Seiko SSK019

Ik kon hem er af trekken met flinke kracht

1 like

Oef. Heel slecht teken. Die bezel krijg je er normaal echt alleen af met een tool of een zakmes/caseback mes.

Los van die o, blijf ik hem niet vertrouwen. Ik zet mijn geld, jammer genoeg in op een erg goede fake.

Sorry voor het brengen van het slechte nieuws.

1 like

Als we het gelinkte filmpje volledig kunnen geloven, heeft hij ook de verkeerde secondewijzer. Geheel vlak, mat zwart en met kleine centrale opening.

afbeelding vs. afbeelding

edit: Bizar trouwens dat er kennelijk een markt is om dit soort horloges met zo veel precisie na te maken, met al die varianten. Seiko kan zijn enorme schaal gebruiken, maar hoe doen die namakers dat, vraag ik mij dan af.

1 like

Daar zit het hem juist in. Met CNC machines is het allemaal zo lastig niet meer en daarom zie je nog verschil in bijvoorbeeld bezel constructie en geponste onderdelen. Die seconde Wijzer wijkt bijv zoveel af, omdat die details inderdaad niet lonen.

Maar bedenk je dat een SSK019 list een kleine 500 dollar is. Als je die na kunt maken voor laten we zeggen 80, door CNC en loonslaafjes, is de kans groot dat heel veel mensen erin trappen. Want je zegt het zelf;

Mensen trappen er sneller in omdat ze niet kunnen bedenken dat dit echt gebeurd.

De markt voor fake high end is anders. Die is niet zozeer gericht op het besodemieteren van de koper, maar op het aanbieden van een nepperd voor mensen die willen doen alsof ze een echte hebben. Althans, dat is een erg groot aandeel.

Deze markt is echter anders. Hier is het doel om in de doorverkoop mensen te doen geloven dat die echt is en ze dichtbij list laten betalen (of althans met een dikke marge) voor een fake. Ook worden de verwisseld en retour gezonden.
Daar zit serieus geld in.

1 like

Dit is bij de originele Seiko kast niet anders vermoed ik?

1 like

Loonslaaf niet hoor. Ze produceren in lage loon landen, dat zeker. Maar ik zou niet durven stellen dat Seiko sweatshop achtige omstandigheden heeft.
De repro wereld staat daar echter wel om bekend.

Ik ben wel benieuwd @ferdiknoop hoeveel je ervoor betaald hebt. Soms kan dat een indicatie zijn.

Zo uit mijn hoofd 295 euro…

Hmmm… Dat is dus niet meteen een indicatie. Ik zou het verder niet weten, sorry.

Toch wel. Die prijs is heel goedkoop.
De betrouwbare buitenlandse verkopers zitten hoger, excl btw en verzending.

Ter referentie heb ik wat screenshots gemaakt van uurwerken, die origineel Seiko zijn. Ik vind de rotor o.a. op de jouwe nog steeds een soort van gecoat lijken. Een soort alu spray. Geen sunburst metaalbewerking iig.

Ik keek even snel. In Amerika zijn ze rond de 320. Daar komt verzenden en invoer bij. Dus je hebt gelijk.

1 like

Heb ook even de SSK001K1 erbij gepakt. Ik kan echt het verschil niet zien.

Deze foto is van Seiko. Deze lijkt op diegene die volgens jou fake is.

Lastig zo! :grinning:

O ja, nu zie ik het ook.

Vandaag ben ik bij een juwelier geweest en die had toevallig nog een seiko ssk019 liggen die iemand ingeruild had. Vrijwel identiek, ook het binnenwerk. Hij heeft het binnenwerk ook vergeleken met een ssk035 en zag ook geen rare dingen.

Het horloge was bij aankomst ingepakt in plastic en en er zit op de achterkant een sticker met een rode lijn. Dit zou ook een teken kunnen zijn van een valse. Toch moet ik zeggen dat op Catawiki heel veel seiko 5 gmt horloges op deze manier ten toon gesteld worden.

Ik denk dat de meeste van deze imitatie SSK’s een echt Seiko (standaard) uurwerk gebruiken, maar met een imitatie-rotor. Te lastig na te maken en volgens mij redelijk goedkoop in bulk in te kopen bij Seiko.

Dus de juwelier is ook genaaid?

1 like