Seiko SRPD73K1

Hallo iedereen,

Ik ben geheel nieuw op dit forum (wel al enkele malen bezocht) en heb me geregistreerd voor het volgende;

Ik heb zonet mijn eerste automatische horloge ontvangen: een Seiko SRPD73K1.
Horloge is (online) nieuw aangekocht en kwam met alle benodigde documenten en doos maar wel een lege garantiekaart (na eerder opzoekwerk lijkt dit ook geen uitzondering?). Voor de aankoop heb ik me toch zoveel mogelijk proberen in te lezen over zowel het horloge als een mogelijk “Feiko” aankoop.

Het horloge ziet er op het eerste zicht dan ook gewoon goed uit. De reden waarom ik dit topic open is het volgende: Volgens de SN (431498) zou dit horloge gemaakt zijn in maart 2014. Echter is dit horloge pas uitgebracht in 2019? Op de case achteraan staat verder nog 4R36-07G0. Kan de SN ook slaan op het movement dat uitgebracht is in 2011?

Alvast vriendelijk bedankt voor jullie reactie.

1 like

Foto’s?

Waar heb je m gekocht?

3 likes

Hi Ruud,

Hierbij enkele foto’s. Hopelijk duidelijk zo.
Achteraan kleeft de beschermfolie er nog op. Vandaar misschien iets wat wazig/vlekkig.

De verpakking e.d heb ik niet meteen bij me maar kan ik ook nog wel enkele foto’s van nemen indien nodig.

Het horloge is aangekocht op Amazn.nl met als verkoper zijnde Amazn zelf. Aangezien je het gratis retour kan sturen zag ik er ook niet meteen kwaad in. Een 3de partij verkoper zou ik niet aangedurfd hebben.

Deel 2:

Deel 3:

Als ik het vergelijk met de mijne zie ik geen bijzonderheden.

1 like

De 5 sports hebben geen serienummer meer dat overeenkomt met de productiedatum.

3 likes

Dit :point_up_2:t3: klopt… Kan er online niet heel veel over vinden, maar kwam wel dit tegen:

Since the mid 60’s Seiko watches are able to be easily dated from the serial number stamped on the back of the case. The first digit traditionally indicates the year number and the second digit the month, e.g. a new watch purchased today may have the serial 94xxxx that indicates that the unit was manufactured in April 2019.

Unfortunately the new Seiko Five Sports series models that were relaunched from 2019 do not follow this long standing serial number convention. The Five Sports series was updated last year and can be identified by new Five logo on the dial.
BRON:https://www.plus9time.com/blog/2020/8/20/new-five-sports-serial-number-format

1 like

Bedankt voor de link! Jammer dat Seiko hier mee gestopt is met deze reeks…

Na wat verder te zoeken met jullie informatie heb ik zonet een 2dehands advertentie van eenzelfde model gevonden waarop de serienummer begint met 09**** en de horloge is aangekocht op 17/09/2019 zoals het (wel) ingevulde certificaat ook bevestigd.

Ook nog een Engelse thread gevonden (https://www.watchuseek.com/threads/new-seiko-5-2019-serial-number-strangeness.5038795/) die dit ook lijkt te bevestigen.

Enorm bedankt voor jullie hulp, kan ik toch gerust naar bed wetende dat ik het niet moet terugsturen.

1 like

Dat wist ik niet, weer wat geleerd. Gaat het voor de andere (nieuwe) Seikos nog wel op?

Kun je gerust doen, ik zie niks geks aan deze Seiko…