Hoooiii,
Ik heb sinds deze week een watchwinder gekocht omdat ik sinds kort een 1601 heb wat geen Quickset functie heeft. Nu valt mijn seiko skx007 steeds stil terwijl die in de winder zit. Het maakt niet uit of ik de TPD op z’n max zet of dat links / rechts of beide kanten op laat draaien. Iemand een idee hoe dit kan?
Probeer de Seiko eens wat schuiner in de TPD te zetten.
Mijn rolex 1601 uit 1970 blijft in mijn watchwinder ook altijd doorlopen. terwijl ik een seiko had welke ook steeds stopte in de watchwinder. en ik zeg maar zo: Een Seiko is geen Rolex
Lukt me niet om een filmpje erop te plaatsen.
Zou het kunnen doordat ik het horloge in stil stand op de winder heb geplaats zonder gangreserve te hebben opgebouwd? ( had hem al een tijd niet gedragen )
Btw volgens mij heeft het schuiner plaatsen geen invloed op het horloge.
Zeker! Eerst even volledig opwinden, daarna opnieuw testen. Als 'ie (bijna) stil staat helpt een winder niet, dan helpt schuiner plaatsen dus ook niet. Een watchwinder is vooral ontworpen om 'm op gang te houden …
Een Seiko heeft een super-efficient automaatmechaniek, elke beweging van de rotor resulteert - zonder “dode slag” - in opwinden van de veer. Zowel Seiko als IWC gebruiken deze techniek, waarbij ze natuurlijk allebei wel zullen beweren de eerste te zijn geweest.
Wat ik zo zie, staan de horloges inderdaad veel te horizontaal.
Een SKX kan niet eens met de hand opgewonden worden, het 7S26 uurwerk heeft geen staand opwindrad. Hierdoor ontbreekt de connectie tussen de opwindas en het kroonrad. Als ik deze uit de doos vis, zwiep ik hem in de hand een halve minuut heen en weer, en ga hem dragen. In no-time (paar uur hooguit) is-ie dan aan de pols geheel opgewonden.
Dat kan hier dus niet. Ja, deksel er af en een schroevendraaier op de veertonschroef zetten. Dat zou ik maar laten, is een truc voor horlogemakers om hem aan de praat te krijgen op de werkbank.
Op het moment dat ik hem in de hand een halve minuut heen en weer zwiep begint die ook direct weer te lopen. Ik ga eens proberen om hem een tijdje te dragen en het dan opnieuw te proberen om te kijken of dat wel werkt!
Voorals nog zorgt de winder er in iedergeval niet voor dat hij begint te lopen.
Ûh, schudden dan maar? Het enige wat ik probeer ‘te zeggen’, in mijn eigen lekentaal, is dat als je hem helemaal dood op de watchwinder plaatst dat je hem dan (waarschijnlijk) niet aan de gang gaat krijgen door alleen de winder het werk te laten doen. Althans, dat is mijn ervaring. Toegegeven, niet met een SKX maar wel met een andere Seiko …
Heb toevallig recent exact dezelfde watchwinder. Ook hier een horloge met dat uurwerk wat door de hoek niet wilde opwinden. In mijn geval een Seiko 5.
Omdat ik er al vaker een beetje aan gesleuteld had wist ik dat de rotor zeer strak aangedraaid was en de deksel ook. Door beide net iets minder strak aan te draaien (geen hefboom kracht gebruiken) is het mij gelukt om de rotor iets makkelijker te laten bewegen, dat het uurwerk nu ook onder die kleine hoek draaiende blijft. En van stilstand tot leven komt. Maar niet helemaal opwind.
Nu zou ik dat niet aanraden bij een horloge duurder dan een paar tientjes. Maar misschien dat een horlogemaker hier wat mee kan?
Inderdaad Op zijn kant zetten dan doet hij het wel.
Hij ligt teveel horizontaal waardoor de rotor niet wil draaien.
Lijkt mij een logies verhaal.
Wet van de zwaarte kracht !