Ik had even tijd over en besloot om mijn Seiko SRP003 even in het magere herfstzonnetje te zetten

De SRP003 is er één die je zelden ziet op de diverse fora. Een klok met kenmerken uit verschillende duurdere lijnen van Seiko.
Het is een mechanisch horloge welke aangedreven wordt door een 4R16 uurwerk. Dit uurwerk is de jongste telg van Seiko en zal waarschijnlijk de plaats gaan innemen van de huidige 7sXX serie.

Het is een nauwkeurig uurwerk dat niet met de hand op te winden is en niet vanzelf stopt als je de prettige stevige kroon uittrekt.
Ik ben niet bedreven in het fotograferen van horloge´s maar probeer een algemene indruk te geven van deze fraaie Seiko.
Want fraai is hij zeker. Er zijn genoeg kenmerken die ervoor zorgen dat deze Seiko prettig is om naar te kijken.

Het heeft zowel klassieke als moderne trekjes.
De klassieke kenmerken zijn de wijzers die zwaardvormig zijn, voorzien van een uiterst efficient laagje Lumibrite. De wijzers doen me denken aan die van Omega. Ze zijn goed zichtbaar onder welke hoek dan ook en zijn prachtig afgewerkt.
Een andere kenmerk dat klassiek oogt is de wijzerplaat. De binnenkant heeft een wafelstructuur. Dit doet wat denken aan de Premierlijn van Seiko. Geen slechte famielie-gelijkenis dunkt me. De wijzerplaat heeft een prettige dieptewerking waardoor je ogen blijven geniet van de veelzijdigheid van dit ontwerp.

Een ogenschijnlijk contrast is de kast. Deze kast is zondermeer modern en origineel te noemen.
Ik vind dat de bandaanzetten lijken op die van een Seiko Ananta qua vorm en grootte.
De bovenkant is gepolijst en de zijkanten zijn geborsteld. Hierdoor zie je dat er aandacht is besteed aan de afwerking en worden de bandaanzetten prominenter in beeld gezet. Een gewaagde keuze omdat ze groot zijn en overheersend. Toch past het wel allemaal en is het een harmonieus horloge.
De lunette heeft vier schroeven die waarschijnlijk cosmetisch van aard zijn maar in ieder geval iets toevoegen aan deze Seiko. Het ontkracht de klassieke kenmerken niet maar benadrukt wel dat dit horloge een masculiene toon heeft.
Uiteraard is het draagcomfort goed zoals je mag verwachten van een Seiko.Deze valt prettig om mijn pols van 16,5cm ondanks de lengte van maar liefst 52mm.
Minpunten zijn dat de kast en de bandaanzetten een lederen band vragen die afgerond is en de vorm van de kast volgt. Een rechte band zou leiden tot een gapend gat tussen band en kast en dat kan natuurlijk niet. Ik heb een Hirsch Medici besteld, een bruine, soepele band van een schapeleer die ook in de zogenaamde vliegeniersjassen wordt gebruikt.
Deze reeks is een aanrader. Ze zijn groot maar niet lomp. En hoeweel er veel familiegelijkenis is tussen deze lijn en de duurdere lijnen van Seiko staat dit horloge manhaftig zijn mannetje en is het daardoor een mooi, veelzijdig horloge die onder een manchet past maar ook bij andere gelegenheden en kledingstukken niet zal misstaan.

Enige specificaties:
Maten/gewicht:De diameter is 4,1 cm, inclusief de kroon is deze 4,5 cm.
De hoogte van de kast is 1,2 cm.
Hij weegt 184 gram met de standaard stalen band.
De afstand van lug tot lug is 5,2 cm.
Lugbreedte: deze is 22 mm
Het horloge is waterdicht tot 5 atm.
Saffier glas.
Het uurwerk is Seiko caliber 4R16.