Seiko SRP705K1

Ik ben nieuw hier op het forum en eigenlijk een groentje in horlogeland. Veel verstand heb ik er dus niet van.
Wel vind ik het prettig om het horloge wat ik draag een beetje aan te passen aan de kleding en situatie waarin ik mij begeef.

Echter wil ik graag naast enkele horloges welke uitsluitend op het uiterlijk zijn gekocht, ook een horloge kopen wat niet op een batterij loopt maar mechanisch en/of middels hand opwinden.
Op de site van Seiko heb ik mijn oog laten vallen op de Seiko SRP705K1 ( http://www.seiko.nl/collections/ProductDetail.aspx?id=SRP705K1 )

Nu zou ik echter van jullie (toch kenners volgens mij) graag weten wat jullie hiervan vinden. En dan bedoel ik niet zozeer het uiterlijk, want dat blijft persoonlijk, maar misschien dat iemand mij kan vertellen of het voor zijn prijs een goed horloge is.
Natuurlijk zie ik bij Seiko ook veel duurdere modellen staan maar ik wil het momenteel nog enigszins betaalbaar houden.
Het feit dat de achterkant een zgn. doorkijkglas heeft vind ik juist een bijzonder leuke bijkomstigheid (ik heb begrepen dat niet iedereen daar een liefhebber van is).

Dus: wat denken jullie; leuk horloge voor iemand die tot op heden altijd Quartz horloges heeft gedragen of zeggen jullie: 'niet doen, er zijn in die prijsklasse betere of mooiere horloges te koop?

(By the way, overal staat het horloge geprijsd voor €265,- Maar bij Brandfield kwam ik hem tegen voor slechts €185,-)

1 like

Allereerst, welkom op HF!

Ik ben niet bekend met deze Seiko lijn. Dus kan niet zo veel zeggen over hoe deze horloges in het echt zijn. Maar puur afgaand op de specs is het niet heel bijzonder maar ook zeker niet slecht. Voor 75 euro kan je ook een automatische Seiko 5 kopen al.

De kast is ook vrij fors, ik weet niet of jij dat fijn vind? Waar ben je naar opzoek voor horloge?

Hallo Elge, welkom!

Je bent op de goede weg :thumbsup:
En die Seiko SRP705K1 is een goeie deal voor 185
en heeft ook nog eens een wat nieuwer winding/hacking uurwerk
zeer betrouwbaar!
En ook 10ATM waterdicht, mooi klokkie!

Gewoon doen en raak dan vertrouwd met een automatic.

Succes!

Grt.

Kijk ook eens op www.monsterwatches.nl
ben je gelijk aan het goede adres in nl als het Seiko betreft.

Grt.

1 like

Niks mis mee, dus kopen als je hem mooi vindt :+1:

Welkom Leo,
Lijkt me een prima keus. Goede eigenschappen zoals @drex al vermeldde. Qua looks, het computerfotootje op de Seiko site is vreselijk, in real life ziet het horloge er prima uit. Succes met je keus!

1 like

Een goed horloge. Niks verkeerds aan. Wanneer je nog niet zo veel ervaring hebt met het wisselen van horloges (en dus verschillende maten/diameter qua kast), misschien verstandig het horloge real life te passen.
Het eerste horloge dat ik via internet kocht bleek veel te klein (38mm). Een miskoop dus. Weet niet wat je nu hebt?

Wat ik nú heb?

Hugo Boss - HB136 (welke helaas niet meer loopt. Batterijtje vervangen en…loopt nog niet. Pas 5 jaar oud).
Oriënt - GW01
Calvin Klein - K4N 211
Henry London - Holborn HL 39

En nu ben ik op zoek naar een ‘gewoon eenvoudig ogend’ horloge. En de specs bij dit exemplaar stonden me wel aan: automatic, hand opwinden, doorkijkglas achterzijde.
Daarnaast qua uiterlijk met leren band (bruin of zwart; maar geen zwart lak), zilverkleurige kast.

3 likes

Je hebt al een aantal horloges zie ik.
Zoals gezegd, met de Seiko kun je niet fout gaan.

Seiko heeft heel veel meer horloges dan op de site staan. Mischien dat je daar eens naar kunt kijken. Ook horloges die in mijn ogen wat eenvoudiger ogen, zonder cijfers en patroon op de wijzerplaat bijvoorbeeld.

Ik weet niet hoe groot je huidige horloges zijn en of je dat prettig vind maar 42mm voor een horloge als dit is best veel. Mischien dat je een keer kan passen voordat je hem koopt?

Dank jullie voor jullie reacties.
Het horloge heb ik inmiddels besteld. Indien het te groot zou zijn, of het is gewoon niet naar mijn zin (maar dat verwacht ik niet) dan gaat hij
gewoon retour naar de winkel.

Ik wilde graag een zilverkleurige kast én een automaat. Welnu dat is waarschijnlijk wel gelukt. En nog voor een leuke prijs ook.
Echter was het bedoeld als uitbreiding op mijn bescheiden collectie. Dan had ik een zilverkleurige kast met lederen band, goudkleurige kast met lederen band, volledig zilver, volledig goud en volledig zwart.
Maar doordat mijn Boss (goudkleurig met lederen band) er de brui aan gegeven heeft; en ik inmiddels volgens mij begrepen heb dat 5,5 jaar voor een zgn. mode-horloge ook niet abnormaal is, zou er wel eens een vervanger voor kunnen komen.
Maar misschien toch beter voor een echt horlogemerk te gaan?
Of dat een automaat zou worden dat weet ik nog niet maar misschien kinetic of gewoon een Quartz. Ook Seiko?

Nogmaals dank voor jullie reacties tot zover en ik zal hier plaatsen wat mijn bevindingen zijn zodra ik hem binnen heb (waarschijnlijk morgen al; wat duurt wachten toch lang🤗)

2 likes

Zoals beloofd hierbij nu mijn eerste bevindingen over de SEIKO SRP705K1

Horloge donderdagavond besteld bij Brandfield. Zoals eerder gezegd, een aanbieding van €265,- voor €185,-
Deze keer voor het eerst iets besteld via Afterpay; lijkt aantrekkelijk. Eerst wordt het product bij je thuis afgeleverd en wanneer blijkt dat je het toch niet wilt behouden (om wat voor reden dan ook), dan stuur je het gewoon retour. Bestel je meerdere producten welke je na levering niet allemaal wilt behouden, dan stuur je alleen deze terug. Na ca. 14 dagen zal er een factuur van Afterpay volgen met daarop uitsluitend de producten welke je wél gehouden hebt.
Komt er dus op neer dat je, net als in een gewone winkel, alleen de producten betaalt die je ook daadwerkelijk afneemt.

Nou, het zal mij benieuwen.
Vrijdagavond tussen 18:00 en 21:30 zou het volgens de daaropvolgende mail geleverd gaan worden.
Nou, wanneer je jezelf lekker zit te maken op iets dan duurt wachten dus echt erg lang.
En het lijkt nog veel langer te duren wanneer je op de bank zit, regelmatig naar de klok kijkt en de tijd echt heeeeeel langzaam naar 18:00 uur ziet gaan.
Wanneer het dan nog véél langer duurt voor het 21:30 is en er nog steeds niets is geleverd dan blijft er van een ontspannen vrijdagavond niet veel over.
Voor de zekerheid toch de mail nog maar eens nagekeken welke ik van Brandfield had gekregen.
Inderdaad, er staat toch echt dat het horloge tussen 18:00 - 21:30 uur geleverd zal gaan worden. En ook op deze vrijdagavond (voor alle slimmeriken die dan misschien denken dat ik in al mijn enthousiasme de datum misschien niet had nagekeken).

Maar wat blijkt?
PostNL heeft ook een bericht gestuurd, wat altijd het geval is, maar daar staat dat het pakket geleverd zal worden tussen 18:00 - 22:00 uur.
Dan kán het dus nog steeds.
Een kleine 5 minuten later gaat de bel.
De hond (of eh…hond; het gaat hier om een zogenaamde Papillon (Vlinderhondje), 't is dat het beestje blaft anders zou ze ook door kunnen gaan voor een uit de kluit gewassen rat met flinke vacht) slaat als een gek aan. Want tja, wanneer op dit tijdstip de deurbel gaat, dan móet het wel iets bijzonders zijn.

En ja hoor, er staat iemand van de pakketdienst met een doosje van Brandfield in zijn handen.
Zo blij als een kind ga ik met het pakketje in de woonkamer op de bank zitten waarna mij vrouw zegt dat ik nu wel weer rustig mag worden en straks met een gerust hart kan slapen.
Zo voorzichtig mogelijk maak ik het doosje open (het liefst scheur ik dat hele ding aan flarden om zo snel mogelijk bij de inhoud te zijn maar ik wéét me nog te beheersen.
Nog nét).

In het doosje zat…nog een mooi, chique stevig crèmekleurig zakje/doosje met ‘Brandfield’ er op en dicht gehouden met een zwart lint welke keurig gestrikt de inhoud binnen hield.
In één soepele beweging slinger ik de strik los en open het zakje.
En wat vind ik in het zakje?
Ja hoor, nóg een doosje…!
Maar dit keer met het opdruk ‘SEIKO’.

Met de grootst (op dat moment) mogelijke rust haal ik het doosje uit het zakje, zet het voor me op de salontafel en open langzaam (althans, voor mijn gevoel) het doosje…

Daar is ie dan; mijn eerste automaat.
Van Seiko.
Inderdaad, zoals in een eerdere reactie Cal219 al schreef, blijkt dat het exemplaar real life qua looks nog mooier is dan op de foto’s bij de advertenties.
Zo zijn de wijzers in het echt een stuk lichter van kleur en komt ook de wijzerplaat veel mooier over.
Hett kussentje met het horloge haal ik uit het doosje en vervolgens het horloge van het kussentje.
Ik draai het horloge om want ik wilde ook graag een doorkijkglas aan de achterzijde.
O ja, dat vind ik mooi.
Zo mooi dat ik me afvraag waarom je zo’n horloge draagt met de wijzerplaat naar boven gericht.

Ik ben zo onder de indruk van dit horloge dat het lijkt of ik na het uitpakken meteen besmet ben met één of ander virus.
Is dat nu het horloge- of het Seikovirus?
Na een paar minuten het horloge in mijn handen te hebben gehad en de datum en tijd ingesteld heb (de gebruiksaanwijzing van dit horloge had ik de dag ervoor al van de site van Seiko gedownload, doorgelezen en de inhoud geabsorbeerd als een spons) besloot ik toch maar om het om te doen.
Of het nu aan mij ligt dat weet ik niet maar op het moment dat ik het horloge om heb en een eerste blik op de Seiko om mijn pols heb geworpen, voel ik mij toch iets rijker dan daarvoor.
Wat kan een mens zich compleet voelen met een ‘echt’ horloge.

Jullie begrijpen waarschijnlijk wel dat ik dus uitermate content ben met deze aanwinst.
Het horloge bevalt mij in eerste instantie erg goed.
Maar…wel ben ik al weer aan het kijken naar een volgend exemplaar.
Ook een Seiko. Want inmiddels heb ik meer gelezen en weet ik nu ook waar de term ‘Seiko 5’ vandaan komt.
Ik hád al een paar horloges welke ik regelmatig draag/droeg maar zoals te lezen heb ik deze allemaal gekocht op het uiterlijk.
Nu mijn Boss het begeven heeft heb ik voor mezelf besloten om nog altijd een horloge op het uiterlijk te nemen maar…wél een horloge van
een gerenomeerd merk.
Geen modemerken meer voor mij.
Betekent in ieder geval dat de Boss vervangen gaat worden door een Seiko 5 (heb op aanraden van Drex ook gekeken op de site van Monsterwatches en eigenlijk ook al iets gevonden).
Daarna is het afwachten wanneer de Calvin Klein er de brui aan geeft zodat daar ook een ‘echte’ vervanger voor kan komen.
Voorlopig ben ik bijzonder blij met mijn eerste automaat van Seiko:

5 likes

De passie spat van het verhaal af , geniet er van!
Ben benieuwd wat de volgende Seiko gaat worden :smirk:

1 like

Mooi exemplaar! Vind zelf die Arabische cijfers goed passen. En voor dat geld ook nog!

1 like

Volgende maand wat knallers eraan vastbinden en …

:smile::+1:

1 like

Prachtig verhaal en heel herkenbaar ook.
Bedankt voor het delen!

1 like

Prachtige Seiko en een zeer goede keus. Veel draagplezier!!!

Leuk stuk tekst. Ik moest een paar keer lachen want dat kalm proberen blijven bij een dergelijk moment klonk erg herkenbaar :smiley:
Goed om te lezen dat die bevalt en sinds ik hier zit ben ik Seiko ook meer en meer gaan waarderen. Ze maken echt zoveel meer dan wat je hier in de winkels vindt en ook in alle prijsklassen.

1 like

Erg leuke tekst en goed geschreven. Welkom hier!
Ja, het is een mooie klok (zie mijn avatar…)
Alleen de band kon mij minder bekoren, zoals zo vaak bij Seiko. Kwalitatief echt minder. Maar een nieuw, mooier bandje is natuurlijk snel gevonden…

Dick

1 like

Top verhaal. Top horloge. Er gaan er nog veel volgen :wink: