mq/mq.html en http://wornandwound.com/chronography-8-meca-quartz-really-poor-relation/

Nee, geheel niet :wink:. De VK Chronograph Series (VK61, VK63, VK64, VK67, VK68, VK73 & K83) van Seiko dochter SMI zijn meca quartz.

Korte beschrijving:

They are a hybrid meca quartz movement. The quartz is used for operating watch and a mechanical module for the chronograph.