Wie weet (of kan voorspellen/beredeneren) wat er gebeurt als je een GrandSeiko Springdrive uurwerk probeert te demagnetiseren. Met zo’n 15 euro blauw Ali apparaat bijvoorbeeld.
Dit omdat het principe van regulatie (letterlijk) draait om magnetisme.
Dit is hoogstwaarschijnlijk wel de manier om een springdrive te slopen, omdat een kleine electromagneet het balanswiel afremt tot de correcte snelheid.
Als de daar een demagnetisering op loslaat maak je kans dat het interne cirquit dat niet echt leuk gaat vinden.
Bij welke magnetische sterkte de boel ook echt ophoudt weet ik niet. Seiko heeft namelijk ook duikhorloges met de 4800 ampere/meter - 60 gauss classificering (bijna standaard quartz).
Mjah, dát vroeg ik me dus af, of een elektromagneet daar van over de emmer gaat, of weer ‘gewoon’ doorgaat omdat de gelijkspanning het magnetisme herstelt…
Even het gedetailleerde filmpje van Seiko bekeken. Het balanswiel (voor zover je dat zo kunt noemen) heeft een permanent magneet die je volgens mij niet kan beïnvloeden. Maar ik vrees dat je in de elektromagneet een zodanige spanning kunt induceren dat je de elektronica die m aanstuurt kunt opblazen.
Ik zou persoonlijk mijn SpringDrive ver weg houden van dit soort apparaten.