Seiko Stelux vintage band of schakel voor mijn vader

Mijn vader draagt al bijna 50 jaar een Seiko 6119-5400 tv model. Hij heeft hem destijds van mijn moeder gekregen en ik ken hem niet zonder dat horloge.

Een aantal jaar geleden liep hij niet goed meer en heeft @Aad57 het horloge kunnen restaureren en sindsdien loopt hij weer goed en draagt mijn vader zijn horloge weer dagelijks.

Helaas is een tijdje geleden een van de schakels kapot gegaan, zie foto’s. Nu ben ik op zoek naar een losse schakel of band zodat hij weer gedragen kan worden! Daar komt bij dat mijn vader in mei 75 jaar wordt, wat is er leuker dan dat we hem zijn horloge terug kunnen geven met gerepareerde band!

Ik ben al een tijdje op Ebay aan het zoeken, maar kom er maar niet uit.
Dit is overigens wel exact hetzelfde bandje, maar in mijn ogen behoorlijk prijzig…

Deze twijfel ik over of het hetzelfde bandje is:

Hopelijk weet iemand van jullie raad, @Aad57 gaf aan dat @koekoek wellicht meer wist, maar misschien zit er ook iemand anders op dit forum die betere zoek vaardigheden heeft, of die zelf nog eenzelfde bandje of schakel heeft liggen.

Ter afsluiting nog wat foto’s van het betreffende horloge en de kapotte schakel, alvast erg bedankt voor eventuele reacties!!

Groet Erik




2 likes

Ik heb uiteindelijk via Vinted een zelfde soort gekocht. Band overgezet op die van mij (Erfstuk Opa) en een leren band op de aangekochte gezet en weer verkocht.
Dit na heel lang zoeken naar de band alleen :smiling_face:

4 likes

Dank voor je reactie, ik was er al een beetje bang voor dat dit een moeilijke ging worden… Hopelijk komt er toch nog een reactie van iemand hier die iets heeft of weet :crossed_fingers:

1 like

Zeker geen makkie, ook nogal aardig wat variatie in maten van de schakels voor verschillende modellen. Er zat er ook een die er veel op leek bij een Seiko chronograaf, net weer anders…
Op jouw band zie ik overigens geen Seiko sluiting - is de bracelet wel Seiko?

1 like

Het is de band die er aan zat toen mijn moeder hem bijna 49 jaar geleden kocht, nieuw bij de juwelier, voor mijn vaders eerste vaderdag (ik was namelijk net geboren :sweat_smile:) . Ik ken hem ook niet anders dan met dit horloge en deze band. Zal hem eens vragen of de sluiting ooit vervangen is, dat weet ik niet.

Heb vandaag een aanbod gehad van iemand om er naar te kijken, hopelijk lukt het om hem te repareren!

Gaat overigens om dit schakeltje dat kapot is :


Dat zou top zijn, duimen :four_leaf_clover:
Dat schakeltje ziet er geloof ik echt anders uit dan bij mijn Seiko bracelets (nou ja, anderhalve… :grimacing:) Ik dacht ook al te zien dat ze ietsje anders van formaat lijken te zijn.
Eerst maar gokken dat de reparatie gaat lukken, succes er mee !!

1 like

Wat gebeurd er als je de sluiting opent? Ik neem aan dat een van de pinnetjes gebroken is?

Mogelijk kun je, als de sluiting open is, de midden schakel verwijderen en het stalen plaatje eruit trekken met een tang?

Ik kijk morgenochtend nog eens goed.

1 like

Klopt, een vd pinnetjes is gebroken, de andere krom. Ik kan dat vanavond even voorzichtig proberen, maar wil ook verder niets kapot maken…

2 likes

Ik vermoed dat er in de middelste schakel een soort gelijk metalen plaatje in als hieronder weergegeven


Ik denk dat je die eruit krijgt en een vervanger kan zoeken of uit een metalen plaatje kan knippen, maar ik ben nog niet zeker.
Deze band zoeken gaat lastig worden. Kun je eens een foto van de binnenkant van de clasp en van de zijkant van de links maken?

1 like

T zou mij t wel waard zijn… anders kan je blijven zoeken en met die band heb je direct genoeg reserve als t nog en keer kapot gaat.

2 likes

Mee eens. Sterker nog, ik vind het voor een complete bracelet inclusief endlinks nog wel meevallen. Het is een geborstelde bracelet dus je kan hem met schuurblokjes oid weer als nieuw krijgen (mogelijk ook de gravure uit de sluiting). Maar zelfs als het alleen om de schakel gaat dan heb je zoals @Ruud aangeeft een hele set reserve onderdelen (of je zet hem weer te koop met een schakel minder).
En de prijs is niet vast, je kan een voorstel doen.

2 likes

Is volgens mij een heel andere montage dan degene die TS eerder heeft afgebeeld :face_with_monocle:

2 likes

Ik sluit me hierbij aan. Die prijs valt voor een vintage H link stelux nog wel goed mee.
Er komt namelijk nog bij dat de kans groot is dat er ook de andere bevestiging plaatjes met als uiteinde twee van die pootjes die de link vasthouden, ook ver afgesleten zijn.
Het is dan wachten op de volgende link die breekt.

Mogelijk kun je de verkoper een voorstel doen van een lager bedrag ivm btw/service kosten voor inklaring.

Klopt helemaal, maar ik bedoel het principe. Er zit denk ik een soort gelijk bevestigingsplaatje in de middelste schakel, mogelijk kan die eruit en kun je het repareren met een alternatief plaatje, mogelijk met kleine aanpassingen.

Mocht je in het zuiden wonen @dins1 wil ik ook wel eens kijken of ik de band voor je kan reviseren. Ik heb het vermoeden dat dit goed mogelijk is, maar voor nu te weinig zicht op de exacte constructie

Als alternatief zou je er ook tijdelijk een aftermarket op kunnen zetten. Misschien past deze?

Ik heb net dit geweldige item op AliExpress gevonden. Bekijk het nu!
€19,19 | 316l Roestvrij Staal 19Mm H Vorm Link Horloge Armband Fit Voor Seiko Rally 6119-7170 6119-7173 8300 6119-8300 Horloge

Of een alternatieve Seiko band. Denk dat dit de band is die op het ref. Nummer past?

1 like

Heren, dank voor alle reacties en overwegingen! Ik heb zojuist een prijsvoorstel gedaan, hopelijk kom ik er met de verkoper uit.

Ik houd jullie op de hoogte!

@Nash ik stuur je zo een PB.

3 likes

https://www.vinted.nl/items/3526284251-bracelet-montre-seiko-acier-18mm-vintage-ancienne

Is dit hem niet?

1 like

Dank voor de tip!! Lijkt hem idd te zijn, ook maar meteen gekocht dan komen we nooit meer zonder schakels te zitten!

2 likes